arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۵

پس‌لرزه‌های توقیف دو قایق آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نتیجه تحقیق نیروی دریایی آمریکا درباره توقیف دو قایق این کشور در آب‌های ایران تکمیل شده؛ تحقیقی که احتمالا 9 افسر شامل 6 افسر عالی رتبه را از کار بیکار می‌کند.

به گزارش انتخاب ، با گذشت چند ماه از ماجرای ورود غیرقانونی دو قایق آمریکا به آب‌های ایران در خلیج فارس، خبرها حاکی است که ارتش آمریکا درصدد تنبیه 9 افسر خود از جمله 6 افسر عالی رتبه به خاطر این ماجرا است.
 
23 دی ماه سال گذشته، سپاه پاسداران ١٠ نظامی متجاوز آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند بازداشت کرد.
 
این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، حدود ٢ کیلومتر در آب‌های این گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس آنها نیز ثبت شد(جزئیات بیشتر).
 
فارن پالیسی در گزارشی اختصاصی درباره ماجرای ورود غیرقانونی دو قایقی آمریکایی بهاب‌های خلیج فارس، از احتمال اخراج و پایان ماموریت 9 افسر آمریکایی شامل 6 مقام ارشد خبر داده است.
 
این پایگاه نوشته است که «نتیجه یک تحقیق نظامی درباره ماموریت ناشیانه و خطای(نیروهای آمریکایی) در خلیج فارس، احتمالا به پایان خدمت و ماموریت چندین افسر آمریکایی منجر می‌شود».
 
این پایگاه آمریکایی گزارش داد: «نیروی دریایی آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا چندین مامور و ملوان خود را به خاطر ماموریتی که سبب شد دو قایق این کشور سهوا وارد آب‌های ایران شدند، تنبیه و مجازات کند یا نه؛ موضوعی که سبب خجالت واشنگتن و یک پیروزی تبلیغاتی برای تهران شد.
 
مقامات نیروی دریایی آمریکا به «فارن پالیسی» خبر دادند که «پس از پنج ماه تحقیق، فرماندهان نیروی دریایی در حال بررسی و بازنگری در تنبیه 9 نفر در ارتباط با این موضوع(ورود غیرقانونی دو قایق آمریکایی به آب‌های ایران» هستند.
 
گفته می‌شود 6 تن از این 9  نفر، افسران ارشد هستند و نه افسران رده پایین و یک از آنها کاپیتان «کایل موزز» است که مسئول نظارت نیروی عملیاتی خاورمیانه با بیش از 1000 پرسنل را هدایت می‌کند.
 
«مایک کافکا» سخنگوی نیروی دریایی آمریکا درباره این تحقیق گفته است: «تحقیق کامل شده است و برای داوری به فرماندهان متناسب داده شده است».
 
این مقام و سخنگوی نیروی دریایی آمریکا البته به جزئیات بیشتری درباره تحقیق انجام شده و تنبیه‌های احتمالی اشاره نکرد.
 
فارن پالیسی در ادامه گزارش داد: «مقامات نیروی دریایی آمریکا می‌گویند نتیجه تحقیق حاکی از آن است که ماموریت مذکور(ورود دو قایق آمریکایی به آب‌های ایران) به دلیل مشکلات ارتباطاتی، نقص در آموزش، اقدامات نادرست حاضران دو قایق و همچنین نبود نظارت توسط فرماندهان دچار آسیب شد».
 
در ادامه این گزارش آمده که اعضای دو قایق آمریکایی «متوجه نشدند» که وارد آب‌های ایران شدند و به زودی در ابتدا دو قایق گشتی سپاه پاسداران آنها را احاطه و سپس قایق سوم و چهارم هم آنها را محاصره کردند.
 
در ادامه این گزارش از روند آزادی 10 نیروی آمریکایی بازداشت شده در آب‌های ایران، بر تماس‌های تلفنی مکرر «جان کری وزیر خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف همتای ایرانی» تاکید شده است.
 
در گزارش آمده است: «دریاسالار جان ریچاردسون افسر ارشد نیروی دریایی آمریکا قرار است هفته اینده نتیجه تحقیق 5 ماهه در پنتاگون را علنا اعلام کند و همچنین از تغییر رویه‌ها و اقداماتی خبر بدهد که هدف از آن اطمینان یافتن از عدم تکرار چنین اشتباهات بزرگی است. ریچاردسون همچنین پرسنلی که باید موارد انضباطی علیه انان اعمال شود و همچنین مجازات و تنبیه‌های آنان را تشریح خواهد داد».
 
یک مقام نیروی دریایی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، هم گفت: «اگر شما می‌خواهید چنین عملیات‌هایی انجام دهید، باید آموزش، تدارکات و نظارت درست انجام شود. در این قضیه(توقیف دو کشتی و بازداشت آمریکایی‌ها در آب‌های ایران)، درس‌هایی عبرتی در زمینه نظارت، ارتباطات و عملیات وجود داشت و آموخته شد».
 
در بخش دیگری از این گزارش، از دلخوری و خجالت آمریکا بابت بازداشت 10 آمریکایی در آب‌های ایران سخن گفته و آمده است: «ایران از این ماجرا تا حداکثر تبلیغات و پروپاگاندا بهره برد و ویدئوکلیپ‌های مختلفی از خدمه(قایق‌های امریکایی) در ساعت‌ها و روزهای پس از آزادی آنها منتشر کرد. در یکی از کلیپ‌‌ها، یک ملوان پس از شنیدن خبر ازادی قریب‌الوقوعش، از شادی به گریه افتاده بود».
 
قرار است تصمیم مبتنی بر انجام اقدامات انضباطی برای دو مقام ارشد درگیر در ماجرای توقیف دو قایق آمریکایی توسط «کوین دونگان» رئیس ناوگان پنجم دریایی آمریکا اتخاذ شود.
 
یکی از این دو افسر و مقام ارشد، «موزز»، مسئول نیروی عملیاتی پنجاه و ششم و جانشین او است؛ کسانی که وظیفه و مسئولیت خدمه قایق‌های آمریکایی در سواحل را دارند.
 
به گزارش پایگاه آمریکایی فارن پالیسی، رئیس مرکز فرماندهی نیروهای اعزامی جنگی دریایی آمریکا باید درباره تنبیه و مجازات هفت تن دیگر از نیروهای آمریکایی که در این قضیه درگیر بودند تصمیم بگیرد.
 
 

منبع: فارس
نظرات بینندگان