arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

پیشروی نیروهای ارتش عراق در فلوجه ادامه دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نبردها برای بازپس گیری فلوجه با شدت تمام ادامه دارد. این مرحله سوم از عملیاتی است که 9روز پیش شروع شده است. جنگ‌های کوچه به کوچه با داعش همچنان با هدف رسیدن به مرکز فلوجه از سوی نیروهای نظامی عراق دنبال می‌شود.
 
به گزارش انتخاب، رائد شوکت جودت،‌ فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرده است که تمامی شهرها، روستاها و شهرستان‌های اطراف شهر فلوجه پاکسازی شده که تعدادش به 28 منطقه می‌رسد و عروس این مناطق الکرمه است.
 
در حالی که نیروهای ارتش و پلیس عراق به شهر حمله کرده اند، نیروهای حشد شعبی اعلام کردند که توانسته‌اند بیش از 40 نقطه در اطراف و داخل شهر فلوجه را در چندین محور آزاد کنند که به شرح ذیل است:
 
محور الکرمه: مرکز الکرمه، مناطق اطراف آن از جمله مخازن الکرمة، روستای الرشاد، روستای آل بو خلیفة، جنابین، اللهیب، الصبیحات، العبادی، الشهابی الاول، جمیلة، الشهابی دوم، روستای السرابلة، الروفة، البو عیسی آزاد شده‌اند.
 
محور السجر: السجر، روستاهای آل بو سیفی، اللیفیة، آل بو عودة، المقبرة الاسلامیة، البو حدید البو ناصر آزاد و مسیر چهارراه السلام به سمت السجر تامین امنیت شده است.
 
محور البکارة: روستاهای آل بو سیفی، آل بو جاسم، آل بو سدیرة، آل بو جمیل، آل بو خنفر، الجعیفی، آل بو خنفر، الدوایة، الشیحة، غینان، منطقه العریمیه و العوینات نیز تحت کنترل است.
 
محور صنعتی در شرق فلوجه: کارخانه‌های سیمان، گچ، رنگ سازی، لاستیک سازی، چرم سازی آزاد شده‌اند.
 
در محور شرق فلوجه، حویجة البو شجل، منطقة الزغارید (شمال شرق الصقلاویة) و روستای المزرعة (جنوب شرق الفلوجة) آزاد شده‌اند. در محور جنوبی نیز،کنترل مناطق النعیمیه، الزیدان، روستای سلیمان خلف و منطقه الشهداء از دست داعش خارج شده است.
 
همچنین رسانه های دولتی عراق از کشته شدن مسئول بمب گذاری خودروها در تشکیلات داعش در غرب شهر خبر می دهد.
 
گزارش ها از مرکز فلوجه از این حکایت دارد که  حلقه ی محاصره مردم توسط داعش تنگ تر شده و 100 جوان توسط این گروه تروریستی ربوده شده اند.
 
از طرف دیگر گزارش ها از استقرار پرچم عراق توسط نیروهای واکنش سریع در نعیمیه خبر می دهند. گفته می شود «وسام محمد هادی» فرمانده مطرح داعش در فلوجه طی حملات جنگنده های عراقی  کشته شده است.
 
ارتش عراق، حملات این هفته ی خود را نبرد نهایی علیه داعش نام گذاری کرده و خواستار به کارگیری تمام توان نیروهای مقاومت ضد داعش برای پاکسازی فلوجه و شهرهای اطراف آن شده است.
 
نگرانی از فاجعه انسانی در فلوجه
براساس گزارش ها مهم ترین مشکل موجود در حمله به فلوجه حضور بیشمار غیر نظامیان در شهر است که کار پیشروی را برای نیروهای نظامی دشوار کرده است. عده ای از مردم گرسنه و خسته، آواره اطراف شهر فلوجه شده و بقیه شهر با محاصره تنگ داعش در خانه های خود محبوس شده اند. شرایط موجود در این شهر، جان بیش از پنجاه هزار غیر نظامی را تهدید می کند.
 
«ژنرال سعد حربیه» که در راس عملیات آزادسازی فلوجه قرار دارد، با تاکید فراوان مبنی بر بازپس گیری فلوجه با کمترین خونریزی ممکن و محافظت از غیر نظامیان،  می گوید: «نبرد برای فلوجه، تعیین کننده خواهد بود. حتی اگر این عملیات با کندی و آهسته ادامه پیدا کند. زیرا خط قرمز نظامیان برای پاکسازی فلوجه از داعش، غیر نظامیان می باشد. حتی در این راستا خانواده های منصوب به داعش نیز شامل غیر نظامیان برای حفاظت محسوب می شوند.»
 
نیروهای داعش برای حفظ و نگه داری شهر استراتژیک فلوجه ساعاتی پیش پاتک هایی را در جنوب شهر به نمایش گذاشتند و توانستند نیروهای خود را به عقب بر گردانده و به پخش نیرو در سراسر شهر بپردازند.
 
 این تصمیم داعش تا حدود زیادی موجب بالا رفتن نگرانی ها، کند شدن عملیات آزادسازی و به تبع آن فرسایشی شدن درگیری ها را به دنبال خواهد داشت. زیرا وضعیت به وجود آمده تشخیص افراد نظامی از غیر نظامی را با مشکل جدی مواجه می سازد.

منبع: فرارو
نظرات بینندگان