arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۹ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
علت تخلفات در جلسه شوراي عالي شهرسازي بررسی شد؛

ساخت و ساز غيرمجاز براي تامين بودجه شهرداري مشهد

س از بررسي تخلفات عمده شهرداري مشهد در حوزه بلندمرتبه سازي و تخریب باغات، از صولت مرتضوي شهردار مشهد توضيح درباره چرايي اين تخلفات خواسته شد. او در پاسخ به پرسش‌هاي مطرح شده فقدان درآمد در شهرداری را مطرح کرد و در برابر اظهارات دبیر شورای عالی شهرسازی و دیگر اعضای شورای عالی شهرسازی مبنی بر الزام به رعایت قانون و مصوبات موضع گیری کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : س از بررسي تخلفات عمده شهرداري مشهد در حوزه بلندمرتبه سازي و تخریب باغات، از صولت مرتضوي شهردار مشهد توضيح درباره چرايي اين تخلفات خواسته شد. او در پاسخ به پرسش‌هاي مطرح شده فقدان درآمد در شهرداری را مطرح کرد و در برابر اظهارات دبیر شورای عالی شهرسازی و دیگر اعضای شورای عالی شهرسازی مبنی بر الزام به رعایت قانون و مصوبات موضع گیری کرد.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، بالا گرفتن حجم تخلفات در شهرداري مشهد در يك سال گذشته سبب شد در جلسه روز گذشته شوراي عالي شهرسازي به طور ويژه اين موضوع مورد بررسي قرار گيرد.

اين جلسه كه با حضور سيد صولت مرتضوي شهردار مشهد، اخوان عبداللهيان مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي، خانم بزرگمهر مدير شهرسازي خراسان رضوي و اعضاي شوراي عالي شهرسازي برگزار شد؛گزارشي از تخلفات صورت گرفته در شهرداري مشهد توسط دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، معاون استاندار و اداره کل راه و شهرسازی استان
ارائه شد.

پس از بررسي تخلفات عمده شهرداري مشهد در حوزه بلندمرتبه سازي و تخریب باغات، از صولت مرتضوي شهردار مشهد توضيح درباره چرايي اين تخلفات خواسته شد. او در پاسخ به پرسش‌هاي مطرح شده فقدان درآمد در شهرداری را مطرح کرد و در برابر اظهارات دبیر شورای عالی شهرسازی و دیگر اعضای شورای عالی شهرسازی مبنی بر الزام به رعایت قانون و مصوبات موضع گیری کرد.

او گفت: «چطور باید شهر را اداره کنم؟ با دستور؟ اینکه هنر نیست که شما از اینجا به ما بگویید شهر چطور اداره شود.»

به عبارت ساده‌تر، شهرداري مشهد براي كسب درآمد دست به تخلفات گسترده‌اي اعم از بلندمرتبه سازی های غیرقانونی و تخریب و تغییر کاربری باغات زده كه نه تنها خلاف طرح تفصیلی ملاک عمل بوده بلكه حتي براي بررسي و تاييد به كميسيون ماده 5 نيز مراجعه نشده است.

در اين جلسه معاون استاندار با بيان اينكه به‌رغم اینکه در اوایل دوره آقای مرتضوی در شهرداری مشهد، تخلفات سیر نزولی داشت و این امر امیدوار کننده بود اما حجم تخلفات به طور وسيعي در اين يك سال افزايش يافته است، توضيح داد: در فواصل زماني مختلف مكاتبات متعددي از سوي استانداري و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با شهرداري مشهد صورت گرفته اما در نهايت شهرداري مشهد بدون توجه به مكاتبات صورت گرفته به ساخت و سازهای خود ادامه داد.

شهرها داراي طرح جامع و طرح تفصيلي هستند. طرح جامع خط‌ مشي كلي سياست‌هاي شهري را تعيين مي‌كند، لذا هر نوع طرح ديگر در محدوده شهر بايد با طرح جامع شهر مطابقت داشته باشد.

طرح تفصيلي عبارت است از طرحي كه براساس معيارها و ضوابط كلي و طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمين‌هاي شهري در سطح محلات مختلف شهر و موقعيت و مساحت دقيق زمين براي هريك از آنها و ... در آن تعيين مي‌شود و به طور كلي طرح تفصيلي، اصول و اهداف طرح جامع شهر را عملي مي‌كند.

در مواردي كه درخواستی از سوی مالک مغایر با طرح تفصیلی به شهرداری داده شود، شهرداری به جز در مواردی که ضوابط معین کرده است، موضوع را به کمیسیون ماده 5 ارجاع می دهد و توسط آن کمیسیون موضوع بررسی و تصمیم گیری می شود و در صورتی که درخواست، با طرح جامع مغایرت اساسی داشته باشد، کمیسیون ماده 5 اجازه صدور مجوز ندارد اما در مواردی که مغایرت اساسی نباشد، کمیسیون می تواند شهرداری را مجاز به صدور مجوز ساخت بداند.

اتفاقي كه در دهه اخیر در شهرداري تهران افتاد، این بود که آنقدر تغييرات طرح تفصیلی در كميسيون ماده 5 زياد بود كه با سند بالادستي یعنی طرح جامع مغایرت‌های اساسی پیدا کرد اما در شهرداري مشهد حتي اين درخواست‌ها به كميسيون ماده 5 نيز ارجاع نشده و شهرداري راسا نسبت به اين ساخت وسازها اقدام كرده است.

نظرات بینندگان