arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

ولایتی: هنوز درگیر فرنگی‌مآبی در آموزش هستیم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، نظام آموزش‌وپرورش را نیازمند بومی‌سازی دانست و گفت: هنوز درگیر فرنگی‌مآبی به‌ارث‌رسیده از گذشته هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، نظام آموزش‌وپرورش را نیازمند بومی‌سازی دانست و گفت: هنوز درگیر فرنگی‌مآبی به‌ارث‌رسیده از گذشته هستیم.

به گزارش  انتخاب، تالار همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی شاهد برپایی مراسم دانش‌افزایی و بازآموزی استادان و معلمان منتخب و نمونه تهران و همچنین هشتمین دوره سمینارها و کارگاه‌های دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مجموعه‌ مدارس سلام با حضور علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمدمهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم گفت: اگر بخواهیم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با دقت اجرائی شود، باید دید ما نسبت به آموزش‌وپرورش عوض شود. دید ما باید بومی باشد وگرنه انقطاع از گذشته و دویدن در پی غرب ما را به جایی نمی‌رساند. ولایتی به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص آموزش زبان انگلیسی اشاره کرد و گفت: این امر همیشه مورد توجه فرهیختگان ایرانی بوده است و ازهمین‌رو است که میرزاتقی‌خان امیرکبیر برای تأسیس دارالفنون باوجود نفوذ روس و انگلیس، به‌سراغ مدرسان اتریشی و زبان فرانسه می‌رود؛ چراکه فرانسه در ایران سابقه‌ استعماری ندارد. وی به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: ما هنوز درگیر فرنگی‌مآبی‌ به ارث‌رسیده از گذشته هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به تاریخ تأسیس دارالفنون و ورود علوم جدید به ایران اشاره کرد و افزود: علاوه بر امیرکبیر که خود نتیجه‌ کارش را نتوانست ببیند و دنبال کند، میرزاابوالحسن‌خان فروغی نیز دارالمعلمین را براساس زبان فرانسه بنیاد گذاشت و در دهه‌ ٤٠ نیز حتی زیرنویس‌های کتاب‌های علمی و دانشگاهی به زبان فرانسه بود و نه انگلیسی. چراکه متفکران ما این دغدغه را نسبت به زبان انگلیسی یا روسی داشتند. ولایتی ادامه داد: اما پس از تأسیس دارالفنون تنها مشکل ما زبان نبود. دکتر پولاک می‌نویسد که پزشکی ایرانی در آن دوران جز جادو و طلسمات نیست. این در حالی است که گزارش‌های تاریخی خلاف این امر را نشان می‌دهد. در واقعه‌ تیرخوردن پای ستارخان در پارک اتابک، اطبای فرانسوی، امر به قطع پا می‌دهند اما یک حکیم سنتی ایرانی به نام نظام‌الحکما بدون قطع پا این عفونت را درمان می‌کند. وی اضافه کرد: ما باید این جمله را که تأسیس دارالفنون منشأ تحول شده است، با احتیاط به کار بگیریم چراکه می‌بینیم پس از آن و به‌ویژه پس از تأسیس دانشگاه تهران، از علوم گذشته‌ خود منقطع شدیم و علوم جدید نیز با واسطه به دست ما رسید و در نتیجه دانشگاه ما از ابتکار و خلاقیت تهی شد. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه منحنی‌های کیفی دانشگاه‌های ما نیز هم‌چنان این نزول را نشان می‌دهد، افزود: این روند اعتمادبه‌نفس ما را گرفت به‌طوری‌که حتی خواستند زبان ما را بگیرند که خوشبختانه این امر شکست خورد. با تغییر الفبا اکنون می‌بینیم که ترکیه عملا از فرهنگ دست‌کم هزارساله‌ خود بریده شده‌ است. اما خوشبختانه این اتفاق در ایران نیفتاد و زبان و خط ما برجا ماند.

کنکور اختاپوسی برای تعلیم و تربیت

سخنران دیگر مراسم هشتمین دوره‌ سمینارها و کارگاه‌های دانش‌افزایی و هم‌اندیشی مجموعه‌ مدارس سلام که در تالار همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، دکتر محمدمهدی تهرانچی، استادتمام دانشگاه شهید بهشتی و نخبه‌ رشته‌ فیزیک بود. او در این مراسم در سخنانی گفت: نظام آموزش ما نیازمند تحول است و ما در دانشگاه می‌بینیم که کنکور مثل اختاپوس به تعلیم و تربیت چنگ انداخته و در اثر آن تنها در دانشگاه شهید بهشتی که سرآمدان دانش‌آموزان ما وارد می‌شوند می‌بینیم که طبق پایش‌های روان‌شناختی، دچار مشکلات جدی شده‌اند.

وی با اشاره به تجربه خود در جشنواره‌ جوان خوارزمی افزود: خلاقیت در مدارس ما از بین رفته است. در مواردی مثل رباتیک و نجوم که آموزش ما دخالتی ندارد، خلاقیت خوب است اما متأسفانه در جایی که خود ما ورود کرده‌ایم مثل ریاضی و فیزیک و ادبیات خلاقیت‌ها از میان می‌رود و باید برای این مهم تدبیر و برنامه‌ریزی کرد. تهرانچی به سه موضوع فضای مجازی، مدارس خلاق و تقوا در آموزش اشاره کرد و گفت: ما اگر به فضای مجازی و اهمیت آن توجه نکنیم، با سونامی مواجه خواهیم بود. فضای مجازی موازی با فضای آموزش رسمی ما وجود دارد و دانش‌آموز ما با ٢٠ سال پیش تفاوت دارد. اگر مثل گذشته عمل کنیم، مشکلات و معضلات جدی را در پی خواهد داشت. امروزه داشتن ویدئوپروژکتور و کامپیوتر ملاک آموزش مدرن نیست و باید این ابزار هوشمند را در خدمت آموزش و آموزش خلاق به کار گیریم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ما به انسان‌های خلاق نیاز داریم. انسان‌هایی که از عدم خلق می‌کنند. ارزش‌آفرینی از دانشگاه شروع نمی‌شود بلکه از تربیت سرچشمه می‌گیرد. ما اگر زمان بگذرد و این گذشت زمان را درک نکنیم زیان خواهیم دید. در پایان این مراسم از علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با عنوان مرد فرهنگ و سیاست و دکتر محمدمهدی تهرانچی، استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی، به‌عنوان نخبه علمی تقدیر به عمل آمد.


منبع: شرق
نظرات بینندگان