arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵

موزه‌های برتر کشور تقدیر شدند/ رمزگشایی از یک ترفند گردشگری

تقدیر از موزه‌ها، رمزگشایی از شگرد جذب مسافر، بررسی دستمزد راهنمایان گردشگری و سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به چین از جمله خبرهای حوزه میراث و گردشگری در این هفته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موزه گنجینه رشت

در این هفته، مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه با انتخاب برگزیدگان نهمین دوره انتخابات موزه برتر با حضور پروفسور هانس مارتین هینز رئیس ایکوم جهانی، رئیس ایکوم ارمنستان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، معاون میراث فرهنگی در موزه ملی ایران برگزار شد. در این مراسم موزه‌های برتر در بخش‌های موزه‌های خصوصی کوچک، موزه‌های دولتی کوچک، موزه‌های دولتی متوسط، موزه‌های دولتی بزرگ معرفی شدند.

در بخش معرفی موزه‌های دولتی بزرگ، مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران و مجموعه جهانی کاخ گلستان دارای شاخص بازدید از موزه معرفی شدند.

موزه سینما دارای شاخص‌های اعمال استانداردهای فنی، توسعه فیزیکی و پژوهش و موزه علوم و فناوری دارای هشت شاخص توسعه مدیریت، روز جهانی موزه، معرفی، آموزش، تلاش برای بقا، گردآوری، نوآوری، خلاقیت و کودک و نوجوان اعلام شدند.

در بخش موزه‌های دولتی متوسط نیز موزه علوم زمین مشهد به عنوان موزه‌ای دارای شاخص‌ پژوهش و نگهداری، موزه چهل‌ستون اصفهان به عنوان موزه‌ای با شاخص‌ بازدید از موزه و آموزش، موزه شهر و شهرداری تبریز به عنوان موزه‌ای با شاخص معرفی، موزه باستان‌شناسی شوش با شاخص اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، موزه نارنجستان قوام با شاخص گردآوری و موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد با شاخص نوآوری و خلاقیت تقدیر شدند.

در این بخش هیچ موزه‌ای دارای شاخص تلاش برای بقا، توسعه مدیریت، روز جهانی موزه و کودک و نوجوان، جایزه‌ای دریافت نکرد.

رمزگشایی از شگردهای جذب مسافر

 
برخی از دفاتر خدمات مسافرتی با شرکت‌های اقامتی و یا هواپیمایی قرارداد بسته‌اند و از آنجا که هنوز مشتریان زیادی برای آژانس خود جذب نکرده‌اند با همکاری اداره مخابرات، شماره تلفن شهروندان را پیدا کرده و با منزل و یا شماره همراه آنها تماس می‌گیرند و برای شرکت در مراسمی از آنها دعوت و اعلام می‌کنند که در صورت حضور، قرعه کشی انجام داده و تور رایگان اهدا می‌کنند.

در این برنامه‌ها معمولا افراد در مدت یک ساعت به صحبت‌های فردی که اطلاعاتی درباره آژانس مسافرتی و قراردادشان با شرکت‌های دیگر می‌دهد، گوش می‌کنند. این مسئول در آژانس مربوطه معمولا از پیش خرید کارتی چند میلیون تومانی برای استفاده در مدت زمان زیادی خبر می‌دهد که با تخفیف بسیار خوبی همراه است. به عنوان مثال یک نمونه از برگزاری چنین مراسمی مربوط می شد به مراسم قرعه کشی یکی از آژانس‌های مسافرتی نوپا.

اعلام چهار ستاره برای یک هتل سه ستاره

این آژانس در هتلی در تهران، چندین جلسه پیاپی برای عده‌ای از شهروندان تهران برگزار کرد. در این برنامه اعلام شد که اگر فردی یک کارت ۴ میلیون تومانی را پیش خرید کند، می‌تواند از ده میلیون تومان تخفیف سفر برخوردار شده و در ۵ سال متوالی، سالی یک بار در هر سفر با ۴ نفر به مدت ۴ روز در یک سوئیت هتل چهار ستاره در رامسر اقامت کند.

همچنین اگر برای یک سال نخواست به رامسر برود می‌تواند با کسر یک روز این سفر را با اقامت در هتل سه ستاره در کیش و یا مشهد جا به جا کند. مسئولان این آژانس اعلام کردند که در حالت عادی اگر چنین فردی قصد سفر با این شرایط و اقامت در هتل ۴ ستاره را کند باید بابت هر شب اقامت در این هتل ۳۰۰ هزار تومان بپردازد که در مجموع طی ۵ سال این سفر حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت اما با خرید کارت تخفیف آژانس، این هزینه به نصف کاهش می یابد.

دفاتر خدمات مسافرتی

​پیگیری خبرنگار مهر از هتلی که با این آژانس طرف قرارداد است، نشان می‌دهد سوئیت ۴ نفره در این هتل شبی ۲۵۰ هزار تومان است و البته این هتل ۴ ستاره نیست بلکه در رده هتل آپارتمان‌های سه ستاره قرار دارد. و اگر کسی به مدت ۵ سال متوالی بخواهد در یک سوئیت آن اقامت کند، چیزی حدود ۵ میلیون تومان هزینه اقامت پرداخت خواهد کرد. البته منهای هزینه افزایش قیمت‌ها در سالهای بعد.

اگر مسافری هزینه اقامت ۵ سال دیگر خود را زودتر به هتلدار بپردازد به طور حتم هتلدار که خیالش از بابت فروش اتاق راحت شده به او تخفیفی بسیار زیاد خواهد داد. در این صورت حتی اگر سود حدود ۱۳ درصدی بانکی همین مبلغ را هم حساب کنید متوجه خواهید شد که سود ۴ میلیون تومان اگر نزد مسافر باقی بماند، شاید به صرفه تر باشد تا اینکه برای گرفتن تخفیف آن را به هتلدار بدهد!

دستمزد راهنمایان گردشگری برای سال ۹۵ تعیین می‌شود

گردشگری

گردشگری

جامعه تورگردانان، جامعه راهنمایان، کانون سراسری راهنمایان و سازمان میراث فرهنگی تفاهمنامه ۴ جانبه‌ای را برای تعیین دستمزد راهنمایان گردشگری در سال ۹۵ امضا می‌کنند.امسال هم مانند سال‌های گذشته نمایندگانی از جامعه تورگردانان کشور به عنوان جامعه‌ای از فعالان حوزه تورهای ورودی به ایران به همراه نمایندگانی از کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری و نمایندگانی از جامعه راهنمایان گردشگری که بیشتر متشکل از راهنمایان تورهای ورودی به کشور هستند جلسه‌ای می‌گذارند تا مشکلات و مسایل موجود، نحوه همکاری راهنمایان گردشگری با دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و تعیین دستمزد آنها در سال ۹۵ با هدف یکسان سازی براساس مقررات و ضوابط مربوطه مورد بررسی قرار گیرد به همین منظور یک نماینده از طرف بخش دولتی و دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نیز در این جلسه که در روزهای آتی برگزار خواهد شد حضور می یابد. به این ترتیب دستمزد راهنمایان در چهار گروه طبیعت گردی، سیاحتی، کویرنوردی و شکار بررسی می شود.
مرکز میراث ناملموس تهران دارای نشان دائمی می شود

اجلاس یونسکو

این هفته مرکز میراث ناملموس از برگزاری شورای حکام خبر داد به این ترتیب در روز شنبه نشان دائم مرکز میراث ناملموس تهران با حضور نمایندگانی از یونسکو به تصویب می رسد و در مراسمی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی در کاخ گلستان از آن رونمایی خواهد شد.

مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو سومین نشست عادی شورای حکام را از روز هشتم تا دهم خرداد ماه در تهران برگزار می کند. قرار بود این نشست در استان یزد برگزار و پیش از برگزاری آن نیز یک نشست خبری پیرامون این نشست برگزار شود اما فوت مادر رئیس سازمان میراث فرهنگی و عدم حضور نماینده یونسکو در این برنامه، موجب شد تا برگزاری این برنامه ها به تعویق بیفتد تا اینکه قرار شد تا نشست شورای حکام روزهای آتی در هتل لاله تهران برگزار شود. 

سلطانی فر در چین

این هفته مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور به چین رفت. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اولین کنفرانس جهانی «گردشگری برای توسعه» در چین که با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان صنعت گردشگری چین از حوزه‌های مختلف تورگردانی، رسانه‌های تخصصی و سرمایه‌گذاری در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: بدون تردید برپایی چنین رویدادهایی موجب نزدیکی و شناخت هر چه بیشتر فعالین حوزه گردشگری دو کشور و توسعه تعاملات و روابط فی مابین خواهد شد. پیشینه و مناسبات سیاسی و اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین همواره برخوردار از روابط حسنه و احترام متقابل بوده و نوید همکاری های گسترده و امیدبخش را در آینده می‌دهد.

وی ادامه داد: امروزه صنعت گردشگری نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم حاصل از فعالیت‌ها و خدمات گردشگری بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است، صنعت گردشگری یکی از سریع‌ترین حوزه‌های در حال رشد اقتصادی بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ سالانه به طور متوسط چهار درصد افزایش یابد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان