arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
ساز ناکوک شهرداری مشهد با آستان قدس

انتقاد رئیسی از پروژه «جهان مال» و «مشهد مال»

مسئولان شهرداری مشهد بر خلاف نظر تولیت آستان قدس رضوی، اداره کل محیط زیست استان رضوی، برخی از اعضای شورای شهر مشهد و شورایعالی شهرسازی و معماری دفاع تمام قدی از پروژه تخریب باغ و جایگزینی مجتمع تجاری موسوم به «جهان مال» دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسئولان شهرداری مشهد بر خلاف نظر تولیت آستان قدس رضوی، اداره کل محیط زیست استان رضوی، برخی از اعضای شورای شهر مشهد و شورایعالی شهرسازی و معماری دفاع تمام قدی از پروژه تخریب باغ و جایگزینی مجتمع تجاری موسوم به «جهان مال» دارد.
ساز ناکوک شهرداری مشهد با آستان قدس / انتقاد رئیسی از پروژه «جهان مال» و «مشهد مال»
به گزارش انتخاب به نقل از معماری نیوز چند وقتی است که اختلاف نظر شورایعالی شهرسازی و معماری و شهرداری مشهد بر سر تخلفات شهری مشهد رسانه ای شده است و لجاجت مدیریت شهری مشهد در برابر قانون همچنان ادامه دارد.  

یکی از پروژه هایی که مورد بحث «پروژه جهان مال» است که به آستان قدس رضوی تعلق دارد.  

این پروژه که ۶۹ هزار متر مربع وسعت دارد تا سال ۹۳ باغ بود و شورای عالی شهرسازی در مصوبه‌ای در سال ۹۳ کاربری آن به عنوان باغ  را تثبیت کرد اما شهرداری مشهد مجوز ساخت پروژه جهان مال با کاربری تجاری برای این محدوده را صادر کرده است. 

حسین نژاد معاون شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که مصوبه شورایعالی شهرسای و معماری در تیرماه 93 کاربری این زمین را باغ تثبیت کرده و به چه حقی شما در اواخر سال 93 و چند ماه بعد از دستور نهاد بالادستی پروانه تجاری صادر کرده‌اید گفت: «در ماهیت این مصوبه بحث وجود دارد. ماهیت ابلاغ مصوبه یک ماهیت پروژه‌ای و نقطه‌ای است و این نوع ماهیت در طرح‌های در طرح‌های تفصیلی تدقیق می‌شود و نه در طرح‌های جامع؛ تحقق پذیری طرح جامع زمانی امکان‌پذیر می‌شود که طرح تفصیلی خوبی داشته باشد. طرح تفصیلی هم زمانی ابلاغ می‌شود که طبق قانون شورای شهر تصویب کرده باشد، بنابراین در خود ابلاغ ‌پاره‌ای مصوبه ما بحث داریم».

معاون شهردار مشهد درحالی این سخنان را بر زبان آورد که در ماده پنج قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور به صراحت عنوان شده است که این شورا مقام عالی ناظر بر اجرای طرح‌های شهری همچون طرح جامع و تفصیلی است. 

در  ماده یک این قانون هم به صراحت آورده شده است در صورتی که اجرای برخی طرح‌های شهری به محیط‌ زیست شهر آسیب وارد کند؛ شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور قطعا این اختیار را دارد که به این حوزه به صورت موردی ورود کند. به طور حتم تخریب باغ و ساخت مجتمع تجاری (جهان مال) هم از مصادیق تخریب محیط زیست شهری است.  

همینطور به صراحت در تبصره ماده 7 قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی آمده است که شهرداری مکلف به اجرای مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور است و عدم تمكين مديريت شهري به تصميمات شورای‌عالی و خودداري برخی از نهادها از اجرای این تصمیمات مستوجب تعقیب قضایی از سوي شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور است. 
 
نخعی راد رئیس کمیسیون افتصادی و سرمایه گزاری شورای اسلامی شهر مشهد هم در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری مشهد جلوی ساخت پروژه جهان مال که موجب تخریب باغ شده است را نگرفت، گفت: «در پروژه جهان مال چون سرمایه گذار (آستان قدس)، سرمایه زیادی گذاشته بود و پیش پروانه قبل از مصوبه شورای عالی شهرسازی صادر شده بود نمی توانستیم جلوی آن را بگیریم، شما بگویید چرا شورای عالی شهرسازی جلوی این پروژه را نگرفته است». 

این در حالی است که از  اردیهشت ماه ۹۴ تاکنون در نامه های مختلفی از سمت مدیر کل راه و شهرسازی استان تخلف این پروژه اعلام شده و دولت خواستار توقف هرگونه تحرکی مبنی بر ساخت و ساز تجاری بوده است. 

انتقاد صریح تولیت آستان قدس رضوی به «مال» سازی

اگر از این پرسش که چرا نهادی مانند آستان قدس ترجیح داده به این نوع از ساخت و ساز ورود و در دو منطقه گران قیمت و مرغوبِ شهر مشهد، پروژه هایی گران قیمت با کاربری غالب فروشگاهی تأسیس کرده و از خود، تصویر یک بنگاه اقتصادی را متجلی کند، بگذریم، انتقاد صریح و شفاف سخنان روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی بسیار جذاب و قابل توجه به نظر می‌رسد، زیرا می‌بینیم وی نه تنها کارهای اقتصادی از نوع مشهدمال و جهان‌مال را محل اشکال دانسته و از ضرورت بازنگری در این باره سخن گفته، که در ادامه این را پرسیده است: «امروز باید این پرسش را مطرح کنیم که این مجموعه‌ها با حضور برندهای خارجی در آینده چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارند؟»

بیشتر بخوانید: "مشهد مال" و "جهان مال" باید مورد بازنگری قرار گیرد/ این مجموعه‌ها چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارند؟ 

 مرداد ماه ۹۴  هم مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی کابری این زمین را فضای سبز دانسته و در گفت و گویی که در روزنامه جام جم منتشر شد، بیان کرد: باغ ۵/۶ هکتاری خیام ۱۸ در مشهد نیز که گودبرداری آن آغاز شده، از مواردی است که حفاظت محیط‌زیست با قطع درختان و تخریب آن مخالف است. 

حمید صالحی طی مکاتباتی که با معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد داشته، می گوید: با توجه به این که کاربری این مکان باغ میوه است، ساخت و ساز در آن از نظر حفاظت محیط‌‌زیست خلاف قانون است و باید از آن جلوگیری شود. 

اما چند روز پیش حسین نژاد معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد پس از ورود جدی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تخلفات شهرداری مشهد در نشست خبری خود می‌گوید : در طرح خازنی مصوب سال ۱۳۵۲ ملک پروژه ساختمانی جهان مال کاربری تجاری در مقیاس شهری با ضابطه ۵۰۰ درصد دارد لذا بر خلاف ادعای ذکر شده کاربری آن باغ و فضای سبز نیست. به محض اینکه متوجه شدند نظر سرمایه‌گذار مشهدی را برای سرمایه‌گذاری در این کلانشهر جلب کردیم، مصوبه تغییر کاربری این ملک موقوفه را به فضای سبز صادر کردند. برخی به سبب وجود تعدادی درخت در آن زمین بیان می‌کنند که آنجا کاربری فضای سبز داشته است در صورتی که مالک به صورت دلخواه اقدام به کاشت چند نهال در آن زمین کرده است و در ادامه کار نیز به سبب آفت‌هایی که به درختان زد مجبور به قطع درختان شد. در زمینه پروژه جهان مال شهرداری مشهد اصل قانون را عمل کرده و هیچ اشکالی به آن نمی‌توان گرفت. 

حسین نژاد ادعا می کند باغ مذکور کاربری فضای سبز نداشته است. این در حالی است که صالحی مدیر کل حفظت محیط زیست استان خراسان رضوی در مصاحبه ای که بخشی از آن در بالا آمد، اعلام می کند که کاربری این باغ میوه است و مخالف ساخت پروژه تجاری است. 

به نظر می‌رسد که شهرداری مشهد علاوه بر آنکه به مصوبه شورایعالی شهرسازی تمکین نمی‌کند بلکه حتی نظرات اداره کل حفاظت استان خراسان رضوی را هم نادیده می‌گیرد. 

شهرداری مشهد در حالی که خود تولیت آستان قدس رضوی هم با این پروژه مخالف است حاضر به پذیرش قانون نیست و از شهرفروشی و تخریب محیط زیست شهری دفاع جانانه‌ای می‌کند.
نظرات بینندگان