arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۰

جمع آوری اسناد مالکيت دفترچه اي از نيمه دوم امسال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : در 21 اردیبهشت سال 1290 ، قانون ثبت اسناد در 139 ماده به تصویب رسید و از نخستین قوانین دوران قانونگذاری در کشور بود.
 
به گزارش انتخاب، احمد تویسرکانی در نشست خبری به مناسبت یکصدمین سال تاسیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به سال جهاد اقتصادی افزود: اقدامات خوبی برای انجام بهتر امور و بهره مند شدن از منابع برای خدمت به مردم انجام شده است. وی اجرای طرح کاداستر شهری را یکی از طرح های ملی کشور بیان کرد و گفت: این طرح از سال 73 آغاز و پیش بینی شده بود در سال 93 به اتمام برسد که امسال به پایان خواهد رسید.
 
تویسرکانی با بیان اینکه این طرح اکنون اجرایی شده است و اسناد مالکیت مردم که 16 برگ دفترچه ای بود ، در سیستم کاداستر قرار گرفته است، افزود: در چند ماه اخیر که کار اجرایی این طرح آغاز شده، 450 هزار سند مالکیت در اختیار مردم قرار گرفته است.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این اسناد تک برگی را مجموعه ای از بانک اطلاعات بیان کرد و گفت: این سند شامل اطلاعاتی چون محل ملک ، نقشه ملک با مختصات جغرافیایی ، کروکی ملک و هلوگرام برای جلوگیری از جعل است. تویسرکانی افزود : پیش بینی می شود با تغییر مالکیت ، سند تک برگی از فروشنده گرفته شده و برای خریدار سندی جدید صادر شود. وی افزود : با این کار، سندهای دفترچه ای که احتمال سوء استفاده و جعل در آنها وجود داشت و همچنین تعارضات مالکیتی از بین می رود.
 
وی تثبیت مالکیت اراضی و مستحدثات، مدیریت و نظارت بر بازار زمین و نقل و انتقالات ،‌کاهش مناقشات مربوط به زمین و کاهش حجم دعاوی ملکی ، بهره گیری از اطلاعات کاداستر در امور دفاعی و امنیتی ، مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه ، کمک به انجام طرح آمایش سرزمین و کمک به ایجاد زیرساختار ملی اطلاعات مکانی از مزایای طرح کاداستر بیان کرد.
 
 رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : درحال حاضر برای احداث آپارتمان های جدید ، اسناد جدید برای مالکان صادر می شود. وی افزود : در نیمه دوم امسال، فراخوانی برای جمع آوری اسناد مالکیت دفترچه ای و دادن سند تک برگی داده می شود و پیش بینی می کنیم امسال دو میلیون سند جدید به مردم تحویل شود. تویسرکانی با ابراز امیدواری در خصوص اینکه به سرعت کاداستر ملی نیز اجرایی شود، گفت : اگرچه در سال 87 میزان انجام کاداستر شهری برای 490 هزار هکتار بود، این رقم با رشد 74 درصدی در سال 89 ، به 917 هزار و 922 هکتار رسید.
 
 وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم باقی مانده کاداستر شهری تا پایان سال 90 به اتمام برسد، گفت : در سال 89 با هماهنگی با دستگاه های متولی ، میزان شش میلیون و 673 هزار و 405 هکتار از اراضی ملی به سیستم کاداستر ملحق شد و به سرعت این روند درحال انجام است. تویسرکانی توجه به مستندسازی و اجرای سیستم های پیشرفته ، تعیین حدود مالکیت و رفع خلاهای مالکیتی در کشور را برای کاهش هزینه ها و پیشگیری از مفاسد و جرائم موثر دانست.
 
وی گفت : معقتدیم برای غلبه بر بی نظمی حقوقی و تولید دعاوی در محاکم باید در حوزه شفاف سازی و مستندسازی در خصوص مالکیت اموال غیرمنقول اشخاص و نهادها اقدام کنیم. تویسرکانی افزود : دولت نیز در خصوص مستندسازی املاکی که متعلق به بیت المال است فعال شده و امیدواریم شاهد نظم حقوقی خوبی در کشور باشیم.
 
وی با اشاره به ارائه خدمات به مردم در سه سال گذشته گفت : این خدمات در سه سال گذشته با افزایش حدود 29 درصدی مواجه بوده است. تویسرکانی افزود : در سال 87 مجموع خدمات ارائه شده به مردم حدود 25 میلیون خدمت بود که در سال 89 به 32 میلیون خدمت در زمینه های املاک ، اسناد ، ثبت ازدواج و طلاق ، اختراعات ، صدور اسناد مالکیت ، اجرائیه ها و وصول مطالبات معوق بانکها رسید.
 
 وی گفت : مجموعه این خدمات را حدود 415 واحد ثبتی و ادارات ستادی در سراسر کشور و هفت هزار و 560 دفتر اسناد رسمی ، چهار هزار و 86 دفتر ازدواج و هزار و 633 دفتر طلاق انجام داده اند.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کاهش مراجعات به مردم را یکی از اقدامات بیان کرد و افزود : در این زمینه اقدامات خوبی از جمله خدماتی که به دفاتر اسناد رسمی و مردم از طریق پرتال این سازمان به آدرس WWW.SSAA.IR ارائه می شود ، انجام شده که نقش مهمی در کاهش هزینه ها داشته است.
 
وی استقرار سامانه پرداخت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی را یکی دیگر از اقدامات برای کاهش هزینه برشمرد و گفت : با این اقدام ، سالانه 20 میلیون تردد در کشور و متعاقب آن هزینه ها کاهش خواهد یافت.
 
تویسرکانی اصلاح فرایندها در حوزه ثبت شرکت ها و برون سپاری برخی خدمات را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود : در سال گذشته با کاهش زمان ثبت شرکت ها ، حدود هشت رتبه در رنکینگ بانک جهانی ارتقاء یافتیم و مصمم به اصلاح فرایندهای بیشتری هستیم. وی استفاده از پست برای انجام خدمات مردم و پیشگیری از مراجعات حضوری مردم را از دیگر اقدامات بیان کرد و گفت : گیشه های پستی در واحد های ثبتی مستقر شده است که اقداماتی نظیر ارسال سند مالکیت به منازل از این طریق انجام می شود که باعث کاهش میلیونی مراجعات در سراسر کشور و کاهش هزینه ها خواهد شد. تویسرکانی افزود : اگر برای هر مراجعه حضوری یک شهروند برای دریافت خدمت 50 هزار تومان در نظر گرفته شود ، در صورت کاهش 20 میلیون مراجعه ، ده هزار میلیارد تومان در هزینه های ملی صرفه جویی می شود.
 
وی گفت : در سال جهاد اقتصادی ، اینگونه اقدامات که هم منجر به کاهش هزینه و هم افزایش رضایت مندی مردم میشود ، مفید خواهد بود.
نظرات بینندگان