arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵

اوباما به مناقشات در مرزهای دریایی چین واکنش نشان داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهوری آمریکا امروز (سه شنبه) در جریان سخنرانی‌اش در ویتنام خواستار یافتن راه حلی صلح آمیز برای مناقشات بر سر دریای چین جنوبی شد.
 
به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت: آمریکا در مناقشات کنونی درباره دریای چین جنوبی یک مدعی نیست اما ما در حفظ اصول و قوانین کلیدی همچون آزادی دریانوردی در کنار شرکایمان می‌ایستیم.
 
این اظهارات وی یک روز پس از آن ایراد شد که آمریکا تحریم فروش تسلیحات مرگبار به ویتنام را لغو کرد.
 
اوباما افزود: ویتنام به تجهیزاتی که برای بهبود امنیتش لازم دارد، دسترسی بیشتری خواهد داشت. کشورها مستقل هستند و مهم نیست که چقدر کوچک یا بزرگ باشند. باید در هر صورت به تمامیت ارضی آن‌ها احترام گذاشته شود.
 
وی ادامه داد: کشورهای بزرگتر نباید برای کشورهای کوچکتر قلدری کنند و مناقشات باید به صورت صلح آمیز حل شوند.
 
ماهیگران ویتنامی در ماه جاری میلادی بارها اعلام کرده‌اند که مرتبا توسط کشتی‌هایی که پرچم چین را به همراه دارند محاصره شده و نیروهای موجود در این کشتی‌ها آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و تجهیزاتشان را ربوده‌اند.
 
اوباما همچنین در این سخنرانی از توافق تجاری "شراکت ترنس پاسیفیک"حمایت کرد و گفت: من به شدت از این توافق تجاری حمایت می‌کنم چرا که مزایای استراتژیک مهمی دارد. ما باید به خاطر رفاه اقتصادی‌ خود به این توافق تجاری جامه عمل بپوشانیم.
 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان