arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۰

عمده‌ترين خواسته دختران جوان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرضيه وحيددستجردي عمده‌ترين خواسته دختران جوان از مسئولان كشور را مسئله اشتغال عنوان كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، مرضيه وحيددستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شب گذشته با حضور در برنامه «ديروز، امروز، فردا» ‌به ضرورت حضور زنان در سطح كلان جامعه اشاره كرد و اظهار داشت: زنان در تمام فعاليت‌هاي اجتماعي و خانوادگي جامعه ‌نقش محوري دارند. در نظام سلامت كشور ۴۰ درصد متخصصان، ۳۰ درصد فوق‌تخصص‌ها و بيش از ۳۰ درصد اساتيد دانشگاه‌هاي علوم پزشكي را زنان تشكيل مي‌دهند.

وي با بيان اينكه وقتي زنان در عرصه‌هاي مختلف كشور تا اين اندازه فعال هستند و نقش بزرگي را ايفا مي‌كنند، بايد در نقش مديريتي از حضور آنها استفاده شود، تصريح كرد: اين مسئله يكي از فرصت‌هايي است كه فرهنگ، دين و نظام ما در اختيار زنان قرار داده است.

دستجردي با اشاره به حقوق زنان در قرآن كريم، خاطرنشان كرد: خداوند در قرآن مردان مؤمن را ولي زنان مؤمن نمي‌داند بلكه در آيه «والمومنون و المومنات بعضهم اولياء بعض» مي‌فرمايد بعضي مردان و زنان مؤمن اولياء بعضي ديگر هستند.

وي ادامه داد: در نظام اسلامي ما فعاليت زنان چنان چشمگير و گسترده است كه حتي كساني كه در صدد نفي نقش زنان در جمهوري اسلامي هستند، وقتي با اين واقعيت روبرو مي‌شوند، به حضور اساسي و تعيين كننده آنها در ايران اعتراف مي‌كنند.

وزير بهداشت با اشاره به اينكه حضور زنان در عرصه كلان كشور يك ضرورت است، افزود: زنان كشور توانايي حضور در سطح بالاي مديريتي جامعه را دارند و بايد از آنها در اين عرصه استفاده شود، بنابراين اگر اين ظرفيت كه نيمي از جامعه را تشكيل مي‌دهد، مورد استفاده واقع نشود، به آنها ظلم شده است.

وي در خصوص تصدي سمت وزارت بهداشت براي يك زن به عنوان يك كار تبليغاتي و شعار‌گونه، تصريح كرد: پست‌هاي مديريتي يك مسئوليت سنگين هستند لذا در انتصاب‌ها بايد شايستگي افراد در نظر گرفته شود كه لازمه اين امر ناديده گرفتن جنسيت افراد است.

دستجردي با تأكيد بر اينكه چنانچه جنسيت مانع شايسته‌سالاري شود، ظلم صورت مي‌گيرد، اضافه كرد: نبايد به صرف داشتن جنسيت مؤنث افراد توانمند و باسابقه را كنار گذاشت.

وي اظهار داشت: نظام اسلامي به زن و مرد از ديدگاه شايسته‌سالاري مي‌نگرد لذا پيشنهاد سمت وزارت بهداشت به بنده نيز بر اساس همين نگاه صورت گرفت، از اين‌رو هدف رئيس جمهور از انتصاب زنان در دولت استفاده از ظرفيت و توانمندي آنها و نشان دادن شايستگي زنان مسلمان در مناصب اجرايي بود.

وزير بهداشت در خصوص ارزيابي خود از دو سال فعاليتش در دولت، اظهار داشت: بنده به عنوان يك تكليف اين مسئوليت را پذيرفتم و قصد خدمت به كشور را دارم بنابراين تلاش براي سلامت ۷۵ ميليون ايراني فرصت بزرگي محسوب مي‌شود كه نبايد آن را از دست داد.

وي با بيان اينكه انجام كارهاي بزرگ و خطير قطعا با مشكل همراه است، تصريح كرد: هنر ما برداشتن مشكلات از مسير خدمت و رسيدن به اهداف است لذا اميدوار هستم كه بهتر از گذشته براي سلامت مردم فعاليت كنم.

دستجردي با اشاره به فعاليت‌هاي فشرده كاري و مسئوليت خود در خانواده، اظهار داشت: مسئوليت در وزارت امري خطير است لذا بنده در حال حاضر بسيار كمتر طبابت مي‌كنم اما مسائل خانواده بسيار مهم است. بنابراين با كم شدن كميت بر كيفيت امور افزوده‌ام و فرزندانم نيز در اين مسير كمك فكري و معنوي مي‌كنند.

وي در خصوص كمبود قانون براي حضور مؤثر زنان در عرصه اجتماع و همچنين نقش دولت و مجلس در اين زمينه، يادآور شد: در دور چهارم و پنجم مجلس شوراي اسلامي كه به عنوان نماينده فعاليت داشتم، قوانين خوبي براي زنان در زمينه‌هاي قضايي و حقوقي همچون احتساب مهريه به نرخ روز يا مسئله طلاق و ازدواج تصويب شد.

دستجردي ادامه داد: نيمه وقت شدن فعاليت‌ زنان، رفع محدوديت‌ها در بخش تخصصي و ايجاد سهميه براي زنان در رشته‌هاي تخصصي از جمله اقدامات مسئولان در زمينه فعاليت زنان بود هرچند تمام اين قوانين براي زنان و مردان مورد منفعت است.

وي گفت: در جلسه‌اي مقام معظم رهبري به ما فرمودند: «شما زنان مشكلات خانم ها را بهتر مي‌دانيد و شما بايد با آوردن قوانيني اين مسائل را حل كنيد» بنابراين در ادوار مختلف مجلس قوانين مناسبي براي زنان وضع شده است.

* حوزه قضايي و حقوقي مربوط به زنان نيازمند قوانين تكميلي است

وزير بهداشت تصريح كرد: بيشتر قوانيني كه بايد در حوزه زنان وضع شود مربوط به قوانين قضايي و حقوقي است. چرا‌كه در زمينه اشتغال، آموزش و تحصيل قوانين حمايت‌كننده‌اي وجود دارد و دليل آن فعال بودن زنان در اين عرصه‌ها است.

وي با تأكيد بر اينكه در مسائل اشتغال هيچ ممنوعيت و محدوديتي براي زنان وجود ندارد ، متذكر شد: زنان در بسياري از وزارتخانه‌ها در اكثريت هستند و در حال حاضر ۵۵ درصد شاغلين وزارت بهداشت و ۷۰ درصد شاغلين وزارت آموزش و پرورش را زنان تشكيل مي‌دهند.

دستجردي تصريح كرد: بسياري از زنان جامعه سرپرست خانوار خود بوده و يا مسئوليت والدين‌شان را برعهده دارند كه از اين جهت شغل براي آنها به عنوان امرار معاش مطرح است هرچند بايد از سابقه، تحصيلات و تجربه زنان ديگر نيز در اشتغال استفاده شود.

وي گفت: مسائل مربوط به خانواده بايد به‌عنوان يك محور مدنظر تمام زناني كه قصد ورود به اجتماع را دارند و يا شاغل هستند، محسوب شود؛ عرصه حقوقي و قضايي نيز نيازمند قوانين تكميلي و حمايتي است.

دستجردي يادآور شد: در مجلس پنجم فعاليت قضات مشاور زن مصوب شد تا از اين طريق زنان به عنوان قاضي مشاور در دادگاه‌ها براي رسيدگي به پرونده زنان حضور داشته باشند.

وي با تأكيد بر اينكه عرصه كشور براي حضور زنان در جامعه كاملا مهيا بوده و هيچ مانعي در اين راه وجود ندارد، افزود: مرخصي پس از زايمان در گذشته ۲ ماه بود كه در مجلس به ۴ ماه و در دولت نهم به ۶ ماه افزايش يافت؛ دوركاري نيز به زنان فرصت بهتري براي رسيدگي آنها به خانواده مي‌دهد.

وي با بيان اينكه داشتن وزير زن آرزوي ديرينه تمام زنان بود، ادامه داد: معاون علمي، فناوري، معاون حقوقي، مشاور و رئيس دفتر امور زنان رئيس جمهور و وزير بهداشت چهار زن كابينه دولت هستند كه اين امر ظرفيت بزرگ دولت دهم محسوب مي‌شود.

دستجردي با بيان اينكه حضور زنان در كابينه دولت اعتماد به نفس زنان جامعه را تشديد مي‌كند، گفت: آنها با حضور اين قشر در دولت براي ادامه مسير خود در جامعه اميدوار مي‌شوند.

وي يادآور شد: در گذشته بايد براي حضور زنان در عرصه‌هاي علمي و دانشگاهي سهميه ايجاد مي‌شد اما در حال حاضر اين موضوع تغيير يافته است و آنها با علم‌آموزي در زمينه‌هاي آموزش و خدمات موفق عمل كرده‌اند.

وزير بهداشت تأكيد كرد: همانطور كه مقام معظم رهبري فرموده‌اند زنان سيد و سرور خانواده هستند چراكه در عين انجام وظايف مربوط به خانه، وظايف سياسي و اجتماعي خود را نيز دنبال مي‌كنند.

وي در همين زمينه افزود: تفاوت زن مسلمان با زن غربي در اين است كه آنها وقتي به عرصه‌هاي اجتماعي وارد شدند، نقش كمرنگ‌تري در خانواده ايفا كردند، در‌حالي‌كه زن مسلمان نقش بسيار پررنگي داشته و محوريت خود را در خانه حفظ كرده است.

دستجردي خاطرنشان كرد: آنچه موجب اعتلاي كشور ما شده، حضور فعال زنان در عرصه تربيت خانواده و حوزه اقتصادي، اجتماعي و سياسي كشور است، از اين‌رو اين مسئله توانمندي و شايستگي زن مسلمان را نشان مي‌دهد.

وي در خصوص عمده‌ترين خواسته دختران جوان از مسئولان كشور، اظهار داشت: آنها خواسته‌ها و مطالبات بسياري دارند اما آنچه بيشتر به بنده از سوي دختران و پسران جوان ابراز شده، مسئله اشتغال است.

وزير بهداشت افزود: از نظر سنتي محور اقتصادي خانواده مرد است اما برخي دختران نيز در اين عرصه وارد شده‌اند لذا بايد براي اشتغال زنان برنامه‌ريزي شود كه كارآفريني و خوداشتغالي بخشي از اين مسئله است.

وي تصريح كرد: مطالبه زمينه‌هاي فرهنگي امري نيست كه از سوي جوانان طلب شود اما چون بخش بسيار مهمي براي آنها محسوب مي‌شود، بايد به آن بسيار بها داد و در اين بخش نيازمند كارهاي مشاوره‌اي هستيم.

وزير بهداشت در خاتمه تأكيد كرد: نزديك شدن به جوانان، دانستن مشكلات آنها و حل كردن اين مسائل براي مسئولان بسيار مهم است، از اين‌رو ما در وزارت بهداشت براي دانشجويان خوابگاهي برنامه‌هاي مشاوره‌اي تعيين كرده‌ايم كه براي توانمندي و تصميم‌گيري‌هاي صحيح آنها نياز بوده و با استقبال جوانان نيز روبرو شده است.

نظرات بینندگان