arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۰

مطهری: میراث فرهنگی حیات خلوت تخلفات دولت شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مطهری با حمایت از الحاق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این اقدام را گامی در جهت نظارت‌پذیر کردن این سازمان دانست و تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی به حیات خلوت دولت برای انجام تخلفات تبدیل شده است.

"علی مطهری" در گفت‌و‌گو با خانه ملت درباره طرح نمایندگان مبنی بر الحاق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،گفت: بحث اساسی در این حوزه آن است که در شرایط فعلی این سازمان قابل نظارت توسط نمایندگان مجلس نیست و به حیات خلوتی برای دولت تبدیل شده که برخی تخلفات در آن صورت می گیرد و مجلس هم نمی‌تواند  کاری انجام دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان اینکه الحاق سازمان میراث فرهنگی به وزارت ارشاد به نفع کشور است، افزود: این بحث که با عملکرد مدیر مشکل داریم اما می‌خواهیم ساختار سازمان را تغییر  دهیم، موجه نیست زیرا این طرح پیش از این نیز در بین نمایندگان مطرح بوده و فارغ از آنکه رئیس سازمان چه کسی است ، به صلاح کشور است که سازمان میراث فرهنگی به وزارت ارشاد ملحق شود.

وی با اشاره به درخواست دانش آموختگان باستان شناسی از نمایندگان مبنی بر اهمیت این حوزه و کوچک نکردن آن توضیح داد: این طرح منافاتی با اهمیت حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ندارد و ادامه عملکرد آن تحت نظارت وزارت ارشاد بستگی به مدیریت وزیر خواهد داشت و اگر وزیر موفق و قوی وجود داشته باشد، به گمان من آسیبی به حوزه میراث فرهنگی وارد نمی‌شود.

وی درباره وضعیت نظارت بر معاونت های تحت نظر ریاست جمهوری توضیح داد: نظارت بر معاونت های ریاست جمهوری تنها از طریق سوال از رئیس جمهور میسر است که آن نیز متاسفانه در کشور ما به صورت تابع درآمده و عملا کمتر تحقق پیدا می کند.

وی احتمال وزارتخانه شدن میراث فرهنگی باتوجه به ظرفیت وسیع موجود در حوزه گردشگری را میسر ندانست و خاطرنشان ساخت: مطابق برنامه پنجم توسعه تعداد وزارتخانه ها باید کمتر ‌شود  و من فکر می‌کنم بهترین راه الحاق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت ارشاد است.

وی با  اشاره به اینکه در گذشته نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری زیرمجموعه وزارت ارشاد بوده است، درباره وضعیت عملکرد آن در دوره‌ای که به سازمان مستقل تبدیل شده بود، گفت: عملکرد این حوزه پس از سازمان شدن از برخی جهات بهتر شد اما تخلفات آن نیز  بیشتر شد؛ به عبارتی از نظر گسترش توریسم تا حدی موفق تر بودند اما میزان تخلفات آن به حدی است که لازم است تحت نظارت مجلس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عملکرد این حوزه به دولت‌ها بستگی دارد، اضافه کرد: اگر دولت‌های قانون‌گرا سرکار باشند، شاید مشکلی با این موضوع وجود نداشته باشد اما با دولت فعلی بهتر است که این سازمان به وزارت ارشاد ملحق شود زیرا در آینده نیز امکان آنکه دولت‌های قانون‌گریز بر سر کار باشند، وجود دارد و بنابراین بهتر است که این سازمان به عنوان بخشی از وزارت ارشاد ادامه فعالیت دهد.
نظرات بینندگان