arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

چرا ديدگاه غرب درباره اردوغان تغيير کرد؟

به نظر می رسد غرب که در گذشته با ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی دچار مشکل شد این بار نیز با اردوغان دچار مشکل خواهد شد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نوشته ی خبرنگار سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" ؛ حزب عدالت و توسعه ترکیه مدت کوتاهی پس از آنکه سال 2002 میلادی در ترکیه به قدرت رسید ، به رغم اینکه به عنوان حزبی دارای تمایلات اسلامی شناخته میشد ، در غرب به عنوان امید جدید ترکیه معرفی شد.

 دیدگاه های حزب عدالت و توسعه درباره روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و مسئله قبرس تاثیر مهمی در این زمینه داشت.

نگرانی های غرب درباره حزب عدالت و توسعه و به قدرت رسیدن اسلامگرایان در ترکیه در مدت کوتاهی پایان یافت.

اردوغان نخست وزیر ترکیه در غرب خیلی زود به عنوان یکی از رهبران موثر جهان معرفی شد.

نزاع اردوغان با ارتش ترکیه بر سر توسعه دمکراسی و مسئله کردها اعتبار نخست وزیر ترکیه را به سرعت افزایش داد و حتی برخی ها وی را به مصطفی کمال آتاترک تشبیه کردند.

این در حالی بود که برخی نیز اردوغان را به علت تاکید وی بر توسعه دمکراسی به عنوان سیاستمدار میانه رو اسلامگرا معرفی کردند.

آمریکا و اتحادیه اروپا به رغم برخی سخنان سوال برانگیز این سیاستمدار دارای گرایش های اسلامی مدت طولانی به صورت آشکار از اردوغان حمایت کردند.

غرب مواضع سختگیرانه حزب جمهوریخواه خلق را علیه حزب عدالت و توسعه ترکیه نشانه مخالفت مخرب کمالیست های پیرو آتاترک با اصلاحات ارزیابی کرد.

این دیدگاه تا مدتی پیش در غرب ادامه یافت اما اکنون شاهد آن هستیم که روابط رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و غرب به تدریج سردتر می شود.

به رغم اینکه برخی در غرب همچنان از اصلاحاتی که حزب عدالت و توسعه انجام داد ، تمجید می کنند اما اردوغان اکنون در غرب به عنوان فردی عصبانی که موضع تهاجمی در مقابل مخالفان دارد و تحمل شنیدن انتقاد را ندارد ، به آزادی مطبوعات احترام نمی گذارد ، شناخته می شود.

مقالاتی که اخیرا در مجله اکونومیست و مجله تایم که پیشتر از اردوغان تمجید می کرد ، منتشر شده است ، همگی حاکی از این دیدگاه غرب است.

تایم اخیرا در گزارشی نوشت : رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به رغم محبوبیتی که در میان مردم ترکیه از آن برخوردار است ، موجب بیشترین دو دستگی در میان مردم ترکیه شده است.
 



تایم نیز مانند اکونومیست بر این موضوع تاکید کرده است که قانون اساسی که حزب عدالت و توسعه پس از انتخابات سراسری ترکیه تهیه آن را دارد اگر بدون توافق عمومی آماده شود می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد.

در گزارش مجله تایم نیز مانند اکونومیست به دیدگاه های حزب جمهوریخواه خلق اشاره و از این دیدگاه ها حمایت شده است.

: به نظر نمی رسد نخست وزیر ترکیه نیز با توجه به توان سیاسی خود و افزایش اعتبار ترکیه در کشورهای اسلامی چندان اهمیتی به مقالات و گزارش های مطبوعات غربی بدهد.

اما بی تردید یکی از مسائلی که موجب افزایش نفوذ اردوغان در عرصه سیاست شده است ، علاوه بر موضعگیری های سارکوزی و مرکل ، حمایت بی قید شرط آمریکا از اسرائیل است.

سخنان شدید اللحن اردوغان درباره این موضوع نشانه خشم او از این مسئله است.
به نظر می رسد غرب که در گذشته با ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی دچار مشکل شد این بار نیز با اردوغان دچار مشکل خواهد شد .

اردوغان موقعیت خود را مستحکم می داند و در این باره نگرانی ندارد.بی تردید اردوغان سال های طولانی به حضور موثر در عرصه سیاسی ادامه خواهد داد.اما در صورت بروز مشکل میان ترکیه و غرب ، ترکیه نخواهد توانست همچنان عضو موثر جامعه غرب باقی بماند.

بسیاری از نظرسنجی ها حاکی از آنست که بخش مهمی از طرفداران حزب عدالت و توسعه چندان اعتقادی به ارزش های غربی ندارند.

اکنون غرب نگران آنست که پس از انتخابات سراسری 12 ژوئن، ترکیه با سرعت بیشتری از غرب دور شود.

توصیه های مطبوعات غرب به مردم ترکیه درباره اینکه در انتخابات آینده از کدام حزب حمایت کنند نیز در واقع از این نگرانی ناشی می شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
0
علت کاملا مشخص است.وقتی در داوس سوییس شیمون پرز را با قاتل خواندن ناک اوت کرد خوب معلوم است امپراطوری رسانه ای صهیونیست ها به دنبال خراب کردن وی باشد.او آبرویی برای اسرائیل نگذاشته است.
نظرات بینندگان