arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۰

تبلیغ سیگار با اس ام اس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در هفته دخانیات برخی شرکتهای دخانی که تولید کننده تنباکو هستند اقدام به تبلیغ و فروش محصولات خود از طریق ارسال پیام کوتاه به مردم می کنند.

به گزارش انتخاب، خبر نوشت: هر چند این شرکت از بیان هر نوع توضیحی که با چه مجوزی محصولات خود را تبلیغ می کند خودداری کرد اما محمدرضا معدنی، دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات با اعتراض نسبت به آنچه که «تبلیغات نامحسوس شرکت‌های دخانیاتی تحت عناوین و محصولات مختلف»  می گوید: "مطابق ماده 3 قانون جامع ملی مبارزه با دخانیات هر نوع تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم مواد دخانی، ممنوع است چون تبلیغ  این چنینی مواد دخانی، حافظه نامحسوس کودکان و نوجوانان را حساس کرده و زمینه را برای مصرف این مواد دخانی در آینده نزدیک فراهم می‌کند."

وی ادامه می دهد: "جمعیت مبارزه با دخانیات به عنوان نهادی مردمی با امضای طوماری بیش از صد متر انزجار خود را از این تبلیغات نامحسوس سیگار اعلام کرده است؛ چرا که طی سال‌های گذشته برندهای خارجی سیگار تحت عناوین مختلف مانند کیف سامسونت، خودنویس، کت و شلوار و غیره تبلیغ شده و در نهایت پس از 10 سال سیگار آن برند خارجی در سطح کشور توزیع شد."

به عقیده معدنی قانون فعلی مبارزده با دخانیات در کشور قانون مناسبی است: "اما متاسفانه در مرحله اجرایی شدن به انتظارات پاسخ داده نشده است و مشکلاتی در پی آن به وجود آمده است. به طور مثال مصرف سیگار در اماکن عمومی، دولتی و استراحتگاه‌ها ممنوع است ولی به وفور مصرف قلیان و سیگار در این مراکز وجود دارد. استعمال دخانیات در این مکان‌ها جرم تلقی می‌شود، مصرف کنندگان و کسانی که استعمال دخانیات می‌کنند مستوجب جریمه خواهند شد، اما این مورد نمی‌تواند استعمال دخانیات را در کشور کنترل کرد."

آنطور که دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات می گوید، مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در ایران به ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر در سال می‌رسد: "این مقدار بیشتر از مرگ ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای است."

نظرات بینندگان