arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
همراه اول با اقتصاد مقاومتي همراه نيست

همراه اول در همراهی اول؛ از شعار تا عمل

در پی انفجار لوله گاز در شهران غرب تهران و قطع فیبر نوری، ارتباطات مشترکان موبایل در منطقه شمال غرب تهران و بخشی از غرب قطع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی انفجار لوله گاز در شهران غرب تهران و قطع فیبر نوری، ارتباطات مشترکان موبایل در منطقه شمال غرب تهران و بخشی از غرب قطع شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از پارسینه، بامداد امروز خط لوله انتقال گاز شمال غرب تهران در منطقه شهران منفجر شد. این اتفاق ظاهرا در پی حفاری تونل مترو و برخورد تجهیزات حفاری با لوله گاز حادث شده است.

در پی این حادثه خطوط انتقال فیبر مرکز شهید کاظمیان مخابرات استان تهران دچار قطعی شده است.

با این قطعی ارتباطات مشترکان موبایل در منطقه شمال غرب تهران و بخشی از غرب قطع شده و هنوز این مشکل ادامه دارد.

بیش از 20 سال از ورود تلفن همراه به کشور می‌گذرد و با این حال همچنان حتی در پایتخت، مشترکان برخی محله‌ها از آنتن دهی ضعیف و همچنین از قرار گرفتن در نقاط کور شبکه گلایه‌هایی دارند. به عبارتی در برخی مناطق تهران باید خود را به گوشه پنجره چسباند یا برای مکالمه ای ضروری دنبال مکانی برای ارتباط مناسب گشت تا بتوانی مکالمه ضروری خود را انجام دهی!



اپراتورهای تلفن همراه طی سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی در زمینه توسعه شبکه داشته‌اند. از سوی دیگر با اجرای طرح‌هایی مانند رومینگ ملی تلاش شده بود که دیگر مشترکی با مشکلی به نام عدم آنتن‌دهی مواجه نبوده و در تمام نقاط کشور آنتن داشته باشد. با این وجود به دلایلی مانند عدم همخوانی تجهیزات اپراتورهای مختلف با یکدیگر یا انعقاد قرارداد رومینگ تنها برای نقاط خاص، همچنان مشکلات آنتن‌دهی کاربران در برخی نقاط مختلف کشور پابرجاست. به عبارتی حتی در پایتخت این مشکل بعد از 20 سال و علی رغم تبلیغات گوشخراش همه جایی همراه اول و برخی اپراتورهای دیگر همچنان پابرجاست و صرفا با تبلیغات 24 ساعته و ارائه انواع بی شمار طرحهای طلایی(!) در صدد خالی کردن جیب مشترکین هستند!

خطی که نتواند در مواقع عادی در میدان فردوسی، پیروزی و بهشتی جواب ندهد آیا از چنین اپراتوری باید توقع نقش آفرینی در مواقع بحرانی داشت؟!

باید به گوش مسئولین محترم این اپراتور رساند که «اطلاع‌¬رسانی» ازجمله عناصر و اجزای تاثیرگذار و تعیین‌کننده در فرآیند مدیریت بحران است. به طوری که عدم توجه به آن، می‌تواند فرآیند مدیریت بحران و تصمیم‌گیری مسئولان و مدیران بحران را بشدت متاثر ساخته و دچار اختلال نماید.

مدیریت بحران فرآیند برنامه‌ریزی و عملکرد است که با مشاهده سیستماتیک بحران‌ها و تجزیه و تحلیل آنها در جست‌وجوی یافتن ابزاری است که به‌وسیله آن بتوان از بروز بحران‌ها پیشگیری کرده یا درصورت بروز آن درخصوص کاهش اثرات، آمادگی لازم، اطلاع رسانی جهت امدادرسانی سریع و بهبود اوضاع اقدام کرد.

خارج شدن از مدیریت بحران به شیوه سنتی و مدیریت بحران به شیوه نوین و حرفه ای لحظه ای بر ضرورت پیش‌بینی منظم و کسب آمادگی برای رویارویی با هرگونه بحرانی آن هم در کوتاهترین زمان تاکید دارد و بلاشک در این میان همراه اول و دیگر اپراتورها به عنوان ستون اطلاع رسانی باید نقش آفرینی کنند.

هراندازه میزان ارتباطات بین ارگان‌های مقابله‌کننده با بحران از طریق اطلاع رسانی که اپراتورها در این میان به عنوان یکی از ستون های مدیریت بحران باید عمل کنند، بیشتر باشد مدیریت بحران از کارآیی بیشتری برخوردار خواهد بود. سرعت تصمیم‌گیری در مدیریت بحران با سرعت کنترل بحران ارتباط مستقیم وجود دارد به بیان دیگر هر اندازه سرعت تصمیم‌گیری از سوی مدیریت بحران بیشتر باشد، سرعت کنترل بحران نیز بیشتر خواهد بود. اما در شرایطی که خود منبع اطلاع رسانی یعنی همراه اول با بحران مواجه است باید دنبال دست غیبی بود تا خود همراه اول را نجات دهد!

با توجه به شعار امسال و ضرورت اقدام و عمل در آن، مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و زیرساخت ها در این حوزه باید در دستور کار قرار گیرد تا ضمن کمک به حل سریع بحران از تکرار چنین وقایعی جلوگیری شود.

به عبارتی جا دارد پس از گذشت دو دهه عزمی جدی برای حل این مشکل دیده شود تا حداقل حالا که نسل‌های سه و چهار ارتباطی هم آغاز به کار کرده‌اند، کاربران برای برقراری یک تماس عادی مجبور به چندین بار جابجایی نبوده یا مجبور نباشند چندین سیم‌کارت از اپراتورهای مختلف را خریداری کرده تا در هر نقطه از یکی از آنها استفاده کنند و در مواقع بحران نیز نقش اطلاع رسانی خود را ایفا کرده و با ایجاد و تجهیز زیرساخت های مورد نیاز فنی به عنوان بازوی توانمند اتصال مدیریتی در بحران ها به وظیفه خود عمل کنند.

نظرات بینندگان