arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

رییس سازمان حج: پیکر 3 شهید منا به دلیل قطع روابط اجازه ورود به کشور را ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه حج در عربستان بر خلاف ادعایشان عمیقا با مسائل سیاسی گره خورده گفت: به دلیل کارشکنی‌های مستمر عربستان و عدم پایبندی عربستان به تعهدات خود، امکان تشرف زائران ایرانی به حج تمتع فراهم نیست؛ بنابراین باید گفت که طرف عربستان زائران ایرانی را از حضور در مناسک حج به عنوان واجب شرعی در اسلام محروم کرد.
 
به گزارش انتخاب، سعید اوحدی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در طول پنج ماه وزارت حج عربستان بداخلاقی‌های بسیاری در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام داد، اظهار کرد: به تاخیر انداختن سفر هیات ایرانی به عربستان جهت انجام مذاکرات حج تمتع، امتناع از صدور ویزای مستقیم به هیات ایرانی و ارسال پیام به هیات ایرانی جهت دریافت ویزا از امارات، عدم صدور ویزا به هیات ایرانی از سوی کنسولگری عربستان در امارات از جمله بداخلاقی‌های عربستان با هیات ایرانی بود.
 
وی افزود: کنسولگری عربستان عدم دریافت دستورالعمل از سوی وزارت خارجه عربستان را بهانه‌ای برای امتناع از صدور ویزا به هیات ایرانی قرار داد و در نهایت پس از گذشت روزها، کنسولگری عربستان در دوبی تنها به پنج نفر از اعضای هیات ایرانی ویزا صادر کردند.
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته هفت هزار زائر مظلوم در یک فاجعه بی‌سابقه در طول دوران حج جان خود را از دست دادند، تاکید کرد: در مذاکرات خود با سازمان حج عربستان 20 راهکار برای کمک به آن‌ها جهت تامین امنیت زائران در طول دوران حج ارائه دادیم، اما آنان با بداخلاقی تمام اعلام کردند که موضوع تامین امنیت زائران جزو مسئولیت‌های وزارت کشور عربستان است و این نامه به وزارت کشور عربستان داده می‌شود، اما آنان قول اجرایی شدن این راهکارها را نمی‌دهند.
 
اوحدی تاکید کرد: یکی دیگر از مانع‌تراشی‌های دولت عربستان این بود که زائران ایرانی حق استفاده از ناوگان هوایی داخل کشور را ندارند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت کشور خطاب به مسئولان حج عربستان گفت: اگر ادعا می‌کنید حج از روابط سیاسی جداست، پس چرا از دریچه سیاسی به اقامه واجب شرعی نگاه می‌کنید و موانعی لاینحل بر سر راه زائران ایرانی قرار می‌دهید؟
 
وی با اشاره به مطالبه دیگر هیات ایرانی از سازمان حج عربستان تاکید کرد: هیات ایرانی خواستار شد که برای رفع دل نگرانی‌های موجود به دلیل اتفاقات سال گذشته در موسم حج، زائران ایرانی باید به صورت قانونی از خدمات کنسولی استفاده کنند که در این مورد نیز با بداخلاقی طرف عربستانی مواجه شدیم و آنها تفاهم‌نامه‌ای به هیات ایرانی دادند که در آن به صورت توهین‌آمیزی الزامات و تعهداتی را برای زائران ایرانی تعیین کرده بودند.
 
وی افزود: هیات ایرانی نسبت به بندهای این تفاهمنامه اعتراض کرد و طرف عربستانی نیز پس از گذشت دو روز و تشکیل جلسه اعلام کرد که یک "واو" نیز از متن قرارداد قابل حذف نیست.
 
اوحدی با اشاره به اینکه طرف عربستانی در برابر پنج خواسته منطقی ما حرفی برای گفتن نداشت، گفت: پس از تاخیر 48 روزه و مانع‌تراشی‌های طرف عربستانی، وزیر حج عربستان تغییر داده شد و این بار برخلاف گذشته و عملکرد منفعلانه، وزیر حج جدید عربستان با موضعی تعاملی وارد مذاکرات شده و از ایران خواستند که به قول شفاهی آنان برای تامین خواسته‌های ما اعتماد کرده و تفاهم نامه را امضا کنند، اما ما قبول نکردیم.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عربستان در همین دوران سناریوی بدی را با ترتیب دادن جو رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران تعریف کرد، گفت: طرف عربستانی درصدد بود تا با ایجاد جو سنگین رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، تسویه حساب‌های سیاسی را در حوزه حج با زائران ایرانی انجام دهند.
 
وی با اشاره به اینکه حج در عربستان بر خلاف ادعایشان عمیقا با مسائل سیاسی گره خورده است، اظهار کرد: به دلیل کارشکنی‌های مستمر عربستان و انجام نشدن تعهدات ازسوی عربستان، امکان تشرف زائران ایرانی به حج تمتع فراهم نیست؛ بنابر این باید گفت که طرف عربستان زائران ایرانی را از حضور در مناسک حج به عنوان واجب شرعی در اسلام محروم کرد.
 
وی خطاب به هموطنانی که قصد دارند با کاروان‌‎های کشورهای دیگر در مناسک حج حاضر شوند، تاکید کرد: شرایط امنیتی در عربستان مساعد نیست و هموطنان ایرانی امنیت کافی در این کشور نداشته و نخواهند داشت، بنابراین از مردم می‌خواهیم که از سفر به حج حتی از طریق کاروان‌های کشورهای دیگر نیز خودداری کنند.
 
اوحدی افزود: مراجع تقلید نیز متفق‌القول هستند که حج در صورتی قابل قبول است که عزت و امنیت زائر حفظ شود؛ لذا در شرایط حاضر فریضه واجب حج ساقط است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت کشور درباره انتقال پیکر شهدای منا به کشور گفت: پیکر سه تن از شهدای منا به دلیل قطع روابط سیاسی اجازه انتقال به ایران داده پیدا نکرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان