arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۵

"تلاش برای تحقق رویای اردوغان باعث پایان مذاکرات صلح با کردها شد"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها که حامی کردهای ترکیه است، گفت: تلاش رجب طیب اردوغان (رییس جمهور) برای تغییر سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری باعث تخریب مذاکرات با کردها شد.

به گزارش انتخاب، به نقل از روزنامه حریت، فیگن یوکسکداغ گفت: چرا یک سال گذشته مذاکرات کنار گذاشته شد؟ این اتفاق تنها یک دلیل داشت و آن تلاش برای دستیابی به یک قانون اساسی بر اساس سیستم ریاست جمهوری بود.
 
وی در گفت‌وگو با روزنامه حریت گفت: اردوغان باعث ایجاد فاجعه در ترکیه شده است.
 
به گفته او نیروهای امنیتی دولت، در عملیات نظامی خود غیرنظامیان محلی را مورد هدف قرار می‌دهند.
 
یوکسکداغ افزود: از یک کودک دو ساله یا مادر پنج کودک که در مقابل خانه خود ایستاده است، چه می‌خواهید؟ از یک مرد 75 ساله که از کار به سمت خانه باز می‌گردد چه می‌خواهید؟ در حال حاضر تخریب‌ها در شهرهای جنوب شرقی غیرقابل باور است. برخی شهرها تنها به سنگ و خرابه تبدیل شده‌اند. این خشونت‌ها تنها علیه نیروهای مسلح نیست. اگر شما از مردم آن منطقه متنفر باشید می‌توانید این عملیات را انجام دهید، شما می‌توانید با این اقدامات آنها را مجازات کنید.
 
وی اضافه کرد: اردوغان همان برنامه‌ای را که سریلانکا علیه گروه آزادی بخش ببرهای تامیل انجام داد علیه کردها اجرا کرد. اگرچه این برنامه با عنوان "طرح تخریب" در سال 2014 برنامه ریزی شده بود اما به هنگام اجرای آن مطلع شدیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان