arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

اعلام شرايط فروش ارز مسافرتي

بانك مركزي با صدور بخشنامه جديدي به تشريح شرايط فروش ارز مسافرتي پرداخت و اعلام كرد: از اين پس فروش ارز به مسافران عراق ممنوع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بانك مركزي با صدور بخشنامه جديدي به تشريح شرايط فروش ارز مسافرتي پرداخت و اعلام كرد: از اين پس فروش ارز به مسافران عراق ممنوع شده است.
 
به گزارش انتخاب، اداره كل نظارت بر بانك‌هاي بانك مركزي به تازگي اقدام به صدور بخشنامه‌اي در خصوص فروش ارز مسافرتي كرد و خطاب به صرافي‌هاي بانك‌ها و صرافان مجاز اعلام كرده است با توجه به ابهامات موجود و سؤالات مكرر در خصوص ميزان و نحوه فروش ارز مسافرتي به مشتريان به اطلاع مي‌رساند بر اساس آخرين تصميمات متخذه كليه صرافي‌ها از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه ملزم به رعايت مواد زير مي‌باشند.

۱- پرداخت ارز به مسافران و همراهان به مقصد تمام كشورها از طريق خطوط هوايي۲ هزار دلار خواهد بود.
۲- طبق دومين بند اين بخشنامه پرداخت ارز به مسافران و همراهان به مقصد تمام كشورها از طريق زميني هزار دلار تعيين شده است.
۳- بانك مركزي در سومين بند از اين بخشنامه تأكيد كرده ارز پرداختي به اشخاص مقيم هزار دلار بايد باشد.
۴- همچنين بر اساس بند ۴ حداكثر حاشيه سود صرافي بانك‌ها و صرافي‌هاي منتخب براي فروش ارز به مسافران، نرخ خريد به اضافه ۳۰ ريال است. (با رعايت نرخ مرجع ۵۰۰ ريال)
۵- در بند پنجم اين بخشنامه نيز آمده حداكثر حاشيه سود صرافي بانك‌ها جهت فروش به صرافي‌هاي مجاز، نرخ خريد به اضافه ۱۰ ريال (رعايت نرخ مرجع ۵۰۰ ريال)
۶-همچنين بر اساس ششمين بند بخشنامه مذكور حداكثر حاشيه سود صرافي‌هاي مجاز جهت فروش ارز به مسافران نرخ خريد به اضافه ۳۰ ريال است.
۷-بانك مركزي در بند ۷ اين بخشنامه تأكيد كرده فروش ارز توسط صرافي بانك‌ها به صرافي‌هايي كه اعتبار مجوز فعاليت‌ آنها در زمان فروش پايان پذيرفته مجاز نيست.
۸- بر اساس هشتمين بند از بخشنامه كه به امضاي مدير كل نظارت بر بانك‌هاي بانك مركزي نيز رسيده فروش ارز مسافري به مسافران مقصد عراق ممنوع است.
۹- بند ۹ اين بخشنامه نيز تأكيد كرده فروش ارز به نمايندگان آژانس‌هاي مسافري ممنوع مي‌باشد؛ متقاضيان شخصا بايد جهت دريافت ارز خود و افراد تحت تكفل به صرافي‌ها مراجعه كنند.
۱۰- همچنين بانك مركزي درباره نحوه تهيه ارز حجاج نيز در اين بخشنامه اشاره كرده پرداخت ارز به حجاج صرفا از طريق شعب ارزي بانك‌ها خواهد بود.
۱۱- طبق يازدهمين بند بخشنامه فروش ارز مسافرتي مطابقت اصل اسناد مثبته و ممهور نبودن اصل اسناد شامل گذرنامه، فيش پرداختي، عوارض خروج از كشور و بليت از جمله مداركي است كه بايد مشتريان به صرافان ارائه دهند.
۱۲-همچنين بانك مركزي در اين بخشنامه طبق بند ۱۲ تأكيد كرده است اخذ تصوير مدارك مذكور و نگهداري آنها در سوابق الزامي است.

به گزارش فارس، اداره كل نظارت بر بانك‌هاي بانك مركزي در خاتمه اين بخشنامه خطاب به صرافان بانك‌ها و و همچنين به صرافي‌هاي مجاز و منتخب تأكيد كرده عدم رعايت هر يك از موارد فوق تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده نسبت به قطع سهميه ارزي و ابطال مجوز فعاليت آن شركت اقدام خواهد شد.
نظرات بینندگان