arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۸۹

چه کسی وزیر ورزش می شود؟

بالاخره بعد از مدت‌ها مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل وزارت ورزش و جوانان را تصویب کرد و در پی آن هفته گذشته شورای نگهبان مهر تایید بر تشکیل این وزارتخانه جدید زد تا رایزنی‌ها برای تعین وزیر مربوطه بسیار جدی‌تر از قبل پی گیری شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بالاخره بعد از مدت‌ها مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل وزارت ورزش و جوانان را تصویب کرد و در پی آن هفته گذشته شورای نگهبان مهر تایید بر تشکیل این وزارتخانه جدید زد تا رایزنی‌ها برای تعین وزیر مربوطه بسیار جدی‌تر از قبل پی گیری شود.

به گزارش فردا تابستان سال گذشته بود که طرح ادغام وزارتخانه‌ها که از تکالیف قانون مدیریت خدمات کشوری بود، در قالب طرحی یک‌فوریتی به مجلس ارائه شد، ولی یک فوریت آن رأی نیاورد و قرار شد به‌صورت عادی به آن رسیدگی شود. در ‌‌نهایت در قانون برنامه پنجم قرار شد که تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۱ به ۱۷ کاهش یابد اما بالاخره طی یک طرح که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد وزارتخانه ورزش و جوانان با ۱۴۱رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب رسید.

مجلس در حالی تشکیل یک وزارتخانه جدید را تصویب کرد که تشکیل این وزارتخانه پیش از این با مخالفت روسای ۲ سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی روبه‌رو شده بود اما موافقت اکثریت مجلس با تشکیل این وزارتخانه و مهر تایید شورای نگهبان دولت را درمقابل عمل انجام شده قرار داد.

علی آبادی، جدی‌ترین گزینه وزارت ورزش

سعید لو، رئیس سازمان تربیت بدنی در حالی با این دستور مخالفت کرد که احتمالا این امر برایش محقق گشته که دست یافتن به وزارت ورزش برای وی سخت و شاید غیر ممکن باشد و پای افرادی به میان خواهد آمد که روابط خوبی با سعید لو ندارند.

در این بین شنیده‌ها حاکی از آن است که گویا یکی از مهم‌ترین و احتمالا اصلیترین گزینه‌های وزارت ورزش محمد علی آبادی، رئیس سابق سازمان ورزش خواهد بود که سال گذشته برای تصاحب وزارت نیرو با رای اعتماد نمایندگان مواجه نشد و به همین دلیل برای خارج نشدن از گود ورزش در کمیته ملی المپیک کار خود را ادامه داد.

از سوی دیگر منابع آگاه اعلام کردند علی آبادی که با دستور رئیس جمهور مختار است خود یا هر فرد دیگری را که مایل است برای وزارت ورزش معرفی کند، به دنبال جذب رضایت و اعتماد برخی نمایندگان مجلس برای تصدی این پست است.

از سوی دیگر هفته گذشته درخبر‌ها آمده بود که علی آبادی به همراه برخی دوستانش شبانه در استخر آکادمی ملی المپیک جلسه برگزار کرده و طرح‌های کوتاه و بلند مدتی را برای خود و ورزش ایران ترسیم می‌کنند تا شاید برای دست یابی به وزارت ورزش مقبول واقع شود.

سعید لو؛ مهرهٔ سوخته سازمان ورزش

برخی رسانه‌ها در حالی خبر از احتمال تکیه زدن سعید لو بر جایگاه وزارت ورزش می‌دهند، که منابع آگاه این امر را غیر ممکن می‌دانند و شاهد آخرین تحرکات و خداحافظی‌های سعید لو با کارکنان و مدیران سازمان تربیت بدنی بوده‌اند.

البته با توجه به افتضاحی که علی سعید لو در آخرین روز‌های حضور خود بر مسند ریاست سازمان ورزش به بار آورد احتمال حضور وی در جمع کاندیداهای وزارتخانه ورزش کاهش می‌یابد.

شکست سعیدلو در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا که به قیمت از دست رفتن کرسی ایران در کمیته اجرایی آسیا تمام شد سبب شد تا بسیاری از منتقدان سازمان تربیت بدنی با لحن تند تری نسبت به عملکرد ضعیف آن‌ها انتقاد کنند و سعید لو را سیبل ناکامی‌های ورزش کشور قرار دهند.

یک نماینده وزیر می‌شود!

از مجلس شورای اسلامی نیز خبر می‌رسد که برخی نمایندگان بر این باورند که با توجه به کارنامهٔ علی آبادی و سعید لو بهتر است یکی از نمایندگان مجلس به عنوان اولین وزیر ورزش معرفی شود.

در این بین نمایندگان انگشت نشانه خود را به سوی برخی از همکاران خود نیز نشانه رفته‌اند که یکی از آن‌ها علیرضا دهقان مجری سابق خبرهای ورزشی شبکه سوم سیما است.

دهقان که پیش از این به عنوان یک چهره ورزشی در صدا و سیما شناخته می‌شد اکنون نمایندگی مردم ایذه و باغملک در استان خوزستان را بر عهده دارد و عمده فعالیتهای وی در مجلس به مباحث ورزشی مربوط می‌شود.

سایر گزینه‌های احتمالی

از آنجایی که ورزش آن قدر زیبایی و جذابیت دارد که برخی از مدیران ریز و درشت سیاسی و غیر سیاسی راو سوسه می‌کند تا به هر نحو ممکن وارد این عرصه شوند، در بین گزینه‌های مطرح شده از علی آبادی و سعید لو گرفته تا یک نماینده مجلس افراد دیگری هم هستند که علاقه زیادی به حضور در وزارتخانه ورزش دارند.

دراین بین نام افرادی چون حمید سجادی معاون اول سعید لو در سازمان ورزش، کیومرث هاشمی رئیس پیشین مرکز توسعه ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی و امیدوار رضایی مطرح شد که به دنبال رسیدن به وزارت ورزش هستند.

از همین رو نه تنها این افراد، بلکه برخی دیگر از چهره‌های سیاسی و ورزشی با انجام رایزنی‌هایی به دنبال نزدیک کردن خود به رئیس جمهور هستند تا بتوانند وی را برای گرفتن این پست مجاب کنند.

بنابراین گزارش اگر چه برخی اخبار تشکیل وزارت ورزش را به یک یا دو هفته آینده موکول می‌کنند اما با توجه به اینکه هنوز چارت تشکیلاتی آن تهیه نشده بعید است که کار به این سرعت خاتمه یابد. لذا همچنان باید منتظر ماند و به احتمال زیاد معرفی وزیر این وزارت خانه نوپا به سال آینده موکول شود.
نظرات بینندگان