arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۵

در نشست لاوروف با سران عرب چه گذشت؟/ بیانیۀ پایانی و بندهای مربوط به ایران

وزیر خارجه عربستان هم‌چنین در گفت‌وگو با روسیا الیوم مدعی شد: آنچه که موجب ناخرسندی و نارضایتی ماست احترام نگذاشتن ایران به اصل حسن همجواری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سران عرب در نشست استراتژیک با مقامات روسیه، مجددا ادعای گستاخانه خود را تکرار کردند.

به گزارش انتخاب، بیانیه پایانی چهارمین نشست استراتژیک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس که روز پنجشنبه در مسکو برگزار شد، به موضع دو طرف درباره مسائل متعددی از جمله بحران سوریه، اوضاع یمن، عراق، لیبی، مسئله فلسطین، مبارزه با تروریسم و روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ایران اشاره می‌کند.

به نوشته روزنامه رأی الیوم، وزرای خارجه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست استراتژیک خود در مسکو درباره مسئله سوریه بر لزوم حفظ وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و اهمیت رسیدن به راهکار سیاسی بحران که به توقف درگیری‌ها براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت منجر شود، تأکید کردند.

وزرا هم‌چنین بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان و غیرنظامیان در تمامی مناطق سوریه براساس قوانین بین‌المللی و ازسرگیری مذاکرات صلح ژنو تأکید کردند.

این وزرا درباره یمن نیز از توقف درگیری‌ها در این کشور استقبال کردند و از تمامی طرف‌ها خواستند به آتش‌بس پایبند باشند.

آن‌ها در بیانیه پایانی نشست حمایت قوی خود را از تلاش‌های الشیخ احمد اعلام و بر اهمیت پیشرفت در مذاکرات تأکید کردند.

وزرای خارجه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس همچنین از تمامی طرف‌ها خواستند اقدامات سختی را برای حل و فصل سیاسی و دائم بحران براساس قطعنامه 2216 شورای امنیت، طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن و نتایج مذاکرات ملی اتخاذ کنند.

آن‌ها بر پایبندی کامل خود به حفظ وحدت و تمامیت ارضی یمن و مخالفتشان با مداخله کردن در امور داخلی این کشور تأکید کردند.

این وزرا درباره عراق نیز بر اهمیت پایبندی به استقلال و حاکمیت، ثبات سیاسی و وحدت ملی این کشور تأکید و با مداخله در امور داخلی این کشور مخالفت کردند.

آن‌ها همبستگی خود را با مردم عراق در مقابله با داعش اعلام کردند.

درباره لیبی نیز این وزرا بر پایبندی خود به وحدت و تمامیت ارضی این کشور و مداخله نکردن در امور داخلی آن تأکید و از افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور شدیدا ابراز نگرانی کردند.

آن‌ها حمایتشان را از تلاش‌ها درخصوص روند سیاسی لیبی و تلاش‌های مارتین کوپلر، فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور اعلام و از امضای توافق‌نامه سیاسی میان دو طرف استقبال کردند.

وزرای روسیه و شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم از سرگیری فوری مذاکرات فلسطین و اسرائیل با هدف تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی نیز تأکید کردند و از طرف‌های فلسطینی نیز خواستند تلاششان را برای تحقق آشتی افزایش دهند.

در همین حال این وزرا درباره روابط با ایران تأکید کردند که این روابط باید براساس اصل حسن همجواری و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر و احترام به استقلال و حل درگیری‌ها و اختلافات براساس منشور سازمان ملل و امتناع از به کارگیری زور باشد.

آن‌ها بر لزوم حل مسالمت‌آمیز اختلاف میان ایران و امارات درباره جزایر (ایرانی) تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی براساس منشور و قوانین سازمان ملل و از طریق مذاکرات مستقیم میان دو طرف تأکید کردند.

هم‌چنین این وزرا تأکید کردند که باید خاورمیانه خالی از سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار دسته‌جمعی باشد.

درباره مبارزه با تروریسم نیز این وزرا بر لزوم تلاش جمعی برای بیرون راندن تروریست‌ها از منطقه و تکیه کردن به توافق فراگیر درباره مبارزه با تروریسم در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کردند.

آن‌ها با ربط دادن تروریسم به مذهب، فرهنگ یا نژاد خاصی مخالفت و حمایتشان را از هماهنگی میان روسیه و آمریکا برای مبارزه با داعش اعلام کردند.

در همین راستا عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود پس از این نشست گفت: ما و روسیه نتوانستیم اختلاف درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را حل کنیم اما این مسئله مانع ما از مشورت و گفت‌وگو با مسکو برای پیشبرد این مسئله نمی‌شود.

وی به وجود اختلاف میان دو طرف درباره هیئت مخالفان اشاره و تأکید کرد که شورای همکاری خلیج فارس هیئت ریاض را تنها هیئت نماینده مخالفان در مذاکرات می‌داند اما موضع مسکو با موضع آنها تفاوت دارد.

وزیر خارجه عربستان هم‌چنین در گفت‌وگو با روسیا الیوم مدعی شد: آنچه که موجب ناخرسندی و نارضایتی ماست احترام نگذاشتن ایران به اصل حسن همجواری است.

وی تأکید کرد که موضع کشورش نسبت به سرنوشت اسد تغییر نکرده و وی باید برکنار شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان