arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۰

سهم خودروسازان داخلي و خارجي در بازار ايران

خيابان و جاده هاي کشور در حالي هم اکنون ميزبان انواع خودروهاي داخلي و خارجي هستند که ايران خودرو و سايپا بيشترين سهم را در اين مورد به خود اختصاص داده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: خيابان و جاده هاي کشور در حالي هم اکنون ميزبان انواع خودروهاي داخلي و خارجي هستند که ايران خودرو و سايپا بيشترين سهم را در اين مورد به خود اختصاص داده اند.

شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران در تازه ترين آمار خود سهم 15 شرکت عرضه کننده خودرو در کشور را طي نيمه دوم سال گذشته تعيين کرده است که در اين بين سايپا داراي بيشترين سهم بوده و آلماني ها نيز کمترين حضور را دارند. چيني ها و کره اي ها نيز به ترتيب داراي سهمي حدودا يک و 4/1 درصدي از بازار خودرو ايران هستند.
  
  
 بازار در دست داخلي ها

 اينکه بازار خودرو ايران در انحصار شرکت هاي داخلي قرار دارد، اگرچه از جنبه اشتغالزايي و کمبود وابستگي قابل توجه است، اما از اين لحاظ که غالب مشتريان توانايي استفاده از خودروهاي روز دنيا را ندارند، نکته اي منفي به حساب مي آيد. هم اکنون طبق آمار شرکت بازرسي، سايپا 9/46 درصد از سهم بازار خودرو کشور را در اختيار دارد و اين سهم در شرايطي بدست آمده که «پرايد» نماينده اصلي سايپايي ها به حساب مي آيد. پرايد که پرتيراژترين محصول صنعت خودروسازي ايران به شمار مي رود، به تنهايي بالاي 95 درصد از توليد سايپا را به خود اختصاص داده و تنها به واسطه قيمت زير 10 ميليون تومان خود، مشتريان بسياري دارد. اين محصول در زمره خودروهاي کم کيفيت بازار کشور قرار داشته و در چند مدل توليد و عرضه مي شود.
    سايپا البته مقام نخست خود در بازار خودرو ايران را علاوه بر پرايد، مديون ريو و زانتيا نيز هست. البته زانتيا ماه ها است که ديگر به توليد نمي رسد و ريو نيز از تيراژي پايين برخوردار است. شرکت بازرسي نامي از «تيبا» (جديدترين محصول سايپا) نياورده، زيرا اين خودرو به تازگي روانه بازار شده و قرار است در آينده به محصول شماره يک اين شرکت تبديل شود. اما پس از سايپا، ايران خودرو توانسته با محصولاتي مانند پژو 405، سمند، 206 و پارس، 46 درصد از سهم بازار خودرو کشور را به خود اختصاص بدهد. اين شرکت اگرچه تنوع توليد بيشتري نسبت سايپا داشته و سبد محصولاتش نيز باکيفيت تر است، اما به نظر مي رسد تا «پرايد» هست، ايران خودرو نمي تواند به بازيگر اول بازار تبديل شود. ايران خودرو بايد مکان دومي خود را مديون محصولاتي مانند پژو 405 و 206 باشد، زيرا آنها پرتيراژترين هاي اين شرکت بوده و بيشترين مشتريان را به خود اختصاص داده اند. اين شرکت البته «رانا» و «دنا» را نيز در راه دارد و با توليد و عرضه آنها، مي تواند به افزايش سهم بازار خود اميدوار باشد.
    از ايران خودرو که بگذريم، زيرمجموعه سايپا توانسته با فاصله اي بسيار زياد، به سومين بازيگر بازار خودرو کشور تبديل شود. پارس خودرو که داراي محصولاتي مانند ماکسيما، مگان، تندر-90 و قشقايي است، 8/3درصد از بازار خودرو کشور را در اختيار دارد. اين شرکت جزو قديمي هاي صنعت خودرو ايران به حساب مي آيد و خودروسازي کم تيراژ محسوب مي شود. اگر نگاهي به نوع محصولات پارس خودرو بيندازيم، متوجه خواهيم شد که غالب آنها جزو لوکس ها و گرانقيمت هاي بازار هستند و از همين رو طبيعي به نظر مي رسد اين شرکت داراي سهمي 8/3 درصدي باشد.
  
  
    کره اي ها، پرسهم ترين خارجي هاي بازار
    سهم 4/1 درصدي خودروهاي کره اي در بازار ايران، نشان از بخت بلند هيوندايي و کيا نزد مشتريان ايراني دارد. بنابر آمار، سه شرکت آسان موتور (واردکننده محصولات هيوندايي)، اطلس خودرو (واردکننده محصولات کيا) و راين خودرو (توليدکننده محصولات هيوندايي)، توانسته اند در نيمه دوم سال گذشته 4/1 درصد از سهم بازار خودرو ايران را به خود اختصاص دهند و اين در شرايطي است که کره اي ها اعلام کرده بودند صادرات محصول به ايران را متوقف خواهند کرد. هيوندايي سانتافه، سوناتا، آوانته، کيا سورنتو، سراتو و اسپورتيج، از جمله خودروهايي هستند که کره اي ها توانستند به واسطه آنها به سهم 4/1 درصدي از بازار ايران برسند. در نگاهي تفکيکي تر، محصولات وارداتي هيوندايي و کيا يک درصد از بازار ايران را در اختيار دارند و راين خودرو نيز با مونتاژ «آوانته» و «ورنا»، سهمي
    چهار دهم درصدي را از اين بازار به خود مي بيند. اگر نگاهي به آمار شرکت بازرسي بيندازيم، متوجه خواهيم شد که در بين شرکت هاي خارجي، کره اي ها داراي بيشترين سهم هستند و اين سهم طي دو سه سال گذشته و در نتيجه کنار زدن محصولات تويوتا نصيب هيوندايي و کيا شده است.
  
  
    حرکت چراغ خاموش چيني ها
    قطعا اگر کره اي ها بخواهند از بازار خودرو ايران چشم پوشي کرده يا عرضه محصول به آن را محدود کنند، جانشين آنها شرکت هاي چيني خواهند بود، شرکت هايي که هم اکنون حدود يک درصد در اين بازار سهم دارند. بنابر آمار، چيني ها توانسته اند به واسطه شرکت هاي «سنابادخودرو توس»، «خودروسازي مديران»، «خودروسازان بم» و «مديران پارس»، به اين سهم برسند. چيني ها که علاقه زيادي به حضور در اين بازار دارند، هم اکنون در قالب سه شرکت متفاوت و با تيراژي کم، به توليد خودرو در ايران مشغول هستند و در اين بين، شرکت «چري» برنامه هاي زيادي را براي افزايش سهم خود در نظر گرفته است.
    اين شرکت که جزو پنج خودروساز بزرگ چين به شمار مي رود، هم اکنون محصولات خانواده MVM را توسط «خودروسازي مديران» در ايران به توليد مي رساند و فعلاشش دهم درصد از بازار را در اختيار دارد. چري قرار بود طي همکاري مشترک با ايران خودرو، محصولاتي را در ايران توليد كند، اما با منتفي شدن اين موضوع، چري فعلابه همين حضور در بخش خصوصي رضايت داده است. چري البته توسط شرکتي ديگر به نام «سناباد خودرو توس» نيز خودرو A15 را به توليد مي رساند، اما ظاهرا اين شرکت هم اکنون توليدي از محصولات چري ندارد. ديگر شرکت چيني که توانسته سهم اندکي از بازار خودرو ايران را به خود اختصاص دهد، «مديران پارس» نام دارد. اين شرکت خودرو «ليفان» را به بازار ايران عرضه کرده است؛ بنابر آمار، ليفان تنها يک دهم درصد از اين بازار سهم دارد. از اين سه شرکت که بگذريم، «خودروسازان بم» نيز سهمي يک دهم درصدي را از بازار ايران به خود اختصاص داده است. اين شرکت هرچند هم اکنون خودرو چيني لوبو را به توليد مي رساند، اما قطعا بخشي از سهم يک دهم درصدي آن به «فولکس گل» مربوط مي شود، زيرا قبل از لوبو، اين خودرو را توليد مي کرد.مصرف سوخت پايين و قيمت ارزان، اصلي ترين مشخصه هاي خودروهاي چيني بازار ايران به شمار مي روند و اين در حالي است که برخي از آنها از کيفيت مناسبي برخوردار نيستند. بايد ديد چيني ها مي توانند در آينده سهم خود را در بازار ايران افزايش داده و پشت سر سه خودروساز بزرگ کشور قرار بگيرند؟
  
  
    عقب ماندن ژاپني ها
    اگرچه ژاپني ها چند سال پيش اصلي ترين خارجي هاي بازار خودرو ايران بودند، اما هم اکنون پس از کره اي ها و چيني ها، سومين خارجي حاضر در اين بازار هستند. اين موضوع نه تنها به اقدام ژاپني ها مبني بر محدوديت عرضه خودرو به بازار ايران مربوط مي شود، بلکه رشد سريع حضور خودروسازان کره اي نيز دليل ديگر آن است. آن طور که در آمار شرکت بازرسي آمده، «گروه بهمن» به عنوان توليدکننده مزدا3، تنها نيم درصد از بازار ايران سهم دارد و ايرتويا داراي سهمي کمتر از يک دهم درصد است. طي نيمه دوم سال گذشته، سهم ايرتويا در بازار ايران بسيار پايين بوده است. هرچند محصولاتي مانند ماکسيما نيز ژاپني به حساب مي آيند، اما به لحاظ تفکيک آماري، آنها جزو پارس خودرو به شمار مي روند.
  
  
    آلماني ها ناياب مي شوند؟
    با روندي که خودروسازان آلماني در قبال بازار خودرو ايران در پيش گرفته اند، به نظر مي رسد طي سال هاي آينده خودروهايي مانند بنز و بي ام و در اين بازار ناياب خواهند شد.
    آلماني ها که از قديمي هاي بازار خودرو ايران به شمار مي روند، هم اکنون حضور بسيار کمرنگي در اين بازار دارند، به نحوي که سهم آنها به کمتر از دو دهم درصد رسيده است. پرشياخودرو به عنوان نمايندگي عرضه محصولات «بي ام و» و «ستاره بنز» نيز به عنوان نمايندگي عرضه محصولات بنز، هر کدام صاحب سهمي زير يک دهم درصدي بوده و اين اوضاع نشان از کمرنگ شدن حضور آنها در بازار کشور دارد. بنز و بي ام و البته قبلانسبت به اين موضوع هشدار داده و عنوان کرده بودند که عرضه خودرو به بازار ايران را محدود و حتي ممنوع خواهند کرد. اين موضوع در شرايطي است که خودروهاي بنز و بي ام و داراي کيفيت و البته قيمت بسيار بالايي هستند و به خودي خود مشتريان محدودي دارند.
  
  
    ام جي هم زير يک دهم درصد
    اما يکي ديگر از حاضران در بازار خودرو ايران، «مديا قشم» است که خودرويي تحت عنوان MG را ميهمان اين بازار کرده است. اين شرکت که چيني - انگليسي به حساب مي آيد، سهمي زير يک دهم درصد را در بازار دارد.ادت جو گفت: «تغذيه نقش چنداني در بروز يا پيشگيري از سائيدگي زانو ندارد و برخي افراد تصور مي کنند براي پيشگيري از سائيدگي مفصل زانو بايستي غذاهايي مثل پاچه يا غضروف دامي مصرف کنند در صورتي که اين تفکر اساساً پايه علمي ندارد و بلکه ممکن است اثر معکوس داشته باشد به اين صورت که با مصرف زياده از حد اين مواد غذايي فرد دچار افزايش وزن مي شود که نقش موثري در سائيدگي زانو دارد.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
0
آقا خوابی؟ این یعنی چی:
چيني - انگليسي به حساب مي آيد، سهمي زير يک دهم درصد را در بازار دارد.ادت جو گفت: «تغذيه نقش چنداني در بروز يا پيشگيري از سائيدگي زانو ندارد و برخي افراد تصور مي کنند براي پيشگيري از سائيدگي مفصل زانو بايستي غذاهايي مثل پاچه يا غضروف دامي مصرف کنند در صورتي که اين تفکر اساساً پايه علمي ندارد و بلکه ممکن است اثر معکوس داشته باشد به اين صورت که با مصرف زياده از حد اين مواد غذايي فرد دچار افزايش وزن مي شود که نقش موثري در سائيدگي زانو دارد.»
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
0
جو گفت: «تغذيه نقش چنداني در بروز يا پيشگيري از سائيدگي زانو ندارد و برخي افراد تصور مي کنند براي پيشگيري از سائيدگي مفصل زانو بايستي غذاهايي مثل پاچه يا غضروف دامي مصرف کنند در صورتي که اين تفکر اساساً پايه علمي ندارد و بلکه ممکن است اثر معکوس داشته باشد به اين صورت که با مصرف زياده از حد اين مواد غذايي فرد دچار افزايش وزن مي شود که نقش موثري در سائيدگي زانو دارد.»

یعنی شما میگی برای پيشگيري از سائيدگي مفصل زانو بايستي خودرو MG بخریم؟
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
0
0
جالب بود ولي تيكه آخري رو از سطر سوم ( ام جي ) چيزي حاليمان نشد
نظرات بینندگان