arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۸۹

185 كشته و زخمي در عمليات انتحاري فرودگاه مسكو

عمليات انتحاري عصر روز دوشنبه در فرودگاه شلوغ مسكو كه 35 كشته برجاي گذاشت، موجي از محكوميت بين‌المللي را به همراه داشته و چالشي جدي براي اقدامات كرملين در از بين بردن فعاليت‌هاي شبه نظاميان مسلح اين كشور محسوب مي‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عمليات انتحاري عصر روز دوشنبه در فرودگاه شلوغ مسكو كه 35 كشته برجاي گذاشت، موجي از محكوميت بين‌المللي را به همراه داشته و چالشي جدي براي اقدامات كرملين در از بين بردن فعاليت‌هاي شبه نظاميان مسلح اين كشور محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري انتخاب به نقل از ایسنا، هنوز هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين حمله تروريستي را در فرودگاه دوموددوو در مسكو برعهده نگرفته است. بر اثر اين انفجار 35 تن كشته و 150 تن ديگر زخمي شدند.

به گفته‌ي مقامات امنيتي روسيه، اين انفجار در محل بار مسافران و در شرايطي روي داد كه مسافران يكي از پرواز‌هاي ورودي در يكي از سالن‌ها در حال دريافت چمدان‌هايشان بودند.

مسوولان امنيتي روسيه دستور بستن فرودگاه را داده و از كاركنان خواستند تا فرودگاه را ترك كرده و به منزلشان بروند.

مسئولان امنيتي همچنين به دليل احتمال وقوع انفجارهاي تروريستي در ديگر مناطق مسكو وضعيت فوق‌العاده در اين شهر اعلام كردند.

ديميتري مدودف، رييس جمهور روسيه سخنراني از پيش برنامه‌ريزي شده‌اش را در مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوييس به علت اين انفجار انتحاري لغو كرده است.

اين دومين مرتبه در هفت سال اخير است كه اين فرودگاه با حمله تروريستي مواجه شده است.

ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، به وزير بهداشت اين كشور دستور داده است تا نمايندگان خود را به بيمارستان‌ها براي تضمين اينكه آنها به طور مناسب مداوا مي‌شوند، اعزام كند.

اين حادثه در ساعت 4:32 دقيقه بعد از ظهر زماني كه صدها مسافر و كارگر در يك منطقه حفاظت شده در ترمينالي در اين فرودگاه حضور داشتند رخ داد.

يكي از شاهدان گفت:‌ پس از انفجار به سمت محل حادثه دويدم و شاهد خونريزي‌هاي بسيار بودم.

در تصاوير تلويزيوني اين حادثه اين فرودگاه مملو از دود بود.

يكي ديگر از شاهدان گفت:‌ پس از اين حادثه مردم فرياد مي‌زدند و به شدت ترسيده بودند.

وزارت امور اضطراري روسيه نيز اعلام كرد كه در اين حمله 35 تن كشته و 86 تن ديگر نيز در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند.

اين در حالي است كه 94 فرد ديگر تحت مداوي پزشكي قرار گرفتند.

به گفته يك مقام روسيه، در ميان كشته شدگان دو شهروند انگليسي نيز ديده شده است.

پس از اين حادثه اين فرودگاه براي مدتي تعطيل شد اما پس از مدتي بازگشايي شد و فعاليت عادي به اين فرودگاه بازگشت.

گفته ‌مي‌شود بمب منفجر شده حاوي 7 كيلوگرم مواد منفجره بوده‌ است.

مقامات روسيه اين انفجار را يك عمليات تروريستي دانسته و آن را محكوم نموده‌اند.

اين عمليات انتحاري روند مقابله با تنش‌هاي فزاينده ملي‌گراها در روسيه را به چالش كشيده است.

يك شاهد ديگر اين حادثه تروريستي در تشريح اين بمب‌گذاري گفت: رانندگان تاكسي در جلوي در ورود اين فرودگاه در صف ايستاده بودند كه ناگهان انفجار رخ داد. ما تكه‌هاي بدن آنها را پيدا كرديم.

پيش از اين شبه نظاميان قفقاز شمالي تهديد كرده بودند كه به اهداف اقتصادي و ديگر اهداف در شهرهاي روسيه پيش از انتخابات پارلماني در سال جاري و همچنين انتخابات رياست جمهوري در سال 2011 در روسيه حمله كنند.

اما انتخاب اين فرودگاه كه منجر به كشته شدن چندين خارجي شد، نشان مي‌دهد كه مهاجمان‌ (هر فرد يا گروهي كه عاملش بوده) به دنبال افزايش شك و ترديدها فراتر از مرزهاي روسيه درباره اين حادثه بودند.

روسيه قرار است در سال 2014 نيز ميزبان المپيك زمستاني در شهر سوچي باشد كه برخي از شبه نظاميان معتقدند دولت روسيه اين منطقه را اشغال كرده است. اين كشور همچنين در سال 2018 ميزبان جام جهاني فوتبال خواهد بود.

به دنبال اين حمله تروريستي، ديميتري مدودف اعلام كرد كه وي به دنبال بررسي كامل اين حادثه و مجازات عاملان اين بمب گذاري است.

به گفته مقامات روسيه، بيش از 150 تن در اين حادثه زخمي شدند.

طبق اظهار نظر يكي از مسئولان به خبرگزاري اينترفاكس كه خواست نامش فاش نشود، به نظر مي‌رسد كه عامل اين انفجار مردي حدود 30 تا 35 ساله با چهره‌اي عربي بوده باشد. اطلاعاتي در مورد هويت اين عامل مشخص نشده است.

مدودف همچنين دستور افزايش تدابير امنيتي در مناطق نقل و انتقال مهم و همچنين مكان‌هاي پر رفت و آمد در روسيه را صادر كرده است.

اين در حالي است كه ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، اعتبار اوليه‌اش به عنوان يك رهبر قوي را از طريق به راه انداختن جنگ در اواخر سال 1999 براي از بين بردن دولت شبه نظامي در منطقه چچن به دست آورد. پوتين از طريق اين جنگ به اهداف اوليه‌اش دست يافت، اما فعاليت اين شبه نظاميان به مناطق اينگوشتيا و داغستان گسترش يافت.

گسترش خشونت‌ها در قفقاز شمالي نيز باعث شده است كه شبه نظاميان ملي گرا در روسيه فعاليت خود را گسترش دهند. تنش‌ها ميان روس‌هاي قومي و 20 ميليون مسلمان در اين كشور نيز ماه گذشته افزايش يافت.

در ماه مارس 2010 نيز دو عامل انتحاري از منطقه داغستان خود را در يك مترو منفجر كردند كه باعث كشته شدن 40 تن شد.

محكوميت بين‌المللي

باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، اين اقدام را يك حادثه تروريستي وحشيانه توصيف و آن را محكوم كرد و به مسكو پيشنهاد كمك داد.

آندرس فوگ راسموسن، دبيركل ناتو نيز اعلام كرد كه وي از شنيدن اين حادثه شوكه شده است.

دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو)، از اين حمله تحت عنوان تهديدي مشترك و جمعي نام برد.

بان كي مون، دبير كل سازمان ملل نيز اين بمب‌گذاري انتحاري در فرودگاه مسكو را محكوم كرد.

فرهان حق، سخنگوي سازمان ملل، گفت:‌ دبيركل اين سازمان از اين حادثه بسيار ناراحت است و اين استفاده توجيه ناپذير از خشونت عليه انسان‌هاي بي‌گناه را محكوم مي‌كند.

بان كي مون همچنين با خانواده‌هاي قربانيان ابراز هم‌دردي كرد و حمايتش را از دولت روسيه عليه شبه نظاميان اعلام كرد.

رئيس جمهور روسيه نيز خواستار برگزاري نشست فوق العاده با مقامات امور ارشد امنيتي براي بررسي شرايط امنيتي اين كشور شد.

خبرگزاري اينترفاكس نيز اعلام كرد كه سر عامل انتحاري مظنون در اين حمله نيز پيدا شده است.

اتحاديه اروپا نيز ضمن درخواست براي روشن شدن ابعاد كامل حادثه فرودگاه مسكو، خواستار مجازات عامل يا عاملان چنين حادثه‌اي شد.

هرمان وان رومپوي، رئيس شوراي اتحاديه‌ي اروپا خواستار مجازات هر چه سريعتر عامل يا عاملان حادثه‌ي فرودگاه مسكو شد.

به گزارش خبرگزاري آلمان‌، رومپوي در واكنش به عمليات انتحاري در فرودگاه مسكو گفت:‌ اين اقدام جنايتكارانه من را شكه كرد. من خواستار بررسي دقيق اين حادثه‌ي تروريستي و مسئولان آن هستم.

ايتاليا نيز ضمن محكوميت حادثه‌ي تروريستي مسكو‌، آن را اقدامي وحشيانه خواند.

سيلويو برلوسكني، نخست وزير ايتاليا، در واكنش به اين حادثه گفت‌:‌ ايتاليا اين اقدام تروريستي را شديدا محكوم مي‌كند.‌ به نام خودم وكل دولت ايتاليا اين اقدام فاجعه‌آميز و بزدلانه در فرودگاه مسكو را عميقا محكوم مي‌كنم.

برلوسكني علاوه بر اين با تمام حادثه ديدگان ابراز همدردي كرد.

فرانكو فراتيني، وزير امور خارجه‌ي ايتاليا نيز ضمن اعلام همبستگي كامل با روسيه در مسير مبارزه با تروريسم، اين اقدام را وحشيانه و غيرموجه خواند.

خوزه مانوئل باروسو، رئيس كميسيون اتحاديه‌ي اروپا نيز اظهار داشت: آمادگي هر نوع حمايت از روسيه را داريم.

وي اين حادثه را اقدامي حقارت آميز دانست.

وزير بهداشت و سلامت روسيه نيز از وجود چهار قرباني ايتاليايي، فرانسوي،‌ آلماني و انگليسي در اين انفجار خبر داد.

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان نيز خطاب به مدودف ابراز همدردي عميق آلمان با روسيه را اعلام كرد.

نظرات بینندگان