arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۰

مشکل اقتصاد امريکا چيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه دیلی تلگراف انگلیس با اشاره به اینکه این هفته برای باراک اوباما ، رئیس جمهوری امریکا هفته خوبی نبود به بررسی این پرسش پرداخت که مشکل اقتصاد امریکا چیست.

به گزارش انتخاب ، این روزنامه در شماره امروز خود  نوشت ، در حالی که اقتصاد امریکا از قبل هم در حال تبدیل شدن به یک جبهه جنگ حیاتی در انتخابات ریاست جمهوری سال اینده این کشور بود ، جدیدترین امار اقتصادی نیز فقط موجب نومیدی شد. امار دلسرد کننده اشتغال در امریکا که روز جمعه منتشر شد این نگرانی را که بهبود وضع بازار اشتغال این کشور به مانع خورده است ، افزایش داد.

مرکز تحقیقات اقتصاد و تجارت در ارزیابی خود اعلام کرد امریکا در وضع دردناک رشد بیکاری  قرار گرفته است.

در همین حال ، تولید نیز از سرعت افتاده و اعتماد مصرف کننده ضعیف است و ظاهرا بازارها نیز سرانجام متوجه مسئله بار بسیار سنگین بدهی امریکا می شوند و اژانس های رتبه بندی اعتبار نیز زنگ های خطر را به صدا دراورده اند. برعکسِ انگلیس ، طرح امریکا این بوده است که با تدابیر محرک -- مثلا تمدید معافیت های مالیاتی (به بهای کاهش درامدهای وزارت خزانه داری) --، تا پیش از اجرای طرح کاهش هزینه ها رشد اقتصادی را بالا ببرد.

این چشم اندازهای رشد واقعا بهتر از چشم اندازهای اقتصادی انگلیس است ، اما فشارها روی دولت امریکا برای اینکه راه حلی برای مشکل کسری بودجه بیابد رو به افزایش است. البته انهایی که خارج امریکا هستند نباید به این دل خوش کنند که نگرانی ها درباره رشد اقتصادی فقط به این کشور محدود می شود.

نگرانی هایی در باره کاهش رشد اقتصادی در سرتاسر جهان وجود دارد ، همانطور که زلزله ژاپن و تاثیر ان بر زنجیره عرضه در سرتاسر جهان به فشارهای ناشی از قیمت بالای نفت می افزاید. افزون بر ان ، دولت ها به تدریج حمایتهای مالی و پولی را که بلافاصله پس از بحران مالی عرضه کرده بودند پس می گیرند.

مثلا ، بانک مرکزی امریکا دو دور تسهیل مقداری (QE) را اجرا -- و در مجموع دو تریلیون و سیصد میلیارد دلار به نظام پولی کشور تزریق کرده است -- اما قرار است این کار این ماه به پایان برسد. این به معنای ان است که برای کمک مجدد به رشد اقتصادی مردم حالا درباره تسهیل مقداری3 حرف می زنند و جای تعجب نیز نیست.

این در حالی است که برخی از این انتقاد دارند که این کار موجب تنزل ارزش دلار می شود و این نیز به تنش ها با صادر کنندگانی مانند چین دامن می زند.
نظرات بینندگان