arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۵

کدام سودهای بانکی کم شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چندماه ابتدایی سال جاری هم به مانند دو تا سه سال اخیر حاوی تغییرات ملموسی برای سود بانکی بود؛ این بار هم هر چند با اندکی فاصله ولی سود تسهیلات و سپرده در بخش‌های مختلف دستخوش تغییر شد.
 
به گزارش انتخاب، این روزها شبکه بانکی حداقل روی کاغذ، سودهای  سرکش را تجربه نمی‌کند و به تدریج با روند نزولی نرخ تورم و رسیدن به مرز تک رقمی از میزان سودهای بانکی اعم تسهیلات و سپرده کاسته شده است. بر این اساس نرخ سود تسهیلات و سپرده که تا سال ۱۳۹۲ و در زمان تورم حدود ۳۵ درصدی به بیش از ۳۰ درصد هم می‌رسید، اکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.
 
این در حالی است که در آخرین تغییرات ایجاد شده در سود بانکی، در حدود یک ماه اخیر بعد از تشکیل جلسات بین مدیران عامل بانک‌ها و البته با هماهنگی بانک مرکزی، ابتدا در مورد کاهش سود سپرده توافقاتی انجام شد و در ادامه شورای پول و اعتبار  به کاهش نرخ سود تسهیلات رای داد.
 
بر این اساس، سود سپرده سالانه از ۱۸ به ۱۵ درصد رسید و از اول تیرماه در شبکه بانکی اجرا شد. اما بانکها با وجود توافق برای کاهش سود سپرده، درباره تسهیلات تصمیم نگرفتند که البته این اقدام با انتقادات بسیاری همراه شد.
 
با این حال یک هفته از اعلام موضع رئیس کل بانک مرکزی نگذشته بود که  شورای پول و اعتبار  برای کاهش نرخ سود تسهیلات اقدام کرد. سیف، گفته بود که اگر بانکها برای کاهش سود تسهیلات وارد نشوند به طور حتم بانک مرکزی سقف سود قبلی را تغییر خواهد داد.
 
بنابراین، جلسه روز گذشته (سه‌شنبه) شورای پول واعتبار به طور ویژه برای بررسی سود بانکی برگزار شده و اعضا ضمن تایید توافق بانکها برای کاهش نرخ سود سپرده به تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی رای دادند.
 
بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، سود تسهیلات از حدود ۲۲ درصد مصوب در بهمن ماه سال قبل با کاهش چهار درصدی به ۱۸ درصد رسید. این در حالی است که نرخ سود تسهیلات تا حدود دو سال گذشته به بیش از ۳۰ درصد هم در شبکه بانکی رسیده و البته هنوز هم در برخی بانکها و بر اساس شرایط خاص وام پرداختی تا ۲۵ یا ۲۷ درصد نیز پرداخت می‌شود.
 
همچنین در موردی دیگر نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی نیز کم شد، به طوری که برای تسهیلات سرمایه گذاری ۱۵  درصد و برای سایر تسهیلات معادل ۱۸ درصد تعیین شده است.
 
اما نرخ سود دیگری که همواره مورد توجه متقاضیان تسهیلات بانکی قرار دارد، سود وام های مسکن است و گرچه شورای پول و اعتبار در این رابطه مصوبه‌ای نداشت، ولی اخیرا و بعد از کاهش نرخ سود سپرده به ۱۵ درصد، بانک مسکن میزان سود در صندوق پس انداز یکم(خانه اولی ها) را کاهش داده و از ۱۳ به ۱۱ درصد رسانده بود.
 
 با این حال انتظار می‌رود که نرخ سود تسهیلات مسکن از طریق خرید اوراق نیز که حدود ۱۷ درصد است نیز همزمان با کاهش سود تسهیلات، کاهش پیدا کند.
 
سودهای کاهش یافته تسیهلات بانکی  نیز در شرایطی از ۱۶ تیرماه و به فاصله حدود ۱۶ روزه از تغییر سود سپرده به اجرا در خواهد آمد که اکنون فاصله بین دو سود وام سپرده به حدود سه درصد می رسد. در عین حال که سود تسهیلات بیش از ۸ درصد و سپرده پنج درصد با تورم تک رقمی حدود ۹ درصدی فاصله دارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان