arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

آملی لاریجانی:قوه قضاییه باید اقتدار و استقلال داشته باشد

رئیس دستگاه قضایی گفت: شاخصه اصلی قوه قضاییه عدالت است، اما باید اقتدار و استقلال نیز داشته باشد؛ چراکه اگر استقلال نداشته باشد تحت تاثیر یمین و یسار قرار می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس دستگاه قضایی گفت: شاخصه اصلی قوه قضاییه عدالت است، اما باید اقتدار و استقلال نیز داشته باشد؛ چراکه اگر استقلال نداشته باشد تحت تاثیر یمین و یسار قرار می‌گیرد.
به گزارش انتخاب، آیت‌الله آملی لاریجانی با حضور در جلسه مدیران قضایی و اداری استان تهران در نخستین روز از سفر استانی خود به استان تهران اظهار کرد: واقعیت این است که دستگاه قضایی بر حسب نصح صریح قانون اساسی عهده‌دار وظایف و مسئولیت‌های خطیر است، البته به لحاظ شرعی و دینی نیز دارای مسئولیت‌هایی است.

وی ادامه داد: قاضی و محاکم به لحاظ شرعی وظایفی دارند که بسیار حائز اهمیت است. رای قاضی و سمت وی در شرع بسیار مهم است.

رییس دستگاه قضایی تصریح کرد: در قانون اساسی دستگاه‌های قضایی در برخی شئون فراتر از قاضی ‌اند. برای مثال دیوان عدالت اداری بر بخشنامه ها و آیین نامه های دستگاه‌های اجرایی نظارن دارد و اگر مصوبات دولتی ایراداتی داشته باشد دیوان عدالت اداری می‌تواند آنها را ابطال کند. همه اینها به اهمیت و بزرگی دایره اختیارات و مسئولیت دستگاه قضایی اشاره دارد.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه قوه قضاییه شاخصه عدالت را به عنوان شاخصه اصلی باید داشته باشد، گفت: قوه قضاییه علاوه بر اینکه باید شاخصه عدالت را به عنوان شاخصه اصلی در نظر داشته باشد باید اقتدار و استقلال نیز داشته باشد و اگر استقلال نداشته باشد تحت تاثیر یمین و یسار قرار می‌گیرد؛ بنابراین قوه قضاییه فراتر از شاخصه اصلی عدالت باید اوصاف دیگری نیز داشته باشد.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان