arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۰

اوباما توبیخ شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت:
مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طی دو رای گیری، ' باراک اوباما' رئیس جمهور را بابت اینکه 'مستدلات منطقی و عقلایی در مورد عملیات نظامی لیبی به کنگره ارائه نداده است' مورد سرزنش و توبیح قرارداد.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست،مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طی یک رای گیری با 268 رای موافق در برابر 145 رای مخالف قطعنامه ای صادر کرد و در آن بشدت اوباما را از بابت اینکه برای مداخله نظامی در لیبی که 76 روز است ادامه داشته و در ازاء آن مجوز کنگره برای ادامه جنگ مطالبه نشده است، بشدت مورد انتقاد قرار داد.
مجلس نمایندگان در این قطعنامه 14روز دیگر به اوباما مهلت داد تا راهبرد خود را در مورد جنگ لیبی به کنگره اعلام کرده و دلیلی قانع کننده بیاورد که این عملیات نظامی تامین کننده منافع آمریکاست.
مجلس نمایندگان آمریکا همچنین روز جمعه طی یک رای گیری دیگر با 148 رای موافق در مقابل 256 رای مخالف پیشنهاد مطرح شده از سوی 'دنیس جی. کاسینیچ' نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو را که از اوباما خواسته بود ظرف مدت 15 روز نیروهای امریکایی را از لیبی خارج سازد، رد کرد.
با این رای گیری ها،بحثها راجع به این که اصولا' شیوه عمل آمریکا برای ورود به میادین رزم چگونه باشد حداقل فعلا' مسکوت گذارده شد.
در روز جمعه نمایندگان هردو طیف سیاسی مجلس نمایندگان اعلام کردند، در صورتی که اوباما ظرف دو هفته به توصیه های خواسته شده عمل نکند، امکان دارد اقدامات سخت گیرانه تری علیه او به عمل آورند. از جمله این اقدامات قطع بودجه برای عملیات نظامی در لیبی و یا اعلام اینکه اصلا' این جنگ ' مورد تائید' کنگره نبوده، عنوان شد.
'جان آ. بوهنر' رئیس مجلس نمایندگان امریکا در اینخصوص اظهار داشت: 'این قطعنامه اخطاری است به رئیس جمهور و این شانس به او داده شده است که همه امور را طبق روال صحیح خود به جریان اندازد و اگر او این کار را نکند ما آن را انجام خواهیم داد'.
اوباما در تاریخ 19 مارس /28 اسفند/ دستور پیوستن نیروهای امریکایی به علمیات بین المللی علیه 'معمر قذافی' را صادر کرد. ' ناتو' رهبری این عملیات را برعهده دارد اما عملیات در کل در حدی بسیار زیاد از حیث لجستیکی، اطلاعاتی و برخی از حملات هوایی متکی به نیروهای امریکایی است.
به نوشته واشنگتن پست، کنگره نقش چندانی در صدور مجوز برای این مداخله نظامی نداشت و این موضوع موجبات خشم و نارضایتی نمایندگان مجلس را فراهم ساخت و آنها در مقابل این آوردگاه جدید رزمی آمریکا خود را در مقابل یک عمل انجام شده یافتند.
'روسکو جی. بارتلت' نماینده جمهوریخواه روز جمعه جنگ لیبی را 'جنگی غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی'نامید و گفت که 'به اعتقاد او این جنگ بدعتهایی خطرناک برجای خواهد گذارد'.
بسیاری از نمایندگان کنگره اعتقادشان بر این است که طبق نص صریح پیمانی در آمریکا موسوم به 'قطعنامه قدرتهای جنگی' مصوب سال 1973 ، اوباما مهلت تعیین شده برای حضور امریکا در یک عملیات نظامی را که حداکثر دو ماه تعیین شده ،نقض کرده است .
این قانون رئیس جمهور را موظف می سازد که برای انجام یک عملیات نظامی برون مرزی که 60 روز به درازا بکشد یا باید مجوز کنگره را در دست داشته باشد یا بلافاصله نیروهای امریکایی را از میدان نبرد خارج سازد.
در مورد جنگ لیبی این مهلت 60 روزه ماه گذشته به پایان رسید
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
0
0
این موارد نشانه چیست ؟!
نظرات بینندگان