arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

باهنر: درست نیست خود را خط امامی و سایرین را بیرون ازاین دایره فرض کنیم

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، انتشار نص افکار و آراء امام (ره) و پرهیز از اختلاط آن با تفاسیر شخصی را مورد تاکید قرار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، انتشار نص افکار و آراء امام (ره) و پرهیز از اختلاط آن با تفاسیر شخصی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش انتخاب، محمدرضا باهنر با اشاره به خدمات زیاد مجموعه‌هایی که طی بیست و هفت سال گذشته در حوزه تنظیم و نشر آثار امام (ره ) فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: به اين دوستان پیشنهاد مي‌کنم که در انتشار آراء و افکار امام  راحل نص را بیان کنند و تفسیرهای خود از بیانات  و افکار ایشان را با عنوان کلام امام مطرح نکنند. البته مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که نه تنها دفتر تنظیم و نشر آثار امام (ره)، بلکه بسیاری از انقلابیون سابق آن بخش از فرمایشات امام را که به ضررشان است را استفاده نمی‌کنند و مورد بی توجهی قرار می‌‌دهند. ولی جایی که  کلام و بیانات امام راحل برای ما و منافعمان خوشایند است آن را بیان  و تکرار می‌کنیم .

وی تاکید کرد: اگر نگاه عادلانه‌ای به بیانات و افکار امام راحل داشته باشیم و آن را به صورت صحیح بکار گیریم، خواهیم دید که این بیانات و افکار چه برکاتی در زندگی ما به جای خواهد گذاشت .

نايب رئيس پيشين مجلس در ادامه در واکنش به برخی رویکردها و رفتارها که بر مبنای آن دسته‌ای خط امامی خوانده شده و خارج از این دسته غیر خط امامی تصور می شوند، گفت: من نمی‌خواهم بگویم چه کسی خط امامی است و چه کسی از این خط فاصله دارد، در این مساله باید توجه داشته باشیم که امام خمینی(ره) شخصیتی بودند که به تاریخ تعلق داشته و دارند، ایشان سمبل یک رهبر انقلابی در جهان معاصر بوده و هست .

باهنر که میل به استقلال طلبی و آزادی خواهی را که در حال حاضر طبقه روشنفکر جامعه آن را دنبال می‌کنند؛ بر گرفته از افکار و آراء امام راحل می‌دانست، خاطرنشان کرد: استقلال طلبی و آزادی خواهی که امروز در جامعه می‌بینیم از دیگاه امام (ره) آمده است بر این مبنا درست نیست گروهی خود را خط امامی دانسته و بقیه را بیرون از این دایره فرض کنند.

وی یادآور شد: امام راحل وصیت نامه و مجموعه گفتارها و مکتوباتی دارند که به خوبی راه و منش ایران را نشان می‌دهد و خود ایشان در دوران حیات پربرکتشان  تاکید کردند که هر مطلبی به ایشان منتسب نشود. لذا بهتر است بیشتر از هر رویکردی در فعالیت‌های مربوط به انتشارآثار امام (ره)، نص صريح مواضع ايشان مورد توجه قرار گیرد نه تفسيرها و تاویل‌هایی که ما از بیانات و کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی داریم .

باهنر  همچنین ایمان و اخلاص امام راحل را کمیاب و نایاب خوانده و گفت: امام خمینی (ره)در ایمان و اخلاص کمیاب و بهتر است بگوییم در جمهوری اسلامی ایران نایاب بودند. ایشان همانطور که فرمودند معتقد بودند که عالم محضر خداست و در محضر خداوند نباید مرتکب گناه شد و این امری بود که ایشان از عمق وجود به آن اعتقاد و باور داشتند و تا پایان عمر با برکتشان آن را در سیره عملی خود بکار بستند.

وی در ادامه با مرور خاطره‌ای از امام راحل گفت: یک بار از ایشان سوالی با این مضمون شد که آیا تا به حال اتفاقی افتاده که شما از آن ترسیده باشید؟ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پاسخ فرمودند که در تمام عمرم از چیزی غیر از خدا نترسیدم.

وی ادامه داد: اگر کسی باور داشته باشد که عالم محضر خداست، از هیچ قدرتی جز خدا نمی‌ترسد و نمود این باور را در تمام دوران پربرکت حیات امام راحل می‌توان مشاهده کرد؛ چراکه ایشان در تمام دوران مبارزات خود در دوران طاغوت و بعد در زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی، جریان ترورهای اوایل انقلاب ایام درگیری‌ با ضد انقلاب، دفاع مقدس و مشکلاتی که از ناحیه دشمنان و ضد انقلاب برای نظام جمهوری اسلامی ایران پیش می‌آمد، ایشان متاثر می شدند، اما نام و یاد خدا را در منش و چهره ایشان در آن ایام سخت، می‌توانستیم به راحتی مشاهده کنیم.

 باهنردر این گفت‌وگو همچنین تاکید امام خمینی بر محرومیت زدایی را یادآور شد و تصریح کرد: تاسیس کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مسکن و جهاد سازندگی در آن سال‌های اولیه برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران، برگرفته از این نگاه امام راحل در مورد زدودن چهره محرومیت و فقر از جامعه بود. ایشان نگاه نافذی در زمینه توجه به اقشار پایین دست جامعه داشتند که شاید  امروز بیش از هر زمان دیگری لازم باشد به این مساله پرداخته شود.
نظرات بینندگان