arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

جست و جوي حيات در ميان اكتشافات كپلر

ستاره شناسان اخبار مهيج زيادي دارند تا در ماه ها و سال هاي آينده در اختيار ما قرار دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ستاره شناسان اخبار مهيج زيادي دارند تا در ماه ها و سال هاي آينده در اختيار ما قرار دهند.

به گزارش انتخاب، جالب ترين خبرها مربوط به نتايج سفر فضاپيماي كپلر است. هدف نهايي از فرستادن فضاپيماي كپلر به فضا، يافتن سيارات« زمين مانندي» است كه امكان حيات در آنها وجود دارد.

اين فضاپيما تاكنون كارش را به خوبي انجام داده و مقادير قابل توجهي اطلاعات درباره سيارات كهكشان راه شيري به زمين ارسال كرده است.

دانشمنداني كه در پروژه كپلر كار مي كنند، در حال استفاده از تلسكوپ هاي زميني هستند تا احتمال سياره بودن هزار و 235 شيء كشف شده به وسيله اين فضاپيما را بررسي و تاييد كنند.

دانشمندان مي گويند سه سال طول مي كشد تا به پاسخي در زمينه وجود سيارات «زمين مانند» و بالقوه قابل سكونت دست پيدا كنند. كپلر مي تواند دنياهايي با تنوع غيرقابل تصور را هم كشف كند. جهان هايي كه يا خيلي كوچك اند يا خيلي بزرگ، داغند يا سرد، متراكم و سنگي اند، يا برعكس چگالي كمي دارند.

دانشمندان انتظار يك كشف جذاب ديگر درباره جسمي فرضي، در داخل منظومه شسمي را هم دارند. اين شيء تيكو ناميده شده و محققان حدس مي زنند سياره اي گازي شكل است كه احتمالاً چند برابر جرم مشتري را دارد. بعضي از محققان فكر مي كنند كه تيكو در ابر اورت واقع در بخش خارجي تر منظومه شمسي واقع شده است.

 ابر اورت دورترين بخش منظومه شمسي است و در فاصله اي معادل ده ها هزار برابر فاصله زمين تا خورشيد به دور خورشيد مي گردد.

جك ليزور از مركز ايمز ناسا مي گويد درباره وجود تيكو ابهاماتي وجود دارد. بررسي هاي كاوشگر وايز درباره تيكو كامل شده اما محققان هنوز درحال غربال كردن داده ها هستند. فرضيه سياره بودن تيكو را درصورتي مي توان دنبال كرد كه تيكو جرمي در حدود دو مشتري را داشته باشد.

بسياري از محققان هم به نوع متفاوتي از بررسي ها در رابطه با اشيايي كه تاكنون در منظومه شمسي مشاهده نشده اند، چشم دوخته اند. مت هولمان، از بخش اخترفيزيك دانشگاه هاروارد و همكارانش يك تلسكوپ تازه كامل شده را مورد استفاده قرار مي دهند. آنها به اين وسيله مي كوشند اشيايي كه در نزديكي سيارات غول پيكر منظومه شمسي ما واقع شده اند را سرشماري و بررسي كنند. اين تلسكوپ كه براي اسكن سريع آسمان تجهيز شده، مي تواند اشياي در حال حركت در نزديكي زمين مثل سيارك ها يا پديده هاي دوردستي با طول عمر كوتاه مثل ابرنواخترها را رصد كند.

اگر سيارات كوتوله بيشتري هم وجود داشته باشد، فرصت خوبي براي دانشمندان فراهم است تا آنها را پيدا كنند. به طور دقيق مشخص نيست كه چه ميزان از منظومه شمسي براي يافتن سيارات كوتوله جست وجو شده ولي برخي از دانشمندان آن را 50 درصد تخمين مي زنند. با احتساب پلوتون كه به تازگي از سياره به سياره كوتوله تنزل كرده، تاكنون پنج سياره كوتوله كشف شده و مي توانيم منتظر كشف چند سياره كوتوله ديگر در ماه ها و سال هاي پيش رو باشيم.
نظرات بینندگان