arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵

نوبخت برای استانداران ضرب الاجل تعیین کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون راهبردی رئیس جمهوری با تعیین فرصت زمانی یک ساله برای اجرای طرح های صنعتی راکد کشور ، گفت : در این مدت با پرداخت تسهیلات و یارانه این واحدهای صنعتی آماده به کار باید فعال شوند .

محمد باقر نوبخت در جلسه شورای اداری مازندران در ساری گفت : هم اکنون چهار هزار طرح صنعتی تکمیل شده در کشور داریم که آماده راه اندازی هستند ولی به علت مشکل نقدینگی تاکنون فعالیتشان شروع نشده است .

وی افزود : دولت با وجود تمامی دست اندازهای مالی پیش رو 160 هزار میلیارد ریال اعتبار به صورت تسهیلات و هشت هزار میلیارد ریال به صورت یارانه برای فعال کردن این واحدهای صنعتی در نظرگرفته است تا آنها را طی چند ماه آینده فعال کند.

نوبخت گفت : سه هزار و 200 واحد نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا و دارای اولویت هم در کشور شناسایی و برای راه اندازی آنها تا پایان امسال برنامه ریزی شده است.

وی افزود : همکاران ما در سازمان مدیریت و برنامه ریزی سهم هر استان را در این زمینه مشخص کرده اند و مدیران استانی باید هر چه سریع تر این طرح ها را معرفی کنند تا اقدامات بعدی برای راه اندازی آنها به عنوان بخشی از مطالبه مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی انجام شود.

نوبخت خطاب به استانداران و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه صنعت استان های کشور ، گفت : سه سال از عمر دولت یازدهم سپری شده و تنها هشت تا 10 ماه دیگر فرصت باقی مانده تا صنایع راکد و نیمه تمام دارای اولویت با این اعتبارات و یارانه هایی که در نظر گرفته شده ، فعال شوند.

وی تاکید کرد : مردم به ما به اندازه کافی فرصت دادند و دیگر نمی توانیم و نباید انتظار داشته باشیم که فرصت بیشتری به ما بدهند.

** واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی 
نوبخت از واگذاری بخشی از طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی به عنوان یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه دولت در سال جاری یاد کرد و گفت : طرح های نیمه تمام موجود در کشور نیازمند چهار هزار تا پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است و با وضعیت کنونی دولت قادر نیست همه آنها را تکمیل کند.

وی افزود : مردمی کردن اقتصاد یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید در استان ها به صورت جدی پیگیری و نتیجه کار به صورت مشخص ارائه شود.

معاون رییس جمهوری گفت : تنها راه ایجاد فرصت های شغلی و کاهش بیکاری جذب و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری است و واگذای طرح های نیمه تمام یکی از این راههاست .

وی افزود : ما جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی را از اول امسال در استان ها تشکیل می دهیم تا بر اساس اولویت بندی مدیران استانی و نیازهای اولویت دار آنان بودجه و اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

نوبخت تاکید کرد : هر استانی ماموریت دارد تا علاوه بر شناسایی طرح های تکمیل شده آماده بهره برداری و نیازمند نقدینگی ، طرح های نیمه تمام دارای اولویت با پیشرفت فیزیکی بالا و واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی عملکرد مشخصی داشته باشد.

وی گفت : من و همکارانم شخصا با سفر به استان ها و شرکت در نشست های برنامه ریزی و شورای اداری این موارد را پیگیری و مطالبه می کنیم و هر استانی باید در این زمینه گزارش مشخص به همراه تعداد طرح هایی که فعال می شود و تعداد اشتغالی که ایجاد و آمار طرح هایی که واگذار شده ، ارائه دهد .

** برنامه پنج ساله توسعه استان ها 
نوبخت همچنین از استانداران و مدیران استانی خواست تا برنامه پنج ساله استان خود را با در نظر گرفتن چالش ها و ارائه راهکارهای رفع آنها تهیه و ارائه کنند.

وی گفت : تدوین برنامه توسعه استان های را منطقه ای کرده ایم و استان ها را بر اساس بافت های مشترک در کنار هم قرار دادیم تا کارها با سرعت و هم افزایی بیشتری پیش برود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد که نسخه توسعه هر استانی می بایست با ارائه برنامه های اجرایی در شورای اداری همان استان پیچیده شود نه این که انتظار داشته باشید یک عده کارشناس در تهران آن را تدوین کنند.

نوبخت گفت : تدوین برنامه توسعه ای استان ها در تهران نمی تواند رفع کننده مشکلات و مسائل استان ها باشد .

معاون رئیس جمهوری همچنین در این نشست گزارشی از موفقیت های دولت یازدهم در سه سال گذشته در بخش های مختلف از جمله کاهش نرخ تورم ، افزایش نرخ رشد اقتصادی ، سرمایه گذاری های خارجی و افزایش تمایل خارجی ها برای سرمایه گذاری در کشور ارائه کرد.

وی گفت : اکنون کشور پس از پشت سر گذاشتن این تحریم های ناجوانمردانه شاهد استقبال حضور و استقبال سرمایه گذاری کشورهای دیگر هستیم.

نوبخت افزود : سفر 9 رئیس جمهوری ، پنج نخست وزیر ، سه رئیس مجلس و 18 وزیر امور خارجه کشورهای مختلف دنیا از زمان امضای برجام تاکنون به ایران خود نشانگر تمایل و رغبت زیاد خارجی ها به سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد : تمام این دستاوردها از امضای برجام گرفته تا کاهش نرخ تورم و افزایش سرمایه گذاری ها را مرهون خون شهیدان از جمله شهدای مدافع حرم هستیم که این چنین جمهوری اسلامی ایران را کشوری با ثبات در جهان معرفی کردند .

معاون رییس جمهوری گفت : امروز جهانیان به خوبی واقف شدند که جمهوری اسلامی ایران با ثبات ترین کشور منطقه است و در ثبات کشورهای دیگر نقش آفرین است و قابل نادیده گرفتن نیست .
در این نشست سه تن از منتخبان مردم مازندران در مجلس دهم نیز نیازمندی های استان را برای معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشریح کردند .

نوبخت برای شرکت در نشست مدیریت و برنامه ریزی استان های منطقه یک کشور به مازندران سفر کرد و شرکت در جلسه شورای اداری استان دومین برنامه وی بود.

نشست مدیریت و برنامه ریزی استان های منطقه یک شامل مازندران ، گیلان و گلستان صبح امروز در ساری برگزار شد. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان