arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۱۹۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

هشدار سازمان غذا و دارو درباره مصرف پفک/مصرف پفک دارای اثرات جبران‌ناپذیری است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی و آرایشی سازمان غذا و دارو هشدار داد: مصرف انواع فرآورده های پف کرده بلغور ذرت با نام عمومی پفک به سلامت آسیب می زند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از سازمان غذا و دارو، بهروز جنت افزود: مصرف تنقلاتی مانند پفک دارای اثرات جبران‌ناپذیری است که بسیاری از کارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق نظر دارند بطورمثال در تهیه پفک از روغن با ترانس بالا استفاده شده که منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی و عروقی می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: همچنین نمک زیاد موجود در پفک - که به منظور خوش طعمی پفک به مقادیر زیاد به آن افزوده می شود- علاوه بر تغییر ذائقه افراد به شور‌خواری، موجب آسیب دیدن کلیه‌ها، تجمع آب در بدن و درنتیجه تورم بافت‌ها، افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود .

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی و آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: توصیه جدی ما این است که از مصرف زیاد این فراورده آسیب رسان به سلامت در یک زمان و یا به صورت مداوم و طولانی ‌مدت جدا خودداری شود، همچنین این محصولات برای کودکان کمتر از دو سال به هیچوجه توصیه نمی شود و نمی تواند جایگزین وعده غذایی اصلی آنان شود.

جنت در خصوص اینکه مصرف پفک 25 برابر نسبت به کشورهای اروپایی است، گفت: اینگونه مطالب ، اغراق است.

وی یادآور شد: تمام فرآورده های شناخته شده با برندهای مختلف با نام عمومی پفک عمدتا حاوی بلغور ذرت، روغن، پودر پنیر یا آب پنیر، نمک، رنگ های طبیعی یا رنگ های مصنوعی است البته با توجه به درخواست تولید کنندگان با مجوز از وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) سایر مواد اولیه ای که در ضوابط و مقررات مربوطه مجاز باشد، امکان استفاده دارد .

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی و آرایشی سازمان غذا و دارو ادامه داد: این فرآورده ها با دارا بودن 15 الی 20 درصد چربی، 6 تا پنج درصد پروتئین و 5/1 درصد نمک و مقدار قابل توجهی کربوهیدرات و نشاسته جزء کالاهای آسیب رسان به سلامت به شمار می آید.

جنت خاطرنشان کرد: تعریف ما نیز از کالاهای آسیب رسان، تعریفی مشخص و تغذیه ای بوده و مربوط به سلامت و ایمنی خود محصول یا فرآورده غذایی نیست، یعنی اگر پفک و اسنک ها را جزء فرآورده های آسیب رسان به حساب می آوریم به این معنا نیست که فرد با مصرف یک یا چند باره آنها، حتما دچار آسیب خواهد شد بلکه مقصود از مطرح کردن آنها تحت این عنوان، به منظور کاهش مصرف آنها در کشور صورت می گیرد.
نظرات بینندگان