arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۰

اختلاف دولت و قوه قضاییه سر قیمت شتر

دولت دیه 90 میلیونی را باعث فشار مضاعف اقتصادی به مردم می داند و از قوه قضائیه می خواهد تا 6 ماه برای بررسی بیشتر به دولت فرصت دهد. رئیس کل بیمه مرکزی می گوید: "هیچ منطقی در افزایش 100 درصدی نرخ دیه وجود ندارد."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر نوشت: دولت دیه 90 میلیونی را باعث فشار مضاعف اقتصادی به مردم می داند و از قوه قضائیه می خواهد تا 6 ماه برای بررسی بیشتر به دولت فرصت دهد. رئیس کل بیمه مرکزی می گوید: "هیچ منطقی در افزایش 100 درصدی نرخ دیه وجود ندارد."

روزنامه ایران هم نوشت رئیس جمهور، قصد دارد موضوع دیه 90 میلیون تومانی را با مقام معظم رهبری در میان بگذارد تا برای آن چاره اندیشی شود.

این در حالی است که قوه قضائیه به مسئولان خود در تمام کشور اعلام کرده از 16 خردادماه سال جاری در احکام خود، میزان دیه کامل نفس را 90 میلیون تومان محاسبه کنند.

ولی مقامات دولتی از جمله رئیس کل بیمه مرکزی به شدت با این اقدام مخالفت می کند. محمدجواد فرشباف ماهریان دراین باره می گوید: "ما پیگیری می کنیم تا این اتفاق (دیه 90 میلیونی) رخ ندهد، چون دلیلی برای افزایش نرخ دیه در سال جاری وجود ندارد."

با این حال، قوه قضائیه، همچنان بر احتساب دیه 90 میلیونی، اصرار دارد. سخنگوی قوه قضائیه هفته گذشته در برابر خبرنگاران اعلام کرد: "با استعلامهای متعددی که از استانهای مختلف، دامداران و وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، مبلغ هر شتر، 9 میلیون ریال (900 هزار تومان) تعیین شد و به همین خاطر، جمع 100 شتری که برای دیه در نظر گرفته می شود را 90 میلیون تومان تعیین و اعلام کرده ایم."

دولت: قوه قضائیه دیه را اشتباه حساب کرده

دولت با این حساب و کتابها موافق نیست. مقامات دولتی می گویند قیمت دام زنده (شتر) در این حد نیست و استعلام قوه قضائیه را به این صورت پاسخ نداده اند. ماهریان فرشباف، رئیس کل بیمه مرکزی می گوید: "بر اساس نظر وزارت کشاورزی که در نامه وزیر دادگستری به قوه قضائیه منعکس شده، حداقل نرخ 100 شتر که معیار محاسبه دیه است، 50 میلیون تومان اعلام شده."

یعنی شتر، هر نفر 500 هزار تومان، نه 900 هزار تومان.

وی از احتمال محاسبه نرخ دیه بر اساس معیار متفاوتی از قیمت دام زنده (گوسفند، گاو و شتر) خبر می دهد و می گوید: "ما به عنوان سیاستگذار صنعت بیمه، پیش بینی کرده ایم در صورت حایگزینی تعیین نرخ دیه بر اساس سکه نقره، نرخ دیه نسبت به عدد قبلی کاهش چشمگیری داشته باشد."

این مقام دولتی از قوه قضائیه خواسته "برای بررسی های بیشتر کارشناسی، درباره تعیین نرخ دیه به شرکتهای بیمه 6 ماه فرصت دهد تا تمام جوانب این اقدام مورد بررسی قرار گیرد."

رئیس کل بیمه مرکزی، اقدام ناگهانی قوه قضائیه برای افزایش نرخ دیه را که از 45 میلیون تومان در سال گذشته به 90 میلیون تومان در سال 90 رسیده، چنین نقد می کند: "هیچ منطق اقتصادی در افزایش نرخ دیه وجود ندارد. نرخ دیه در سالهای 87 و 88، 40 میلیون تومان بود و در سال 89 به میزان 45 میلیون تومان رسید. جای تعجب دارد در سال 90، به یکباره با افزایش 100 درصدی به 90 میلیون تومان افزایش یابد."

با محاسبات بیمه مرکزی، شتر، 50 هزار تومان گران شده است، نه 400 هزار تومان.

مضرات دیه 90 میلیونی

فرشباف ماهریان مشکلات مربوط به افزایش نرخ دیه را این مسایل عنوان کرده: "با افزایش نرخ دیه، بسیاری از مردم توان پرداخت آن را نخواهند داشت، مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم به وجود می آید و همچنین تقلبات، تخلفات و اثرات زیان باری بر بحث حمل و نقل عمومی کشور بر جا خواهد ماند."

هفته گذشته، مدیرعامل ستاد دیه، در کافه خبر اعلام کرده بود تا اعلام رسمی وزارت دادگستری، میزان دیه بر اساس نرخ سابق 45 میلیون تومانی معتبر خواهد ماند. اسداله جولایی همچنین با اشاره به نرخ 2 میلیارد تومانی دیه در برخی کشورهای اروپایی، تاکید کرد اگر رانندگان، بیمه نامه معتبر در اختیار داشته باشند، نباید نگران افزایش نرخ دیه باشند.

تا امروز، وزارت دادگستری، اقدامی برای ابلاغ دیه 90 میلیون تومانی انجام نداده و موضعگیری رئیس جمهور و رئیس بیمه مرکزی، اولین واکنش دولت به اعلام نرخ جدید دیه 90 میلیونی در سال 90 است. گفته می شود بیمه های مختلف، با اعلام نرخ جدید دیه، مبالغ بیشتری را برای بیمه شخص ثالث خودرو از متقاضیان می گیرند. مبالغی که هنوز میزان و افزایش آنها به طور کامل مشخص نیست.

نظرات بینندگان