arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۵

صدور حکم مصادره ساختمان ایرانی در تورنتو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادگاهی در کانادا دستور مصادره یک ساختمان غیردولتی ایران در این کشور را به نفع قربانیان حوادث تروریستی آمریکا صادر کرد.
 
به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه تورنتو استار، دادگاهی در ایالت اونتاریو کانادا هفته گذشته با رد استدلال‌ها درخصوص مصونیت دولت ایران از مصادره اموال، طی حکمی اعلام کرد که ساختمان متعلق به مراکز فرهنگی غیردولتی ایران واقع در منطقه نورت یورک تورنتو به عنوان غرامت به قربانیان آمریکایی حوادث تروریستی اختصاص یابد.
 
پیش از این دادگاهی در اونتاریو به این مساله پی برده بود که خانه‌ای در خیابان شپرد، ساختمان تخلیه شده دیگری در اوتاوا و دو حساب بانکی به دولت جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.
 
به نوشته این روزنامه کانادایی، پرونده مربوط به این ساختمان و حکم دادگاه در حالی مطرح شده است که دولت کانادا به دنبال ازسرگیریی روابط خود با ایران است که در دولت محافظه کار پیشین این کشور در سال 2012 قطع شده بود.
 
قوانین فدرال به قربانیان حملات تروریستی دیگر کشورها و خانواده‌های‌شان اجازه می‌دهد تا در صورت اثبات ادعاهای‌شان، از دادگاه‌های کانادا برای مصادره اموال متعلق به ایران درخواست کنند. قانون عدالت برای قربانبان تروریسم در دولت پیشین کانادا به تصویب رسید که در آن ایران و سوریه به عنوان کشورهای حامی تروریسم شناخته می‌شوند.
 
جان آدیر که وکالت تعدادی از قربانیان حوادث تروریستی را برعهده دارد، گفت: واضح است که آن‌ها (خانواده قربانیان) از نتایج رضایت دارند.
 
در میان شاکیان این پرونده، ادوارد تریسی و جوزف سیسیپیو به حضور دارند که ادعا می‌شود در دهه 1980 توسط حزب‌الله ربوده شده‌اند. دادگاه‌های آمریکا در سال 2003 برای تریسی 18.5میلیون دلار به عنوان غرامت درنظر گرفتند، درحالی‌که بستگان سیسیپیو در سال 2005 به دلیل مشکلات و ناراحتی‌های احساسی 91 میلیون دلار غرامت دریافت کردند.
 
بر اساس این گزارش، دعوای حقوقی درخصوص این ساختمان از دو سال پیش آغاز شد. در آن زمان نماینده‌ای از ایران در فرآیند دادگاه حضور نداشت اما اعلام کرد که ساختمان شماره 290 در خیابان شپرد غربی در تورنتو و ساختمان شماره 2 در خیابان رابینسون واقع در اوتاوا از لحاظ قانونی متعلق به دو موسسه فعال هستند و در اختیار دولت ایران قرار ندارند.
 
اسناد و مدارک حاکی از آن است که ساختمان نورث یورک در سال 2005 به مبلغ  827 هزار دلار توسط بنیاد فرهنگیان خریداری شده است که مدیریت آن بر عهده فاضل لاریجانی، رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران در کانادا بوده است. درحال حاضر ارزش این ساختمان نزدیک به 1.3 میلیون دلار برآورد شده است.
 
ساختمان اوتاوا نیز در سال 1998 توسط مرکز فرهنگی فاطمه به قیمت 1.6 میلیون دلار خریداری شد و در سال 2001 به بنیاد مبین انتقال یافت. اسناد و مدارک نشان می‌دهد که سید محمدحسین عادلی، سفیر وقت ایران در کانادا مدیر این بنیاد بوده است. طبق برآوردها درحال حاضر ارزش این ساختمان نزدیک به 3 میلیون دلار است.
 
بنابر اظهارات قاضی براون در سال 2014، ایران هم‌چنین دارای دو حساب بانکی است که غیردیپلماتیک تلقی می‌شود. یکی از این حساب‌ها در اسکوتیوبانک با موجودی یک میلیون و 651 هزار و 942 دلار و حساب دیگر نیز در بانک آر.بی.سی با موجودی 333 هزار و 445 یورو است.
 
به نوشته تورنتو استار، ساختمان منطقه نورت یورک، مرکز مطالعات ایران نامیده می‌شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان