arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۶۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

استقبال بادامچیان از پیشنهاد روحانی: جمع شدن همه احزاب دور یک میز، توصیه به خیر است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بادامچیان پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر دور یک میز نشستن احزاب را تنها در مورد مسائل کلان کشور اجرایی دانست و گفت: در مسائل دیگر با توجه نگرش‌های مختلف، رسیدن به این خواسته دور از دسترس است.
 
به گزارش انتخاب، اسدالله بادامچيان در رابطه دور يك ميز نشستن احزاب مختلف که اخيرا حجت الاسلام حسن روحاني در افطار با چهره‌هاي سياسي عنوان کرده بود، گفت: احزاب كشورمان در مسائل كلان يكي هستند و همه متفق القول قانون اساسي و نظام را قبول دارند، اما در اينكه بخواهيم در مسائل غيركلان آنها را دور يك ميز جمع كنيم، امكان ندارد.
 
قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه، افزود: اگر احزاب مي‌توانستند، در مسائل جزئي با هم به اشتراك نظر برسند،‌ كه بايد همه يك حزب را تشكيل مي‌دادند. با توجه به اينكه خط فكر و نگاه هر جريان سياسي متفاوت است، نمي‌توان توقع برگزاري نشست ماهانه و با نظرهاي مشترك هر جريان را داشت.
 
اين نماينده سابق مجلس با بيان اين موضوع كه هر جريان سياسي، در بدنه خود سلائق مختلفي را جاي داده است، اظهار كرد: به عنوان مثال افراد حاضر در جريان اصولگرايي در رابطه با كليات، همه با هم همراه هستند اما در زير مجموعه ما شاهد حضور افرادي با جهت‌گيري‌هاي مختلف هستيم.
 
او معتقد است كه «در جريان اصلاح‌طلب هم سليقه‌هاي مختلفي همچون اصلاح طلب تندرو و اصلاح طلب اصولگرا فعاليت مي‌كنند.»
 
بادامچيان افزود: در كنار جريان‌هاي فكري اصولگرايي و اصلاح طلبي، شاهد حضور افرادي با پرچم اعتداليون و مستقل‌ها هستيم. تمام اين جريان‌ها در كليت يكسان و همراه هستند اما در درون خود با نگاه‌هاي مختلف مواجه مي‌شوند.
 
بادامچيان دور يك ميز نشستن احزاب را «توصيه به خير» دانست و افزود: اينكه از افراد بخواهيم كه براي حل مشكلات، افكارشان را روي هم بريزند و چند بار درماه جلسه بگذارند، توصيه به خير است اما بايد واقع بين هم بود. اين دور همي تنها در مورد مسائل كلان كشور امكان اجرايي شدن دارد و در مسائل ديگر با توجه بینش‌های گوناگون، رسيدن به اين خواسته دور از دسترس است.
 
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در رابطه با هم نشيني اصلاح طلبان و اصولگرايان در مجلس هفتم، گفت: من در مجلس هفتم به اصلاح طلبان گفتم، كه ما قرار است 4 سال، زير سقف اين مجلس با هم روزگار بگذرانيم. پس فقط دو راه داريم. يك راه اين است كه در رابطه با هر موضوعي با هم دعوا كنيم. يك راه هم اين است كه مشاركتي با هم كار كنيم و در مورد مفارقت‌ها هر كسي كار خودش را انجام دهد.
 
بادامچيان تأكيد كرد: بايد نگاه كرد كه در چه شرايطي، چه نوع اشتراكي ايجاد مي‌شود و نمي‌توان به طور كلي خواست كه همه افراد با هر نگاه سياسي، دور يك ميز مشترك جمع شوند.
 
وي افزود: در يك انتخابات مثل مجلس، ائتلافي كه ما پيگيري كرديم هر چند با مخالفت برخی همراه بود، اما سرانجام به نتيجه رسيد و ديدیم كه با وجود صحبت‌هايي مبنی بر شكست اصولگرايان، در نهايت با مشخص شدن تركيب كميسيون‌ها و هيات رئيسه، نتيجه آنگونه كه ما مي‌خواستيم رقم خورد.
 
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه با اشاره به انتخابات رياست جمهوري سال 92، گفت: اگر ما اصولگرايان بار ديگر اشتباه سال 92 را تكرار مي‌كرديم و هر كدام مي‌خواستيم از يك گزينه براي رياست جمهوري حمايت كنيم، مطمئنا به خواسته‌هايمان در مجلس نمي‌رسيديم.
 
بادامچيان معتقد است كه «به دليل آنكه جريان‌هاي سياسي و احزاب در هر موضوعي چندين نظر مختلف دارند، نمي‌توان انتظار ايجاد گفتگوي مشترک ميان احزاب را داشت.»
 
نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه با اشاره به تفاوت‌هاي گروه‌هاي سياسي در رابطه با شيوه پيشبرد مسائل سياسي و اقتصادي گفت: در مسائل عقيدتي، نگرشي و همچنين روشي هميشه اين اختلاف وجود داشته و دارد. تنها در رابطه با مسائل کلان نظام در امور سياست داخلي و خارجي مي‌توان با قاطعيت از اشتراك احزاب سخن گفت.
 
وي افزود: به عنوان مثال آقاي روحاني اصلاح طلب نبود اما اصلاح طلبان از اون حمايت كردند. اما نمي‌توان با قاطعيت گفت كه اصلاح‌طلبان پس از اين ارتباط، تمام تفكر روحاني را در مسائل سياسي و اجتماعي بپذيرند. يا اينكه نبايد توقع داشته باشيم آقاي روحاني نيز پذيراي تمام خط مشي اصلاح طلبان باشند. اما مي‌توان با خيالت راحت گفت كه هر دو، چه آقاي روحاني و چه اصلاح طلبان در مسائل كلان، حلقه‌هاي اشتراك فراواني دارند.
 
بادامچيان در ادامه به بيان خاطره‌اي از صادق زيبا كلام پرداخت و گفت: چندين سال پيش آقاي زيبا كلام به كشوري براي سخنراني دعوت شده بودند. در آن مراسم اينگونه بيان شد كه در ايران نزديك به 97 درصد ناراضي هستند. اين صحبت موجب واكنش آقاي زيبا كلام شد و ايشان گفتند «بنده خودم يكي از ناراضي‌ها هستم اما مي‌توانم بگويم كه همه جمعيت 70 ميليوني ايران پشت نظام هستند و اگر دشمن به خاك ايران حمله كند، همه اسلحه به دست خواهند گرفت و من نيز يكي از آنها خواهم بود.» اين واكنش آقاي زيباكلام چنان از نظر من خوشايند آمد كه وقتي به ايران آمدند، از ايشان تشكر كردم، چون اگر اين صحبت از زبان من مطرح مي‌شد اينقدر تأثير گذار نبود كه از زبان ايشان بيان شد.
 
اين نماينده سابق مجلس با بيان اين نكته كه ما بايد تلاش كنيم تا اختلاف‌هاي احزاب كم شود، اظهار كرد: زماني كه افراد از هر حزب و جريان سياسي، اخلاق را رعايت كرده و باند بازي را كنار بگذارند، ما شاهد كاهش اختلافات خواهيم بود.
 
وي افزود: بايد اين اجازه به افراد داده شود كه ضمن توجه به اصول حزبشان، از امكان انتخاب آزادانه با تكيه بر آگاهي برخوردار باشند.
 
بادامچيان به حضور راستگو به عنوان نماينده اصلاح طلب در شوراي شهر و تغيير عقيده‌اش در يك موضوع اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال روزگاري خانم راستگو را با حمايت اصلاح طلب‌ها به شوراي شهر فرستادند و ايشان چون در رابطه با موضوعي بنابر خواسته اصلاح طلبان رأي نداد، با برخورد شديد اصلاح طلب‌ها مواجه شد. نكته‌اي كه از نظر بنده آن را نبايد اقدامي خلاف جريان حزب تلقي كرد. ما هم در حزب موتلفه براي افراد اين آزادي را فراهم مي‌كنيم كه بنابر انتخاب خود تصميم بگيرند و اين هيچ موردي ندارد.
 
وي در رابطه با اين سئوال كه «حمايت اصلاح‎طلبان از روحاني را بايد به عنوان نزديكي احزاب ياد كرد یا خیر؟»، گفت: نه، در اين مورد نبايد اينگونه تحليل كرد. در واقع در خانه ماندن بي‌بي از بي چادري بود! اصلاح طلب‌ها اگر گزينه ديگري داشتند، حتما به گزينه خودشان رأي مي‌دادند.
 
اين عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه گفت: به خاطر دارم كه در سال 58 هر جا حزب جمهوري اسلامي براي راهپيمايي بيانيه مي‌داد، در فاصله خيلي كمي نيز حزب توده وارد ميدان شده و همان بيانيه را تكرار مي‌كرد. بدون شك ما هيچ خط مشتركي با آنها نداشتيم اما در آن زمان منفعت  سياسي حزب توده اين بود كه اشتراك ايجاد كند. این موضوع در مورد شرایط کنونی نیز صادق است، در بعضی از موضوعات نمی‌توان هیچ خط مشترکی بین احزاب ایجاد کرد.
 

نظرات بینندگان