arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰

انتقاد حائری شیرازی از بریدن حكم زندان برای محكومان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو خبرگان رهبری خواستار اصلاح قانون جرایم شد و گفت : مهم‌ترین و بهترین كاری كه قوه قضائیه می‌تواند برای قضات انجام دهد، خلاصی آنان از بند حكم زندان است.

به گزارش انتخاب به نقل از رسا، آیت‌الله حائری شیرازی، عضو خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از كارآموزان قضا به بررسی حكم در قضاوت پرداخت و خواستار اصلاح قانون جرایم شد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌كه قاضی داور است و از كارت زرد و قرمز خود باید به جا استفاده كند، تصریح كرد: آبروی كشورها وابسته به داورانی است كه حاضر نیستند خود را به هیچ قیمتی بفروشند.

وی كه در سالن اجتماعات مجتمع آموزش قضات روحانی قوه قضاییه سخن می‌گفت، با اشاره به چك‌های برگشتی و مشكلاتی كه بوجود می‌آورد اظهار داشت: برخی كسانی كه بخاطر چك برگشتی در حبس به سر می‌برند، الگوی شرافت انسانی هستند و نباید زندانی شوند.

این عضو خبرگان رهبری با بیان این‌كه برخی گوهرند و نباید در بین افراد خلافكار قرار گیرند، افزود: زندان تأثیر بسیار منفی بر روی انسان‌های سالم دارد و هرگز نباید افراد سالم را در زندان‌ها حبس كرد.

وی حكم تند قاضی را رحم و زندان را بی‌رحمی خواند و با بیان این‌كه خداوند متعال ارحم الراحمین است، گفت: قاضی كه قلمش برای زندان راحت و برای شلاق سخت است، باید حكمش را عوض كند.

آیت‌الله حائری شیرازی در تبیین این موضوع، به حكم سارق اشاره كرد و با بیان این‌كه موضع حكم در سرقت، اشدّ المعاقبین است، ابراز داشت: بشر با راه‌اندازی زندان اشتباه شیطانی بزرگی كرده است.

وی با بیان این‌كه جریمه باید بازدارنده از جرم باشد به ارائه تعریفی از جاذبه جرم پرداخت و گفت: دافعه جریمه باید یازده برابر بالاتر از حد جاذبه جرم باشد؛ فردی كه از خانواده‌ای دزدی می‌كند، حكمش جز قطع دست نیست و این امر از وقوع جرم‌های مشابه جلوگیری می‌كند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح كرد: اگر گفتیم اسرائیل باید از نقشه جغرافیا محو شود و با همه فشارها بر روی حرف خود پافشاری كردیم؛ همین‌گونه باید از احكام اسلامی دفاع كنیم و در بیان آن شجاعت به خرج دهیم.

وی با اشاره به اعلامیه حقوق بشر، اضافه كرد: در تمام مواردی كه حقوق بشر بر ضد احكام اسلام موضع گرفته و گفته احكام اسلامی تند است، اشتباه كرده، چراكه مبانی اسلام در همه جا برحق است.

آیت‌الله حائری شیرازی از قضات خواست كه خود را در بند خوشنامی قرار ندهند و هرگز از بدنامی نترسند؛ بلكه خوشنامی خود را پیش خداوند متعال حفظ كنند و با بیان این‌كه كسی كه برای خوشنامی از قضاوت دست برمی‌دارد به درد قضاوت نمی‌خورد، گفت: اول قضا بدنامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌كه قاضی خوب باید مقداری بداخلاق شود، ابراز داشت: اگرچه در این جلسه برای درس اخلاق دعوت شده‌ام، اما پیشنهاد من به قضات بداخلاقی است یعنی در موضوع قضاوت با كسی مدارا نكنند.

این عضو خبرگان رهبری تصریح كرد: نخستین چیزی كه باید برای قاضی تأمین شود، رهایی او از دست حكم زندان است؛ چراكه زندان ندامتگاه نیست، بلكه محل نشر پرونده‌های جرم و ادامه آن است.

وی با بیان این‌كه جریمه حتماً باید بازدارنده باشد، اما زندان بازدارنده نیست، خواستار اصلاح قانون جرایم شد و گفت: مهم‌ترین و بهترین كاری كه قوه قضائیه می‌تواند برای قضات انجام دهد، خلاصی آنان از بند حكم زندان است.

آیت‌الله حائری شیرازی حكم قاضی را نافذ دانست و با تأكید بر حفظ اقتدار و عزت قاضی افزود: قضات مجتهد، طناب احساس مسؤولیت خود را با فكر كردن، عاقبت دنیا و بی‌وفایی آن را در نظر گرفتن، زیاد كنند.

وی در پایان مدل‌سازی در جامعه را راه برون رفت از بسیاری مشكلات دانست و با اشاره به حجاب اسلامی گفت: مسلمانان از آنجایی ضربه می‌خورند كه اجانب منكرات را مد و معروفات را دموده كرده‌اند؛ از این‌رو حجاب باید مد و بی‌حجابی باید دموده شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Switzerland
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
3
2
آيت الله حائری شيرازی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
2
اینکه هر کی چیزی رو دزدید دستش رو قطع کنن و بگن اگه این کار رو بکنیم دیگه کسی دزدی نمیکنه اصلا درست نیست

جرم و جریمه باید با هم تناسب داشته باشه

اگه اینجوری که ایشون می فرمایند باشه پس قانون گذار هم میتونه مثلا برای تخلفات رانندگی از قبیل سرعت غیر مجاز و سبقت غیر مجاز و ..... حکم اعدام بذاره و متعاقبش هم میتونه مطمئن باشه که دیگه هیشکی تو مملکت با سرعت غیر مجاز رانندگی نمیکنه!!!! اما آیا این کار درسته؟؟؟


ضمن اینکه دزدی معلول نیاز هستش پس اگه میخوایم دزدی رو ریشه کن کنیم راهش نه بریدن دست سارق بلکه از بین بردن فقر و فلاکته
نظرات بینندگان