arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۰

لغو سفر هیئت مصری به تهران

رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره از شماری از شخصیت های مصری دعوت كرده بود تا در قالب هیئت 50 نفره ضمن سفر به تهران ، با مقامات ارشد ایرانی از جمله محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد ایرانی دیدار كنند تا زمینه ای برای گسترش روابط تهران - قاهره باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند ساعت قبل از پرواز هواپیمای ویژه حامل هیئتی از شخصیت های مصری به سمت ایران ، خبر بازداشت یك دیپلمات ایرانی در مصر منتشر شد كه همین موضوع باعث شد این سفر به زمان نامعلومی موكول شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع مصر، منتصر الزیات وكیل اسلامگرا و عضو این هیئت كه آماده سفر به تهران بود گفت كه نمی خواهد به سرعت میان تاخیر در این سفر و بازداشت یك دیپلمات ایرانی ارتباط برقرار كند ولی احتمالا این همزمانی نشان دهنده وجود برخی نیروها در دولت  فعلی است كه خواهان آسیب زدن به روابط ایران و مصر هستند و این در حالی است كه شمار زیادی از مقامات دولتی و شخصیت های مردمی خواهان برقراری ارتباط با ایران هستند.

وی با ابراز نگرانی از اینكه مقامات مرتبط با سیاست های آمریكا و اسرائیل در مصر با تحرك در ارتباط با بازداشت یك دیپلمات ایرانی دخالت داشته اند و این اقدام را در راستای توقف روند نزدیكی روابط میان ایران و مصر انجام داده اند گفت: نمی توان به بهانه بازداشت یك متهم به جاسوسی ، روابط با ایران را تعطیل كرد چرا كه هم اكنون با وجود بازداشت چند جاسوس اسرائیلی، روابط با تل آویو به صورت كامل  و در بالاترین سطح برقرار است.

منابع آگاه مصری به سایت خبری الیوم السابع گفته اند كه شورای نظامی مصر كه قدرت را در این كشور در دست دارد؛ به دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره اطلاع داده است كه مانعی در برابر سفر هیئتی از شخصیت های مصری به تهران وجود ندارد اما هواپیمای ویژه و چارتری كه قرار است این هیئت را از قاهره به تهران اعزام كند ؛ ممنوعیت پروازی دارد زیرا درباره خروج یا فرار مقامات سابق یا مسئولان حزب حاكم سابق نگرانی وجود دارد.

"ممدوح رمزی" وكیل دادگستری و یك مسیحی (قبطی) مصری و از اعضای هیئت 50 نفره شخصیت های مصر نیز گفت كه رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران دیروز یكشنبه در تماس تلفنی گفته است كه سفر این هیئت مصری به تهران به دلیل عدم موافقت مقامات مصری، به تاخیر افتاده است.

این مقام ایرانی همچنین پیش بینی كرده است كه مقامات مصری بعد از ماجرای بازداشت دیپلمات ایرانی، با این سفر موافقت نكنند .

رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران اضافه كرده است مقامات مصری با دعوت از شخصیت های این كشور برای سفر به تهران با هدف بهبود روابط میان دو كشور موافقت كرده بودند ولی هم اكنون بدون موافقت مقامات مصری نمی توان دست به هیچ اقدامی زد.

رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره  از شماری از شخصیت های مصری دعوت كرده بود تا در قالب هیئت 50 نفره ضمن سفر به تهران ، با مقامات ارشد ایرانی از جمله محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد ایرانی دیدار كنند تا زمینه ای برای گسترش روابط تهران - قاهره باشد.

قرار بود این سفر صبح دیروز یكشنبه انجام شود ولی چند ساعت قبل از انجام این سفر ، مقامات امنیتی مصر از بازداشت یك دیپلمات ایرانی به اتهام جاسوسی خبر دادند و سفر هیئت مصری به تهران به تاخیرافتاد.

شخصیت های فرهنگی، هنری، سیاسی، سازمان های غیردولتی ، دینی در این گروه حضور داشتند.
نظرات بینندگان