arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۰
اغاز سطلنت دوباره سپ بلاتر

چرا همه درباره فساد در فيفا سکوت کرده اند؟

تحلیلگران زیادی مایل بودند که برخی افراد برجسته؛ پس از پایان جار و جنجالهای اخیر و پس از اغاز سطلنت دوباره سپ بلاتر در فیفا ، به شدت از فدراسیون بین المللی فوتبال و نحوه انتخاب بلاتر انتقاد کنند. همه مایل بودن....
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه سوئیسی لوتان در سرمقاله روز پنجشنبه خود این پرسش را مطرح کرد که چرا همه درباره فساد مالی در فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) سکوت اختیار کرده اند؟

به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب" به نقل از روزنامه لوتان ، فیفا نهادی مافیایی است که درباره ان هیچ حرفی نباید زده شود و هیچ چیزی که موجب دلگیری مسئولان شود نباید گفته شود.

تحلیلگران زیادی مایل بودند که برخی افراد برجسته؛ پس از پایان جار و جنجالهای اخیر و پس از اغاز سطلنت دوباره سپ بلاتر در فیفا ، به شدت از فدراسیون بین المللی فوتبال و نحوه انتخاب بلاتر انتقاد کنند. همه مایل بودند که انهایی که از نظام کنونی و فساد شدید در فیفا خشمگین شده اند و از منافع شخصی چند کارمند عالی رتبه در ازای توسعه جهانی فوتبال (یعنی مردمی ترین ورزش جهان)، ابراز انزجار می کنند، نام خود را علنا اعلام کنند.

اما در نهادی که قانون سکوت رهنمود اصلی ان است، نباید هیچ حرفی زده شود که موجب ناخوشنودی مسئولان شود مگر انکه حرفها به صورت گمنام و تحت عنوان فردی که خواست نامش افشا نشود بیان شود.

فیفا در راهبردهای ارتباطی خود مدام در طول سال از شفافیت و عشق به بازی و احترام به دیگری صحبت می کند اما پشت پرده، بازی بسیار غیرشفافی را پیش می برد و سیاست ارعاب را تحمیل می کند و همه معترضان مجبورند مخفیانه افراد فاسد را لو دهند و در نهایت نیز همیشه سپ بلاتر برنده این بازی کثیف می شود.

اورس لینسی دبیر کل فیفا از سال دوهزار و دو تا دوهزار و هفت در پاسخ به سئوالات این روزنامه گفت من از سئولات شما سپاسگزارم اما هیچ حرفی درباره فیفا ندارم.

به عبارتی دیگر می توان گفت که او گفته است چرا باید در این باره حرفی بزنم؟ وی نیز قانون سکوت را به خوبی رعایت کرد. قانونی که امروزه بر فیفا حکمفرما است این است که  هرچه بیشتر بدانم، کمتر باید درباره ان صحبت کنم زیرا برای خودم این طور بهتر خواهد بود.

تا کنون هیچ یک از همکاران سابق فیفا، مسئولان بلندپایه اروپایی کنونی یا بازنشسته، شخصیتهای بانفوذ فوتبال در کشورهای مختلف، وکلا و حتی شاهدان حاضر به شهادت درباره اوضاع داخلی فیفا نبوده اند. برخی ها می گویند هنگامی که فردی از فیفا بازنشسته می شود، تا معادل چهار سال حقوق وی نزد این نهاد گرو می ماند تا او وسوسه نشود صحبت کند.

برخی دیگر نیز خاطر نشان می کنند که انقدر مبلغ پولهایی که در فیفا رد و بدل می شود، کلان است که هیچ کس توان ان را ندارد که مشخص کند این پولهایی که پرداخت شده به عنوان ضرر و زیان بود یا هزینه های جاری یا هرگونه هزینه های دیگر.

در هر صورت همه در این نهاد انقدر پرونده دارند که اگر کسی هم بخواهد حرفی بزند بلافاصله علیه خودش پرونده ای پیدا می شود.

کارشناسان بر این باورند که باید تحولی اساسی درون فیفا صورت گیرد اما چطور؟ به نظرمی رسد انقدر انهایی که در این نهاد فعالیت می کنند؛ ساختارها را به نفع خود پیچیده کرده اند که دیگر هیچ گونه اصلاحی در ان امکان پذیر نیست.

برخی از کارشناسان صاحب نظر می گویند باید قدرت واقعی را به فدراسیونهای ملی داد و نوعی دموکراسی اعمال کرد مشکل اصلی به ساختارها باز می گردد نه به افراد.

باید در نحوه رای گیریها شفافیت کامل ایجاد شود. یکی از کارکنان سابق فیفا می گوید عملکرد فیفا بسیار بد است زیرا همیشه و به طور غیرمستقیم منجر به فساد می شود.
نظرات بینندگان