arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۵

حمایت قزاقستان از پذیرش ایران، هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای

خبرگزاری ایتار تاس در گزارشی از مسکو نوشت: نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان روز پنجشنبه اعلام کرد عضویت احتمالی هند، پاکستان و ایران در سازمان همکاری شانگهای، گامی مهم در توسعه فضای اقتصادی اوراسیا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 خبرگزاری ایتار تاس در گزارشی از مسکو نوشت: نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان روز پنجشنبه اعلام کرد عضویت احتمالی هند، پاکستان و ایران در سازمان همکاری شانگهای، گامی مهم در توسعه فضای اقتصادی اوراسیا است.

به گزارش انتخاب، وی در این باره در گفتگویی با خبرگزاری ایتارتاس گفت: «سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بسیار مهم در فضای اوراسیا است. این سازمان قصد دارد هند و پاکستان را به عنوان اعضای جدید بپذیرد. پس از تحقق این موضوع، به مساله پذیرش ایران در این سازمان خواهیم پرداخت. این اقدام، پاسخ به چالش زمان خواهد بود.»

به گفته نظربایف، امکان ایجاد مناطق تجارت آزاد در منطقه اقیانوس آرام و دو سوی اقیانوس اطلس به واسطه تلاش های آمریکا، باعث به وجود آمدن لزوم ایجاد بلوک های اقتصادی در اوراسیا می شود.

وی گفت: «در صورتی که آمریکا اقدام به ایجاد یک منطقه تجارت آزاد در مناطق اقیانوس آرام و در دو سوی اقیانوس اطلس کند، ما در میانه این مناطق قرار خواهیم گرفت. به همین علت است که در اینجا، یک منطقه تجاری سوم به وجود خواهد آمد؛ یک انجمن سوم که بزرگ و بسیار مهم است.»

سازمان همکاری شانگهای در تاریخ بیست و سوم ماه ژوئن، پانزدهمین سالگرد تاسیس خود را گرامی خواهد داشت. این سازمان، 18 کشور را در کنار یکدیگر قرار می دهد که جمعیت آن 44 درصد جمعیت زمین را تشکیل می دهد.

در حال حاضر، کشورهایی که از عضویت کامل این سازمان بهره مند هستند عبارتند از قزاقستان، قرقیزستان، چین، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان. کشورهای ناظر این سازمان را افغانستان، بلاروس، هند، ایران، مغولستان و پاکستان تشکیل می دهند. کشورهای شریک گفتگو در این سازمان نیز ارمنستان، جمهوری آذربایجان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هستند.

در ماه ژوئیه سال 2015، نشست سران این سازمان در «اوفا» در جمهوری باشقیرستان روسیه برگزار شد. در این نشست، راهبرد توسعه این سازمان تا سال 2025 به تصویب رسید. کشورهای عضو این سازمان همچنین فرآیند عضویت هند و پاکستان را آغاز کردند.
تاشکند پایتخت ازبکستان در تاریخ 23 و 24 ماه ژوئن، میزبان نشست این سازمان بود.
نظرات بینندگان