arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

نيویورک تایمز: دولت سعودی فعالانه از کوزوو در پرورش داعش استفاده می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه 'نیویورک تایمز' با اشاره به حضور فعال مبلغان وهابیت و سلفیگری و سرمایه گذاری هنگفت دولت سعودی در جمهوری 'کوزوو'، تاکید کرد عربستان زیر چشمان آمریکا، این کشور اروپای شرقی را به بستر مساعدی برای پروش گروه تروریستی تکفیری 'داعش' و 'جذب نیرو برای آن' تبدیل کرده است.
 
به گزارش انتخاب، این روزنامه آمریکایی، در مقاله ای در جدیدترین شماره خود به حضور عربستان سعودی و مبلغان وهابیت این رژیم در کوزوو بخش خواهان استقلال صربستان پرداخت و در این مقاله مفصل برخی از اقدامات آل سعود را برای نشر افراطگرایی و سلفیگری در این منطقه از شبه ‌جزیره بالکان در جنوب شرق قاره اروپا، شرح داد.
 
این نشریه با تاکید بر اینکه این جمهوری کوچک اکنون به یک بستر مساعد برای رشد و نشر عقاید و اقدامات گروه تروریستی تکفیری 'داعش' تبدیل شده است افزود: 'اکنون با گذشت 17 سال از جنگ کوزوو، دولت عربستان مساجد متعددی در این منطقه بنا کرده است و ایدئولوژی افراطی وهابیت را زیر چشمان مقامات آمریکایی نشر می دهد.

' در واقع، از آن زمان به بعد پول و نفوذ سعودی ها این جامعه مسلمان میانه رو در اروپا را به یکی از مراکز پروش افراطگرایی و منبعی برای تغذیه و صدور افراطگرایان تبدیل کرده است.'

به نوشته نیویورک تایمز، طی دو سال اخیر، پلیس این جمهوری اعلام استقلال کرده از صربستان، 314 شهروند خود را به دلیل اقدامات تروریستی شناسایی کرده است که برای پیوستن به داعش از کشور خارج شده اند که 44 زن و 28 کودک نیز در میان آنها بوده و دو تن نیز به انفجار انتحاری دست زده اند. این رقم در مقایسه با آمار سایر کشورهای اروپایی از همه بالاتر بوده است.
این روزنامه آمریکایی درباره این پدیده در کوزوو از قول 'فاتوش ماکولی' رئیس پلیس مبارزه با تروریسم این جمهوری نوشت: 'مبلغان وهابیت و نهادهای مخفی که با سرمایه گذاری عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب منطقه خلیج فارس تاسیس شده اند، شبکه وسیعی شامل موسسات گمنام، اشخاص و وزارت خانه های دولتی را برای گسترش افراط گرایی و سلفیگری ایجاد کرده اند و به جذب افراد می پردازند.

' آنها برای این کار هزینه های هنگفتی صرف می کنند و عمدتا جوانانی را از اقشار آسیب پذیر جامعه هدف می گیرند. آنها کتاب های بسیار زیادی مربوط به وهابیت و سلفیگری توزیع می کنند تا افراط گرایی را رواج دهند.'

این مقام امنیتی کوزوو افزود: 'هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهند سازمان مشخصی مستقیما برای کسانی که در سوریه می جنگند، پول ارسال کرده است، بلکه مساله این است که آنها از متفکرانی که به اسم حفاظت از اسلام، خشونت و افراط گرایی را رواج می دهند، حمایت می کنند.'

جمهوری کوزوو کشوری در شبه‌جزیره بالکان در جنوب شرق اروپا است که در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد اما صربستان این استقلال را به رسمیت نشناخته و آن را بخشی از خاک خود می‌داند.
 
۱۰۸ کشور دنیا تا ۱۴ اوت ۲۰۱۴ کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند اما روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت استقلال کوزو را به رسمیت نشناخته‌اند و این جمهوری به عضویت سازمان ملل درنیامده ‌است.

بیشتر قومیت این جمهوری را آلبانی‌تبارها تشکیل می‌دهند، اما ۴ درصد صرب و ۴ درصد دیگر اقوام هستند. دین بیشتر مردم اسلام است، اما اقلیت‌های ارتدوکس و کاتولیک و دین‌های دیگر نیز در آن ساکن هستند. 

این کشور از 28 فوریه سال 1998 تا 11 ژوئن سال 1999 در جنگ مسلحانه ای درگیر بود که ارتش جمهوری فدرال یوگسلاوی سابق (در آن هنگام شامل صربستان و مونته‌نگرو) و پیش از جنگ، کوزوو را در اختیار داشت در یک سو و گروه‌های شورشی آلبانیایی‌تبار کوزوو با نام ارتش آزادیبخش کوزوو در سوی دیگر قرار داشتند. 

شورشیان کوزوو از ۲۴ مارس ۱۹۹۹ از پشتیبانی هوایی ناتو برخوردار شدند و در مقاطعی از جنگ پشتیبانی زمینی ارتش آلبانی را هم داشتند.

درگیری‌های شدید و طولانی مدت قومی بین آلبانیایی‌تبارها و صرب‌های کوزوو در این منطقه از نظر قوم‌گرایی تا جایی شکاف ایجاد کرد که در سال 1999 جنگ کوزوو رخ داد تا در نهایت جمهوری فدرال یوگسلاوی تقسیم شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان