arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۰

منبع "كمك‌‌هاي خاص به هديه تهراني" لو رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس نوشت:

كانون جهانگردي و اتومبيلراني يا همان منبع كمك‌هاي خاص مشايي و بقايي به برخي از هنرمندان از جمله هديه تهراني با رفتن بقايي به نهاد رياست جمهوري به اين نهاد منتقل شد، كانوني كه شركت‌هاي تابعه متعددي از جمله "ميراث آريا " (پشتيبان سايت سازمان ميراث فرهنگي) دارد.

كانون جهانگردي و اتومبيلراني كه در سال 1314 در ايران تأسيس شد به‌عنوان نخستين نهاد مرتبط با گردشگري در كشور محسوب مي‌شود.

همزمان با انتصاب حميد بقايي به‌عنوان معاون اجرايي رئيس جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري اخباري جسته و گريخته درباره انتقال كانون جهانگردي و اتومبيلراني از زيرمجموعه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به نهاد رياست جمهوري منتشر شد تا اينكه بقايي در جلسه با خبرنگاران انتقال اين كانون به نهاد را به طور رسمي اعلام كرد.

وي كه دليل اين انتقال را " بروز مشكلات در پيشبرد برنامه‌ها " عنوان كرده، گفته است: كانون اتومبيلراني با دستگاه هاي مختلفي از جمله نيروي انتظامي در ارتباط است و در پيشبرد برنامه ها به مشكل برمي‌خورد به همين دليل به جايگاهي بالاتر يعني رياست جمهوري منتقل شد.

ماجراي "خاله‌زنك‌بازي " و انتقال كانون
---------------------------------------------

بقايي انتقال كانون جهانگردي و اتومبيلراني از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به نهاد رياست جمهوري را متعلق به 6 ماه پيش دانسته و در پاسخ به خبرنگاران كه "اگر اين اتفاق 6 ماه پيش افتاده چرا تاكنون اطلاع رساني انجام نشده؟ "، عنوان كرده است: "كانون جهانگردي و اتومبيلراني 6 ‌ماه پيش منتقل شده و اكنون شما خبر آن را گرفته‌ايد. در اين 6 ‌ماه نيز كسي از ما در اين‌باره سؤال نكرد. البته اين يك تصميم اداري است و حيف است كه رسانه‌ها خود را درگير تصميم‌هاي اداري كنند، ديگر اينها خاله زنك بازي است. "

بر اساس ماده7 اساسنامه كانون جهانگردي و اتومبيلراني، مجمع عمومي كانون، مركب از يك نفر رئيس و 6 نفر عضو ديگر( جمعاً 7 نفر) است كه با حكم رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري براي مدت 4 سال انتخاب مي شوند. رياست اين مجمع با رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است يا به انتخاب وي خواهد بود كه بقايي اعلام كرده است: "اين موضوع نياز به بررسي دارد و هنوز جمع بندي نشده است. " يعني با شرايط فعلي يا روح الله احمدزاده؛ رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي، رئيس مجمع مي شود يا بايد يك نفر ديگر را انتخاب كند.

آيا اعلام انتقال پشتيبان سايت منتشركننده تكذيبيه هاي آقايان، خاله‌زنك‌بازي است؟
---------------------------------------------------------------------------------------------------

كانون جهانگردي و اتومبيلراني بر اساس آنچه در سايت اينترنتي اين كانون آمده است داراي شركت هاي تابعه اي از جمله "شركت خدمات مسافرتي ارس "، "موسسه آموزشي ايرانيان "، "شركت فناوري اطلاعات ميراث آريا "، "شركت نمايشگاه هاي گردشگري " و "هتل زاگرس " است كه احتمالاً در كوله بار كانون جهانگردي به نهاد رياست جمهوري منتقل خواهند شد.

در شرح خدمات شركت فناوري اطلاعات ميراث آريا، "پشتيباني نرم افزار و سخت افزار پايگاه اطلاع رساني ميراث آريا " ذكر شده است. پايگاه اطلاع رساني ميراث آريا همان سايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه هنوز با انتقال بقايي به نهاد رياست جمهوري، اخبارصدرنشين خود را از لابلاي تكذيبيه هاي وي برمي گزيند.

آيا انتقال پشتيبان اين سايت با اين درجه اهميت براي انتشار اخبار آقايان، به نهاد رياست جمهوري خاله زنك بازي است؟
كانوني كه به دليل منابع متعدد مالي، محل بذل و بخشش هاي مشايي و بقايي به هنرمنداني چون هديه تهراني براي برپايي نمايشگاه عكس است و به گفته تهراني قرارداد وي با كانون جهانگردي و اتومبيلراني بوده است.

كانون هاي جهانگردي در دنيا
-----------------------------------

كانون هاي جهانگردي در دنيا از اقتصادي ترين نهادها محسوب مي شوند به طوري كه بزرگترين شبكه كمپينگ اروپا وابسته به كانون جهانگردي است يا بزرگترين شبكه هتلينگ در آمريكا وابسته به كانون جهانگردي است. بزرگترين شبكه بيمه آلمان نيز براي كانون جهانگردي است.


تاريخچه كانون
-----------------

كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران در سال 1314 خورشيدي (1935 ميلادي) همزمان با افزايش جمعيت در دنيا و گسترش علايق كشورها به امور گردشگري و جهانگردي كه با توسعه جاده ها و راههاي مواصلاتي ميان برخي كشورها همراه بود و به منظور ايجاد تسهيلات براي جهانگردان در سطح بين‌المللي، در ايران تأسيس شد و از همان زمان به عضويت سازمانهاي بين المللي FIA (فدراسيون بين المللي اتومبيلراني) و AIT (اتحاديه بين المللي جهانگردي وابسته به سازمان ملل متحد UN) درآمد و فعاليت رسمي خود را در سطح جهان آغاز كرد.

كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران پس از كسب مجوز و موافقت دولت و مجلس در سال 1313 به عنوان چهارمين مؤسسه رسمي كشور در سال 1317 در اداره ثبت شركتها و مؤسسات غير تجاري به ثبت رسيد و هم اكنون بيش از 70 سال است كه با هدف ارائه خدمات بهتر در تمامي ابعادگردشگري و با شعار " آرامش خاطر و امنيت سفر " مشغول ارائه خدمات به جهانگردان اعم از خارجي و ايراني است.

ارائه "گواهينامه بين المللي " و "امداد خودرو " در نهاد رياست جمهوري!
--------------------------------------------------------------------------------

در حالي كه اصلي ترين وظيفه كانون جهانگردي در اساسنامه اين كانون، "ايجاد تسهيلات و تأمين نياز اعضاء در امور گردشگري و جهانگردي در سطح بين المللي " عنوان شده است كه از جمله آن ها ارائه گواهينامه بين المللي و خدمات امداد خودرو در داخل كشور است، واقعا جاي هيچ توجيهي براي انتقال اين كانون به نهاد رياست جمهوري باقي نمي‌ماند.

در بخش اهداف كانون جهانگردي در سايت رسمي اين كانون آمده است: تلاش جدي كانون آن است كه با بهره مندي از شيوه هاي نوين و علمي دنيا و نوآوري پيشرفته مبتني بر توسعه و رونق صنعت توريسم بتواند ضمن گسترش حوزه هاي تحت پوشش برغنا و كيفيت خدمات خويش افزوده و اولين گزينه انتخابي هموطنان و دوستداران گردشگري و جهانگردي قرار گيرد به همين جهت فعاليت هاي خود را در قالب ايجاد بخشهاي مختلف گسترش داده تا بتواند بر امور مطلوب زير جامه عمل بپوشاند:

1. ارائه اسناد و مدارك ترانزيت بين المللي شامل گواهينامه رانندگي بين‌المللي، دفترچه مالكيت بين‌المللي، پلاك ترانزيت، دفترچه عبور گمركي، كارت كمپينگ بين المللي، كارت عضويت بين المللي و علامتهاي CD و IR

2. اطلاعات بين المللي و گردشگري و جهانگردي و مراكز كانون هاي مرتبط در سراسر دنيا

3. خدمات امداد خودرو در سراسر كشور و جاده هاي مراصلاتي داخل كشور

4. خدمات مسافرتي و گردشگري شامل صدور بليت‌هاي هواپيمايي در سطح داخلي و بين المللي، رزرواسيون بين المللي هتل، برگزاري تورهاي داخلي و خارجي (زيارتي و سياحتي)

5. خدمات اقامتي و رفاهي

برپايه اين گزارش، بقايي سرانجام طرح مورد نظر خود را مبني بر انتقال كانون جهانگردي و اتومبيلراني به رياست جمهوري، اجرايي كرد تا ميزان علاقه‌مندي خود به اين كانون را اثبات كند.

 

نظرات بینندگان