arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۵

جهانگیری: منفی بافی هم حدی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رئیس جمهوری انگیزه حضور در شهرک صنعتی پاکدشت را ابلاغ این پیام به جامعه دانست که منفی بافی و ایجاد یاس حدی دارد و کسی حق ندارد واحدهای تولیدی را مایوس کند و گفت: مهمترین خطری که هر کشوری را تهدید می کند، مایوس شدن مردم آن کشور است.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در نشست با مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی عباس آباد شهرستان پاکدشت با طرح این سوال که تا چه زمانی می خواهند فضای کشور را مایوس کننده جلوه دهند؟ افزود:مواظب باشیم و اجازه ندهیم فضای امید کشور از بین برود.

وی ادامه داد: طبیعی است که در هر رشته از فعالیتی در هر مقطعی تعدادی واحد صنعتی مشکل دارند.

جهانگیری گفت: در بهترین شرایط اقتصادی هم اگر از تولیدکننده بپرسید که همه شرایط مهیا است، می گوید نه ولی واحدم در حال تولید است و اشتغال دارم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: عده ای در کشور طوری صحبت می کنند که گویی یک گرد مردگی در همه واحدهای تولیدی کشور افشانده شده است و دیگر تولید و کاری در کشور وجود ندارد.

جهانگیری ادامه داد: عده ای هم در این کشور همیشه مشغول پیدا کردن مسائلی هستند که ذهن جامعه و مدیران را از مسائل اصلی کشور به سمت مسائلی که آنها می خواهند، منحرف کند.

وی با بیان این که نباید اجازه دهیم که مردم را مایوس کنند، گفت: کسی که دلسوز نظام و کشور است به خصوص در مقطع فعلی نباید به جامعه القای یاس و ناامیدی کند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: کشوری هستیم که در اطراف ما حوادث عجیب و غریبی اتفاق می افتد و کشورهای اطراف ما هر روز با جنگ و کشتار مواجه هستند.

جهانگیری ادامه داد: کشور ما، کشوری است که کانون ثبات، امنیت و آرامش منطقه است و مردم به آینده شان امیدوار هستند.

وی با بیان این که تولیدکنندگان کشور را می شناسم، اضافه کرد: پنج سال وزیر صنعت بودم که در آن پنج سال رشد صنعتی کشور دو رقمی بوده است.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: در همان زمان اگر از من سوال می کردید چه تعداد واحد صنعتی مشکل دار را تعطیل داریم حتما می گفتم تعدادی واحدهای صنعتی کشور مشکل دارند و برخی هم تعطیل شدند.

جهانگیری با بیان این که باید به واحدهای تولیدی کشور فرصت داد، گفت: برخی واحدها دچار مشکل می شوند که باید به سرعت راه حل پیدا کرد و مهم این است که به صنعتگران و تولیدکنندگان کشور اعتماد کرد چرا که اینها ظرفیت ها و سرمایه های کشور هستند.

وی گفت: اگر قرار است از سرمایه های کشور محافظت کنیم باید از واحدهای تولیدی و اشخاص سرمایه گذار حمایت کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: تا زمانی که آن صاحب کارخانه فکر می کند می تواند این کارخانه را سرپا نگه دارد و ادامه حیات بدهد هیچ کس حق ندارد آن را مایوس کند و بگوید که تو نمی توانی ادامه حیات بدهی.

وی با بیان این که باید به تولید کننده اعتماد کنیم گفت: گاهی اوقات مشکل واحدهای صنعتی را عمده می کنیم و فراموش می کنیم در این کشور واحدهایی در حال تولید و سرزنده هستند.

معاون اول رییس جمهوری به بازدید خود از سه واحد تولیدی در شهرستان پاکدشت و دیدار سرزده چند هفته پیش از دو واحد صنعتی در استان البرز گفت: این واحدها با رونق و نشاط فعالیت داشتند به طوری که امروز از واحدی بازدید کردم که به 33 کشور از جمله کانادا، انگلیس و منطقه خاورمیانه کالا صادر می کند . باید دست این تولید کنندگان را بوسید که افتخار کشور و ملت هستند.

جهانگیری تاکید کرد: اگر مدیری در دولت وجود داشته باشد که نخواهد مشکل چنین واحدهای تولیدی را حل کند حتماً به ناحق در آن جایگاه قرار گرفته و کسی که به او مسئولیت داده انتخاب درستی نکرده است چرا که ما مسئولیم نباید از حال این واحدها غفلت کنیم. ما مسئولیت گرفته ایم تا مسائل پیش روی تولید کنندگان را برطرف کنیم.

وی گفت: امروز هیچ کاری برای جمهوری اسلامی ایران ارزشمندتر و واجب تر از تولید و اشتغال نیست و هیج فردی شرافتمند تر از تولید کننده نیست.

معاون اول رییس جمهوری تعطیلی کارخانه ارج اشاره کرد و گفت: زمانی که شنیدم این کارخانه تعطیل شده است ناراحت شدم چرا که بنده دورانی از زندگی خود را با این واحد های تولیدی گذرانده ام.

جهانگیری با بیان اینکه مدیریت در واحدهای تولیدی و کشور حرف اول را می زند گفت: هرکس بخواهد مدیران کشور را بدنام و بی اعتبار کند حتما راه را اشتباه می رود. هیچ سرمایه ای ارزشمند تر از سرمایه انسانی که مهمترین عنصر در ارتقاء یک واحد تولیدی و سازمان است وجود ندارد که باید از این سرمایه حفاظت شود.

وی با بیان این که باید فضایی فراهم کرد که مدیران موفق بتوانند از افزایش تولید، صادرات و اشتغالزایی واحدهایشان در فضای فراهم شده توسط دولت سخن بگویند، از رسانه ملی خواست که با مدیران موفق واحدهای تولیدی و صنعتی کشور مصاحبه کنند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که عملکرد بنگاه های صنعتی تحت تاثیر دو عامل است گفت: یکی عامل محیطی و دیگری تورم است که دولت در آن نقش اصلی را دارد و تا حد توانش این کار را انجام داده و امیدواریم که روز به روز هم مسیر بهتری را برای بنگاه های اقتصادی ایجاد کند.

جهانگیری یادآور شد: دولت در حوزه سیاست خارجی و پس از برجام فضا را برای ایجاد داد و ستد و مبادلات بانکی فراهم کرد و از طرفی دیگر با کنترل تورم فضا را برای رقابت تولیدکنندگان داخلی با رقبای خارجی به وجود آورد.

وی با بیان این که تورم با شعار پایین نمی آید و نتیجه سیاست های جدی دولت تدبیر و امید است گفت: دولت بیماری را شناخت و با سیاست عاقلانه، تورم را کاهش داد و امروز برای نخستین بار شاهدیم که تورم در کشور تک رقمی و به زیر 10 درصد رسید که موفقیت بزرگی برای دولت است.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: اما منتقدان همیشگی که تا پیش از آن به افزایش نرخ تورم انتقاد داشتند حالا می گویند دولت خیلی روی موضوع تورم تمرکز کرده است یا در موضوع تزریق پول به جامعه و افزایش نقدینگی هشدار می دهند در حالی که افزایش نقدینگی و کاهش تورم نشان می دهد که مجموعه سیاست های دولت درست بوده است.

جهانگیری در ادامه نحوه مدیریت بنگاه ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: مدیران اقتصادی باید آگاه به مسائل زمان، بازار،‌دنیا، منطقه و داخل کشور باشند و رابطه خود را با نظام بانکی، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی به خوبی تنظیم کنند تا بنگاه موفقی داشته باشند.

وی حمایت دولت از بنگاه هایی که در سالهای اخیر دچار مشکل شدند را وظیفه دولت دانست و گفت: بی تفاوت بودن مسوولان نسبت به وضعیت این بنگاه ها پذیرفته نیست.

معاون اول جهانگیری افزود: سیاست اقتصاد مقاومتی کمک و حمایت از بنگاه های اقتصادی چه مشکل دار و چه موفق است و به آنها که مشکل دارند کمک خواهد کرد تا مشکلاتشان برطرف شود و آنهایی که موفق هستند را حمایت کند که دچار مشکل نشود.

جهانگیری به موضوع قاچاق در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی ترین عوامل آسیب زننده به واحدهای تولید داخلی قاچاق است این در حالی است که همه کشور از قاچاق می نالند.

وی با بیان این که قاچاق به دلیل بی در و پیکر بودن مرزهای کشور وجود دارد گفت: چرا باید در بوشهر یک خانم بی سواد بتواند چند دستگاه خودرو لوکس پورشه وارد کند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان موضوع قاچاق باید از پرونده جمهوری اسلامی پاک کنیم گفت: یک راه برای مبارزه با قاچاق وجود دارد و آن این است که دولت و ملت در این زمینه اراده جدی و واحدی داشته باشند.

جهانگیری با بیان این که ما در موضوع قاچاق جدی هستیم گفت: از کسانی که اطلاع دارند و در این مسیر می توانند کمک کنند یاری می خواهیم تا موضوع قاچاق از پرونده جمهوری اسلامی ایران پاک شود.

وی به ضرورت اعمال مدیریت در واردات کشور اشاره کرد و گفت: نباید و نمی توان به خاطر ژست عضویت در سازمان تجارت جهانی تعرفه های خود را به گونه ای تنظیم کنیم که تولید داخلی ضربه بخورد.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: هر کشوری که عضو سازمان تجارت جهانی می شود طبق قوانین برای تطبیق شرایط اقتصادی خود با شرایط فرصت داده می شود اگر چه امروز تعرفه های کشور تعرفه های بالایی نیست.

جهانگیری ادامه داد: امروز در این جا به واحدهای تولید کننده در این شهرک صنعتی و کل کشور این پیام را ابلاغ می کنم که شما با دولت در یک جهت واحد قرار دارید تا خط تولید کشور با نشاط و رونق حرکت کند و در این راه نظام بانکی، سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی همه مساعی خود را به کار خواهند گرفت تا شرایط بهتری برای حضور با شتاب و شاداب صنعت کشور فراهم شود.
نظرات بینندگان