arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

خزان ديکتاتورها در بهار بيداري ملتها

در پي فرار علي عبدا... صالح به رياض، موجي از شادي و جشن و پايکوبي سراسر يمن را در بر گرفت. مردم مصمم که تحت هيچ شرايطي، خيابانها را ترک نکردند و به مبارزه عليه صالح ادامه دادند، پس از فرار مبارک، سومين ديکتاتور را در تحولات کنوني دنياي اسلام وادار به گريختن از قدرت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پي فرار علي عبدا... صالح به رياض، موجي از شادي و جشن و پايکوبي سراسر يمن را در بر گرفت. مردم مصمم که تحت هيچ شرايطي، خيابانها را ترک نکردند و به مبارزه عليه صالح ادامه دادند، پس از فرار مبارک، سومين ديکتاتور را در تحولات کنوني دنياي اسلام وادار به گريختن از قدرت کردند.

اين موفقيت مخالفان در يمن، نشان داد مردم اگر متحد و مقاوم باشند، حاکمان وابسته با وجود برخورداري از قدرت و حاميان منطقه اي و جهاني، نمي توانند در مقابل خواست ملتها ايستادگي کنند و ناگزير و بر خلاف ميلشان، بايد به مطالبات مردم تن دهند و کشور را ترک کنند. اقدام مردم در صنعا را مي توان سومين پيروزي تحولات اخير قلمداد کرد که انتظار مي رود مبارزات مردم در ليبي و بحرين نيز گامهاي بعدي بيداري اسلامي باشد. به اين ترتيب، پس از زين العابدين بن علي و حسني مبارک، رئيس جمهور مصر علي عبدا... صالح سومين رهبر عرب است که ظرف چهار ماه گذشته، قدرتش را به دليل اعتراضهاي مردمي از دست مي دهد.

فرار صالح با بهانه مداواي بيماري، خروج آبرومندانه از قدرت بود. پس از عقب نشيني نکردن مردم و بي حاصل بودن طرحهاي ميانجيگري شوراي همکاري خليج فارس، تنها گزينه مطرح خروج رئيس جمهور يمن بود که بنا به باور اکثر کارشناسان سياسي با توجه به اينکه تعداد زيادي از نزديکانش به همراه او از کشور خارج شده اند، حاکميت 32 سال خاندان صالح در يمن پايان يافته و بزودي در اين کشور انتقال قدرت صورت خواهد گرفت.

نقش عربستان سعودي در تحولات دنياي اسلام از جهات متعددي قابل اعتناست. اين کشور اکنون افزون بر اينکه به عنوان پايگاه سوق الجيشي آمريکا در منطقه شناخته مي شود، پناهگاه ديکتاتورهاي فراري و رانده شده نيز قلمداد مي گردد. رياض علاوه بر نگراني گسترده از مناطق شرقي اين کشور، فراتر از لشکرکشي به بحرين، وعده مساعدت 4 ميليارد دلاري به شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر داده است. همچنين، عربستان سعودي 20 ميليارد دلار کمک مالي بلاعوض به بحرين و سلطان نشين عمان براي اجراي طرحهاي اشتغالزايي ارائه کرده است. خروجي اين اقدامها، بيانگر اين واقعيت است که اکنون رياض ضمن طرفداري از زمامداران وابسته، مأمن چهره هاي منفور ملتهاي عرب گرديده و با همراهي آمريکا، در مقابل خيزش اسلامي و عربي قرار گرفته است. اما حاکمان سعودي بايد بدانند خيزش اسلامي در عربستان نيز به همه اين خيانتها پايان خواهد داد.

انقلابيون يمن، با عنايت به تحولات مصر و تونس پس از سقوط حاکمان وابسته آنها، قطعاً اين دريافت را از رخدادهاي سياسي جهان عرب و بويژه يمن خواهند داشت که مطالبات انقلابي آنها در پيچ و خم رخدادهاي پس از سقوط رئيس جمهور يمن، دچار مرور زمان نشود و آنها ضمن استقبال گام به گام از تحولات کنوني، همچنان خواسته هاي خود را در مسير انقلاب و حداقل برگزاري انتخابات آزاد پيگيري کنند. شواهد اين واقعيت را اثبات مي کند که حضور ميليوني و چهار ماهه مردم در شهرهاي مختلف يمن، اجازه مصادره انقلاب را به اپورتونيستها نخواهد داد.

آمريکا و رژيم صهيونيستي نيز به درستي به اين واقعيت ميداني دست يافته اند که پايگاه هاي آمريکا در جهان اسلام، يکي پس از ديگري از دست نشاندگان آنها تهي شده و اين مردم هستند که نظام سياسي خود را با ابتنا بر استقلال خواهي و کرامت انساني بنيان مي نهند. از سوي ديگر، تشديد موج اسلام خواهي به سرعت منطقه عربي را در بر گرفته و مردم مسلمان آماده هزينه هاي سنگيني براي رسيدن به نظامهاي مستقل مي باشند.

اين رخدادها دومينوي شکست براي نظام سلطه و همپيمانان آنها محسوب مي گردد. روند اين حوادث بيش از همه نگراني رژيم صهيونيستي را افزايش مي دهد با بازگشايي رفح و تظاهرات در روز نکبت و هجوم مردم به مرزهاي اشغالي در روز نکسه (روز اشغال قدس)، موج بيداري اسلامي عرصه را بر تل آويو تنگ کرده و اين تحولات افق اميدوار کننده اي را براي آينده فلسطين رقم خواهد زد، به گونه اي که مقام معظم رهبري در مراسم 14 خرداد امسال در مورد فلسطين تأکيد کردند: «فلسطين تجزيه پذير نيست و يکپارچه متعلق به مسلمانان است و بدون ترديد به آغوش اسلام بازخواهد گشت.»

بنابراين، سير تحولات در خيزشهاي اسلامي بر اساس قراين موجود، چشم انداز روشني را براي مخالفان حکومتهاي استبدادي و وابسته ترسيم نموده است. اگر چه شرايط هر کشور ممکن است با ديگر نظامهاي سياسي متفاوت باشد، همگرايي ملتها و اراده مقابله با زمامداران دست نشانده، مخرج مشترک همه رخدادهاي کنوني جهان اسلام است که الگوي کشورهاي تونس، مصر و يمن در ديگر کشورهايي که مردم به پا خاسته اند، به نتيجه خواهد رسيد.

* غلامرضا قلندريان



نظرات بینندگان