arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۰

حاشیه های دیدار مداحان با رهبر انقلاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب به نقل از  مهر، دیدار جمعی از مداحان اهل بیت (ع) و مبلغین با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب که سه شنبه انجام شد حاشیه هایی را به همراه داشت که در پی می آید.

چند دقیقه ای از ساعت هشت صبح گذشته است که به خیابان فلسطین می رسم. بچه هیئتی ها از همه جا آمده اند و لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می شود. از مشهد، اصفهان، یزد، قم، تبریز، تهران و... پیرو جوان، روحانی و غیر روحانی، با عبا و کت و پیراهن گرفته تا تیپ های امروزی همه را می توان دید. برخی چفیه و برخی شال یا کلاه سبزی به نشانه سیادت بر دوش وسر دارند. از همه استانها تقریبا دوبرابر ظرفیت آمده اند تاشاید بتوانند کارت ورود تهیه کنند و درجمع زائرین «آقا» قرار گیرند.

همه ساله جمعی از مداحان و شعرای اهل بیت (ع) و به قول رهبر معظم انقلاب «بلبلان خوشخوان بوستان علوی و نبوی» به دیدار رهبرانقلاب می آیند تا با تجدید میثاق با رهبروامامشان غبار هجران از دل بزدایند و سخنان «آقا» را به جان نیوش کنند.

برای تهیه کارت ملاقات غوغایی به پاست. یک ساعتی معطل می شوم تا مدیر هیئت رزمندگان از راه برسد و طبق قرارمان کارت ملاقات از وی دریافت کنم. سربازهای وظیفه و مأمورین نیروی انتظامی به شدت در تاب و تب نظم افراد در خیابان هستند.

تداعی داستان ایثار و انفاق
راهی درب ورودی حسینیه امام خمینی(ره) می شوم. صف، طولانی و جمعیت انبوه است اما راستش را بخواهی این اولین جایی است که از صف طولانی خسته نمی شوم؛ چهره های آرام، مومن، بانشاط ومهربان بچه هیأتی ها، دشواری صف طولانی و بازرسی چند باره را از آدم دور می کند و البته شوق دیدار«دوست».
 
پس از حدود نیم ساعت داخل حسینیه امام خمینی(ره) می شوم. جمعیت بسیاراست، جا برای نشستن نیست در هر مترپنج نفری نشسته اند، به سختی خودم را در گوشه ای جا می دهم و منتظر شروع مراسم می شوم. آیه شریفه«ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» بر پارچه سرخی بر بالای منبر حسینیه بسیار جلوه می کند. آیه ای که تداعی داستان ایثارو انفاق و سه روز روزه و گرسنگی همسروفرزندان فاطمه زهرا(س) است برای اطعام از «وجه الله»!
 
مداحی پشت تریبون می آید و شعر زیبایی که برای این دیدار و قرائت حضار توسط حاج غلامرضا سازگارسروده شده را می‌خواند و همه تکرار و تمرین می کنند:
 
پیغمبران گل فشانید                          سوره کوثر بخوانید
در روز میلاد زهرا(س)                  عیدی زاحمد ستانید
تابیده نور کوثرو قدر وتبارک           میلادزهرا(س) برشما مبارک...
 

 
بلبلان خوشخوان ازشوق وصال دوست ازقفس هجران می رهند
 
شعر که به اتمام می رسد ناگهان با ورود چند نفر از همراهان «آقا» ولوله ای در جمعیت بلند می شود وهمه هجوم می برند. شور و شوق به قدر باور نکردنی زیاد است. این شور فراوان برای من که چند بار حضور در حسینیه امام خمینی(ره) و محضر رهبر انقلاب در جمع عزاداران و دانشجویان تجربه کرده ام مثال زدنی است!
 
جمعیت از شوق نمی دانند چه بگویند. هر شعاری را چند بار تکرار می کنند و بعد شعار بعدی تا اینکه «آقا» وارد می شوند. بلبلان خوشخوان از شوق وصال دوست از قفس هجران می رهند، شعارها منفجرمی شوند، جماعت پروازمی کنند و فریاد می زنند، دستها موج می زنند و حسینیه تکان می خورد:«ای رهبر آزاده/ آماده ایم آماده؛ خونی که در رگ ماست/ هدیه به رهبر ماست؛ اباالفضل علمدار/ خامنه ای نگهدار»...
 
چند دقیقه ای این گونه می گذرد انگار جماعت آرام شدنی نیستند تا اینکه با ذکر صلواتی قاری قرآن شروع به تلاوت آیات کلام الله می کند:«بسم الله الرحمن الرحیم انا اعطیناک الکوثر...». اشکها از تلاوت این سوره نورانی که تداعی ولادت با شکوه و پربرکت حضرت زهرای اطهر(س) است بر چشمها حلقه می زنند.
 
ای رسول ما به تو کوثر عطا کردیم، خیر کثیر و جوشانی که هر لحظه کرانه های آن شکوه و عظمتی می آفریند و رودهای نورانی آن بر دلهای شیعیان و محبینت تا ابد جاری خواهند بود تا به بهشت پیوند بخورند...
 
 
ولایت پذیری مداحان و حکایت لیوان نیمه پر
 
پس از قرآن مجری مراسم اعلام می کند که چند تن از مداحان پشت تریبون خواهند آمد و اولین آنها حاج علی آهی شاعر، ذاکر و پیرغلام اهل بیت(ع) است. وی می آید و پس از عرض سلام و ادب خدمت رهبر معظم انقلاب به نمایندگی از جامعه مداحان از مقام معظم رهبری به جهت عنایات ویژه ایشان به مداحان تشکر کرده و جمله ای را به این مضمون خطاب به ایشان می گوید: رابطه ما با ولایت به گونه ای است که اگر نیمه یک لیوان آب پاک و مطهری را بنوشیم و نیمه دیگرآن را شما تحریم کنید گوش به فرمان شماییم وهمه حضار با صدای بلندِ تکبیر مُهر تاییدی بر گفته وی می زنند.
 
به خدا قسم قبله دلها زهراست
 
پس از حاج علی آهی، مجید دلشاد از قم و الهی از آستان قدس اشعاری را در رسای ولادت حضرت زهرای مرضیه(س) قرائت می کنند و به توصیف احوال شیعیان راستینش می پردازند:
 
شیعه زهرا به تقوا متکی است
هرکجا گفتار و رفتارش یکی است
 
مسعود زمانی از هیئت رزمندگان اسلام و شربیانی مداح آذری زبان پس از الهی اشعاری را می خوانند: به خدا قسم قبله دلها زهراست و نوبت حاج محمود ژولیده شاعر جانباز اهل بیت(ع) می رسد که با اشعار آیینی خود اشک از چشمان حضار جاری میکند و با تکبیرهای مکرر حضار همراه می شود:
 
با شمایم مگر این آیه فراموش شده
که اولی الامر باشد سزا فرمان را؟
 
صبح نزول سوره کوثر مبارک است
 
مداح بعدی حاج ماشالله عابدی است که استاد اخلاق بسیاری مداحان برجسته و صاحب نام کشور است و با سوز صدای خود هر چند که مولودی می خواند دلها را تکان می دهد و پس از آن حاج حسین هشیار اشعاری را در محضر رهبر معظم انقلاب قرائت می کند: صبح نزول سوره کوثر مبارک است...
 
ناگهان یکی از حضار بلند می شود و با صدای بلند و لحن زیبا به زبان عربی اشعاری را در وصف مقام معظم رهبری می‌خواند و حضار بسیار شگفت زده می شوند. چند بیتی ادامه می دهد اما از آنجا که وقت بسیار کم است با شروع اشعارمداح مدعو بعدی «غیاثی» می نشیند و مهدی آصفی نیز اشعاری را در ادامه قرائت می کند.
 
تابیده نور کوثرو قدر و تبارک
 
صفای عجیبی دارد مجلس. این همه ذاکر و پیرغلام صاحب نام در این روز پربرکت آن هم در کنار رهبر معظم انقلاب در نشستی صمیمانه!
 
جمع حاضر به سرپرستی مداح حسینیه، یکصدا شروع به خواندن اشعار از پیش تمرین شده می کنند. صوت زیبایی در فضای حسینیه طنین انداز شده است، جمع خوانی یک جمع مداح و شاعر و هیأتی دیدنی است تا اینکه اشعار پایان می یابد و «آقا» شروع به سخن می کنند.
 
تا حال اینگونه سخنان ایشان را در جمعی راحت و صمیمی ندیده ام گویی با فرزندان خود سخن می گویند راحت و آسوده! در ابتدا جمع را «بلبلان خوشخوان بوستان علوی و نبوی» می نامند و البته خصوصیت بارز انقلاب اسلامی ایران را مطرح شدن مکرر نام مبارک حضرت زهرا(س) و بقیه الله(عج) و حفظ انقلاب را از برکات توسل به اهل بیت (ع) می دانند!
 
مداحی بی مایه فطیره!
 
مداحان را نصیحت می کنند چگونه شعری بخوانند و شعرا چگونه شعری بسرایند و می فرمایند:«شعر یکی از نمادهای برجسته هنر است». آهنگ خوب در مداحی و عدم تقلید از موسیقیهای حرام و لهوی غربی را بسیار مؤثر می دانند. انس با قرآن و احادیث مستند، مطالعه و کار بسیار برای مداحان را ضروری دانسته و می فرمایند:«به قول شماها بی مایه فطیره!». و کلی نصیحتهای دیگر برای اشعار که شعر باید در آن منقبت اهل بیت(ع) و نصیحت به اخلاقیات وجود داشته باشد و سرانجام با دعایی همه را به خدای متعال می سپارند و من و دیگران می مانیم و کلی نکته که باید از آنها بهره بگیریم و البته صفها طولانی کفش و دریافت وسایل به امانت گذاشته شده! اما بدون شک این یکی از بهترین دیدارهایی است که در زندگی ام داشته ام.
نظرات بینندگان