arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

رئیس جمهوری افغانستان وارد تهران شد

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای امضای توافقنامه مهم سه جانبه در زمینه بندر ترانزیتی چابهار میان ایران، افغانستان و هند وارد تهران شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای امضای توافقنامه مهم سه جانبه در زمینه بندر ترانزیتی چابهار میان ایران، افغانستان و هند وارد تهران شد.
به گزارش انتخاب، این دومین سفر اشرف غنی به ایران از دوران به قدرت رسیدن در 20 ماه گذشته است.
 
نخستین سفر رئیس جمهوری افغانستان به ایران 30 فروردین 94 انجام شد. دو کشور در این سفر همکاری ها در اجرای طرح های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه به ویژه هند، تاجیکستان و ترکمنستان از جمله توافقنامه سه جانبه بندر چابهار را مورد تاکید قرار دادند.

ایران با توجه به جایگاه ژئوپلیتیکی خود در بخش ترانزیت نقش مهمی را دارا است و می‌تواند دیگر کشورهای این منطقه را به آسیای میانه، قفقاز، روسیه و اروپا متصل کند؛ همانطور که در سفر روسای جمهوری چین و کره جنوبی به تهران نیز به اهمیت جایگاه ایران در موضوع ترانزیت توجه شد.
در همین راستا قرارداد مشارکت هند در توسعه فاز یک بندر چابهار ایران، اردیبهشت ماه1394 در تهران به امضای «نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی و حمل و نقل هند و «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران رسید و مطابق این قرارداد، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری در تجهیز فاز یک طرح توسعه بندر چابهار، به مدت 10 سال بهره برداری از این فاز را به عهده خواهد داشت.

دارمندرا پرادهان وزیر نفت و گاز طبیعی هند نیز به تازگی در سفرش به ایران اعلام کرد که هند تمایل دارد تا سرمایه گذاری خود را در بندر چابهار افزایش دهد.
منطقه آزاد چابهار در یک سال گذشته 50 هکتار زمین در سواحل مکران به بازرگانان افغانستان اختصاص داده و 130 شرکت در چابهار توسط اتباع افغان به ثبت رسیده و ثبت این تعداد شرکت حاکی از اشتیاق سرمایه گذاران افغان برای حضور بیشتر در سواحل مکران است.

خانجان الکوزی نایب رییس اتاق تجارت و صنایع افغانستان اظهارداشت که چابهار نزدیک ترین بندر دریایی به افغانستان است و علاوه بر نزدیک بودن نسبت به بندر کراچی و بندرعباس، دولت افغانستان را از وابستگی به کراچی پاکستان رها می کند.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان نیز اواسط دی ماه سال گذشته (1394) در صدر هیاتی از وزیران کابینه این کشور به تهران سفر کرد. وی در سفر سه روزه خود به ایران به بندر چابهار عزیمت کرد و صادرات و واردات کالاهای افغانستان از این بندر را مورد بررسی قرار داد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان