arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۵

حمله شدید تندروها و دفاع بویینگ از قرارداد با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرکت هواپیماسازی بویینگ به انتقاد نمایندگان کنگره درباره جزییات قرارداد فروش هواپیما به ایران پاسخ داده است.

به گزارش «انتخاب»؛ جن هنسارلینگ و پیتر راسکم، دو جمهوری‌خواه برجسته مجلس نمایندگان آمریکا، چند روز پیش طی نامه‌ای با انتقاد از قرارداد بزرگ بویینگ با ایران، آن را موجب نگرانی و تهدید "امنیت ملی آمریکا" دانستند.

در نامه این دو نماینده جمهوری‌خواه از مدیر اجرایی ارشد بوئینگ، دنیس مویلنبرگ پرسیده شده بود آیا شرکت بوئینگ می‌تواند تضمین کند که ایران هواپیماهای مسافربری را به هواپیمای ترابری تغییر کاربری نخواهد داد و آیا اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند، بوئینگ می‌تواند هواپیماهای خود را پس بگیرد یا نه.

این دو نماینده جمهوری‌خواه حتی با اشاره به تحریم آمریکا علیه خطوط هوایی ایران، گفته اند که ۵ سال پیش، آمریکا ایران‌ایر را به علت استفاده از هواپیماهای مسافربری برای انتقال تجهیزات نظامی سپاه پاسداران و وزارت دفاع این کشور تحریم کرد و اکنون چه طور بویینگ از استفاده صلح‌آمیز هواپیماهای خریداری شده اطمینان حاصل خواهد کرد.

با این حال تمام نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان با فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران مخالف نیستند و به گفته سناتور مارک کرک در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد.

در حالی که بویینگ روز پنجشنبه (۲۳ ژوئن - سوم تیر) جزئیات بیشتری از قرارداد خود با ایران را علنی کرد، تیم کیتینگ یکی از مدیران ارشد این شرکت در واکنش به انتقاد دو نماینده کنگره گفت بویینگ مراحل گفتگو و انعقاد این توافق را تحت نظر مقام‌های ناظر دولتی انجام داده تا مطمئن شود ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای عمل کرده است.

آن طور که گزارش شده برابر این قرارداد بویینگ ۳۴ فروند هواپیمای مسافربری متوسط شامل پانزده بویینگ مدل ۳۰۰-۷۷۷ و پانزده بویینگ مدل ۹-۷۷۷ و چهار فروند بویینگ مدل ۸-۷۴۷ به ایران واگذار خواهد کرد.

برابر این قرارداد، بویینگ همچنین ۴۶ جت مسافربری کوچکتر به ایران خواهد فروخت که ۴۰ فروند آن، از مدل هنوز به بازار نیامده ۷۳۷ - مکس خواهد بود و شش فروند دیگر هم از مدل کنونی این هواپیما تحت عنوان ان.جی. ۷۳۷.

برابر این قرارداد که هنوز در مرحله توافق مکتوب است، بویینگ ۲۹ فروند بویینگ مدل ان.جی. ۷۳۷ هم به ایران اجاره خواهد داد.

آن طور که بویینگ امروز خبر داده، ارزش این قرار داد هفده میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است و قرار است نخستین هواپیماها ماه ژانویه (آذر) آینده به ایران تحویل داده شود.

اجرای کامل این توافق تجاری و مرحله آخر تحویل هواپیماها هم بنا بر قرارداد تا سال ۲۰۲۵ به طول خواهد کشید.

تیم کیتینگ، از معاونان بویینگ، همچنین در نامه امروز خود آورده "نباید از بویینگ به عنوان یک شرکت تجاری انتظار داشت که منابع اطلاعاتی و امنیتی پیشروتری نسبت به نهادهای دولتی داشته باشد و به همین علت ما (بویینگ) با اعتماد به قدرت تشخیصی و نظارتی دولت قرارداد را تنظیم کرده‌ایم تا مطابق همه مفاد و ملاحظات باشد."


نظرات بینندگان