arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۵

نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا تحصن کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در اعتراض به آنچه 'بی‌توجهی' جمهوری‌خواهان به درخواست بازبینی قوانین مالکیت اسلحه خوانده شده، در صحن مجلس تحصن کردند.
 
به گزارش انتخاب، دموکرات‌ها که هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در اقلیت هستند، خواستار رای‌گیری در مورد اصلاحات پیشنهادی تا پیش از آغاز تعطیلات تابستانی کنگره شده‌اند.
 
حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان دموکرات درخواست کرده‌اند که قوانین مربوط به کنترل عدم سوء پیشینه مشتریان خرید اسلحه بسط داده شود و همچنین به کسانی که در لیست مظنونان به "اقدامات تروریستی" قرار گرفته‌اند، اسلحه فروخته نشود.
 
تلاش جدید دموکرات‌ها برای اصلاح قوانین مالکیت اسلحه، پس از کشتار اورلاندو که طی آن ۴۹ نفر در یک باشگاه هم‌جنس‌گرایان در این شهر کشته شدند، شکل گرفته است.
 
اما جمهوری خواهان که اکثریت کنگره را در اختیار دارند، همچون چند سال گذشته هرگونه تغییر در قانون اسلحه را ناقض قانون اساسی آمریکا می‌دانند.
 
روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن - دوم تیر) دموکرات‌های معترض، به رهبری جان رابرت لوئیس، نماینده ایالت جورجیا که تقریبا سی سال عضو مجلس نمایندگان بوده و سابقه طولانی در فعالیت‌های مربوط به حقوق مدنی دارد، در برابر تریبون مجلس تجمع کردند و گفتند تا وقتی که به خواسته آنها توجه نشود صحن مجلس نمایندگان را ترک نخواهند کرد.
 
در واکنش به این تحصن، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان دستور تنفس صادر کرد و متعاقب این دستور برابر آیین نامه‌های کنگره، دوربین‌های پخش زنده داخل مجلس قطع شد.
 
با وجود این، برخی از دموکرات‌ها با استفاده از دوربین‌ تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی شروع به مخابره تصاویر تحصن از طریق اینترنت شدند.
 
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که ناکامی در اصلاح قانون اسلحه را بزرگترین ناکامی دوران ریاست جمهوری‌اش توصیف کرده، در حساب توییتر خود از اقدام جان رابرت لوئیس برای پیش بردن اصلاحات قوانین اسلحه تشکر کرده است.
 
نمایندگان تحصن کرده در مجلس نمایندگان با سر دادن شعار تهدید کرده‌اند که اگر به لایحه مورد توجه آنها پیش از تعطیلات تابستانی کنگره رسیدگی نشود، آنها با تحصن خود مانع از به تعطیلات رفتن مجلس خواهند شد.
 
جان لارسن، نماینده دموکرات ایالت کانتیکت هم با شعار "دموکرات بپاخیز، آمریکا بپاخیز" در این تحصن شرکت کرده است.
 
ایالت کانتیکت در شمال‌شرق آمریکا، همان ایالتی است که چهار سال پیش شاهد کشته شدن ۲۰ دانش آموز در جریان یک تیراندازی در مدرسه ابتدایی سندی هوک بود.
 
لارسن که پیش از خاموش شدن دوربین‌های کنگره شعار سر داده بود، گفت: "ما اینجا می‌مانیم و صحن مجلس را اشغال می‌کنیم."
 
در همین حال، سخنگوی پل رایان، رئیس‌ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، در توییتی نوشته: "اگر نمایندگان مجلس آیین نامه‌ها را رعایت نکنند، مجلس نمی‌تواند به دستور جلسه روزانه خود عمل کند. بر همین اساس، به درخواست رئیس مجلس تنفس اعلام شده است."
 
نمایندگان دموکرات معترض می‌خواهند پیش از روز پنجم ژوئیه که آغاز رسمی تعطیلات کنگره است، رای گیری درباره اصلاحات پیشنهادی برای قوانین مالکیت اسلحه، برگزار شود.

منبع: بي بي سي

نظرات بینندگان