arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

چند پیشنهاد برای خروج از رکود /چرا باید با کاهش نرخ سود بانکی با احتیاط رفتار کرد؟

جمشید عدالتیان گفت:« اگر واحدهای کوچک و متوسط فعالیت های خود را افزایش دهند، هم اشتغالزایی صورت می گیرد و هم رونق به بخش تولید برمی گردد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جمشید عدالتیان گفت:« اگر واحدهای کوچک و متوسط فعالیت های خود را افزایش دهند، هم اشتغالزایی صورت می گیرد و هم رونق به بخش تولید برمی گردد.»

به گزارش انتخاب، جمشید عدالیتان شهریاری، عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد  درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد کشور تصریح کرد:« باید با کاهش نرخ سود بانکی کمی با احتیاط برخورد کرد. چون زمانی که سود سپرده های بانکی به  ۱۵ درصد کاهش پیدا کند، مردم دنبال راه حل های دیگری برای سود گرفتن می گردند. راه منطقی این است که این پول ها وارد تولید شود ولی به نظر نمی رسد که مردم پولشان را از سپرده ها خارج کنند و در قسمت تولید خرج کنند.  این پول ها بیشتر به سمت سفته بازی و بازار ارز و طلا خرج خواهد رفت و اگر این اتفاق بیفتد نرخ ارز تغییر می کند و رکود بازار ارز زیاد افزایش خواهد یافت. »

وی افزود:« اگر این اتفاق بیفتد و نرخ مبادله ارزی تغییر کند، هجوم به بازار ارز افزایش خواهد یافت و احتمال دارد ریال با کاهش رو به رو می شود. بعد احتمال اینکه  دوباره تورم بالا برود،وجود دارد. وقتی تورم بالا می رود، نرخ سپرده ها مجددا سر جای قبلی خود برمی گردد. بر این اساس، باید خیلی با آهستگی حرکت کرد و دولت و مردم باید دقت کنند اگر بخواهند پول شان را از بانک ها خارج کنند، در مسیر تولید قرار می گیرد.»

عدالتیان خاطرنشان کرد:« به نظر من تنها راه خروج از رکود و حرکت در مسیر ایجاد اشتغال، صنایع کوچک و متوسط هستند. درهمین رابطه دو درخواست وجود دارد؛ اول نقدینگی این صنایع تامین شود و مشکل سرمایه در گردش شان آنها حل می شود. درخواست دوم  این است که به صنایع  تنفس داده شود. یکی دو سال تنفس برای بازپرداخت وام هایشان به آنها بدهند تا جان بگیرند و این گونه می توانند وضعیت خود را تثبیت کنند.»

وی گفت:« اگر واحدهای کوچک و متوسط فعالیت های خود را بیشتر کنند، هم اشتغالزایی صورت می گیرد و هم رونق به بخش تولید برمی گردد.»

 
نظرات بینندگان