arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۲۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۰

آیت‌الله مكارم: اینکه می گویند اجنه دخالتی در زندگی خصوصی ما دارد، اشتباه و دروغ است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت‌الله مكارم شیرازی در واكنش به آن‌چه كه آن را «رواج مباحث مربوط به جن‌گیری و رمالی در سطح جامعه» ‌خواند، واكنش نشان داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود تصریح كرد: وجود جن و ملائكه و انسان كه سه گروه دارای عقل و شعور از نظر قرآن هستند، امری مسلم است. جن وجود خارجی دارد و عاقل است. این موجودات هم كافر دارند و هم مومن و این مساله از نظر قرآن كریم امری مسلم است و جای انكار در آن نیست اما این نكته كه اجنه دخالتی در زندگی خصوصی و شخصی ما داشته باشند، اشتباه و دروغ است.

وی ادامه داد: دو گروه هستند كه گرفتار این‌گونه مسائلند؛ گروه نخست گروهی هستند كه گرفتار اوهام و خیالات هستند و مشكلات زندگی خود را به گردن جن و بخت و طالع سیاه می‌اندازند و ما ندیده‌ایم كسی ادعایی در این زمینه بكند و سندی بر حرف خود داشته باشد. گروه دیگر هم افراد شیاد و كلاهبرداری هستند كه برای این‌كه درآمدی را كسب كنند، به این‌گونه امور متوسل می‌شوند و یا این‌كه اغراض سیاسی كه اخیرا پیدا شده را دنبال می‌كنند. این گروه هیچ چیز ندارند، منتها مهارت‌هایی در كلاهبرداری و شیادی دارند و به افراد می‌گویند ما جن را گرفتیم و در شیشه كردیم و تا چند روز دیگر فلان و فلان می‌شود. این‌ها همه‌اش شیادی و كلاهبرداری است. عوام نباید گرفتار این‌گونه مسائل شوند تا چه رسد به خواص و ما در طول عمرمان دیده‌ایم كه این‌گونه مسائل جز اوهام و شیادی نبوده است.

مكارم شیرازی تاكید كرد: این‌گونه افكار باید از صحنه جامعه ما برچیده شود. موجودی به نام جن وجود دارد اما نه آن‌ها در زندگی ما دخالت می‌كنند و نه ما در زندگی آن‌ها دخالت می‌كنیم. منتها همین افكار عوامانه گاهی به بالاتر هم كشیده می‌شود و ممكن است در افرادی نفوذ كند. این افراد گاهی هم تلقین‌های قوی می‌كنند و حتی ممكن است با حرف‌های خود به طور مثال بازپرس و افراد را هم به وحشت اندازند. این‌گونه افراد از نقطه‌ضعف‌های اشخاص استفاده می‌كنند و با تهدید و تخویف و دیگر مسائل، افراد ضعیف را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند و باید مسوولان جلوی آن‌ها را بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیث اخلاقی امام صادق(ع) درباره آداب معاشرت یادآور شد: «ترش‌رویی» با مردم سبب عداوت و دشمنی می‌شود و باید با مسلمانان گشاده‌رو باشند؛ چراكه افراد بداخلاق در زندگی تنها می‌مانند و دشمنان زیادی پیدا می‌كنند.

مكارم شیرازی با بیان این‌كه «پایه و اساس اسلام بر محبت استوار است» اقدامات افراطی وهابیون تندرو را محكوم و تصریح كرد: وهابی‌های تندرو با اعمال خود آبروی خود و اسلام را می‌برند و موجب بدنامی دین می‌شوند و خداوند از آن‌هایی كه اسلام را خشن معرفی كرده‌اند انتقام خواهد گرفت.

این مرجع تقلید افزود: در اسلام همه‌اش صحبت از محبت و مودت و مهربانی است، نه كینه و عداوت و اسلام چیزی نیست كه وهابیون معرفی می‌كنند. این چه مذهب و مسلكی است كه این‌ها به وجود آورده‌اند و همه جا وحشت و خشونت می‌آفرینند؟

وی ادامه داد: اگر انقباض وجه و ترش‌رویی باعث به‌وجود آمدن عداوت و منجر به خون‌ریزی و همچنین سبب دل‌شكستگی فرد مومنی شود، فراتر از كراهت شبهه حرمت به خود می‌گیرد؛ البته گاهی هم ممكن است از باب امر به معروف و نهی از منكر ترش‌رویی و انقباض وجه واجب شود.

مكارم شیرازی با بیان این‌كه «امر به معروف و نهی از منكر سه مرحله لسانی، اظهار تنفر قلبی و مرحله عملی دارد» یادآور شد: مرحله برخورد عملی مربوط به ماموران حكومت است و مردم باید با زبان خوش، امر به معروف و نهی از منكر كنند و مرحله قلبی نیز كه آثار آن در صورت ظاهر شود وظیفه همه است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفترآیت‌الله مكارم شیرازی، این مرجع تقلید در پایان با تاكید بر اینكه باید عملا ثابت كنیم كه اسلام دین محبت و دوستی است، نه عداوت و دشمنی، خاطرنشان كرد: اهل علم و روحانیان باید از این دستور بیشتر استفاده و این مسئله را بهتر مراعات كنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
0
2
حضرت آیت الله از اینکه با خرافات مبارزه میفرمایید بسیار سپاس گذار هستیم اگر این مسئله اجنه در بین مردم جا بیفتد به ضرر اسلام است چرا که دیگر اعتقادات سست میشود و کسی حاضر نیست سهم امام یا خمس مال خود را بدهد و همه را خرج احضار اجنه میکنند تا مشکلاتشان را از آن طریق حل نمایند و ضرر جبران ناپذیری برای اسلام است
نظرات بینندگان