arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۰

كشف بخش خفاشي مغز در افراد نابينا

دانشمندان دريافته اند برخي از افراد نابينا، براي ديدن جهان اطراف خود از شيوه اي مشابه شيوه خفاش ها استفاده مي کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان دريافته اند برخي از افراد نابينا، براي ديدن جهان اطراف خود از شيوه اي مشابه شيوه خفاش ها استفاده مي کنند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، برخي از افراد نابينا آموخته اند که به واسطه ايجاد صدا و رديابي بازتاب آن، شيوه اي که به موقعيت يابي پژواکي شهرت دارد، موقعيت خود را رديابي و شناسايي کنند.

مطالعه بر روي دو فرد که از چنين توانايي برخوردار بودند، نشان داد بخشي از مغز اين افراد که معمولاً با پردازش اطلاعات بينايي در ارتباط است، با به کار گرفته شدن اين توانايي، فعال مي شود.

خفاش ها و دلفين ها با پخش کردن امواج صوتي به محيطي که آنها را در بر گرفته است و گوش سپردن به بازتاب اين صداها مي توانند جهان اطراف خود را مشاهده کنند. برخي از انسان هاي نابينا نيز اين توانايي را در خود فعال کرده اند، اين افراد با تمرين اين مهارت را در خود فعال کرده اند تا بتوانند در فعاليت هاي مختلفي از قبيل فعاليت هاي ورزشي و يا گشت و گذار در شهرها شرکت داشته باشند.

محققان دانشگاه اونتاريوي غربي براي بررسي بخشي از مغز که با اين توانايي در ارتباط است، مغز دو فرد که به صورت روزانه از تکنيک موقعيت يابي پژواکي استفاده مي کنند را مورد مطالعه قرار دادند.

در اين مطالعه موقعيت يابي پژواکي اين افراد با استفاده از ميکروفن هايي که به گوش هاي آنها متصل شده بود، ضبط مي شد.

در مرحله بعدي، زماني که مغز اين افراد تحت اسکن fMRI قرار داشت، صداهاي ضبط شده پخش شد و محققان مشاهده کردند فعاليت بخشي از مغز اين افراد به نام «غشاي کالکارين» افزايش پيدا کرد. به گفته محققان اين به آن معني است که بخش هاي بينايي مغز در موقعيت يابي پژواکي در ميان افراد نابينا نقشي حياتي به عهده دارند.
نظرات بینندگان