arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

آیا کیارستمی درخواست آکادمی اسکار را می‌پذیرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناس بین‌المللی سینمای ایران در پی دعوت اخیر آکادمی اسکار از عباس کیارستمی برای حضور در جمع اعضای آن گفت: حضور هر سینماگری زمانی قطعی می‌شود که خودش این دعوت را بپذیرد و باید دید آقای کیارستمی این دعوت را خواهند پذیرفت یا خیر.
 
به گزارش انتخاب، محمد اطبایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این دعوت به خاطر شرایط جسمانی اخیری که برای عباس کیارستمی بوجود آمده و بازتاب‌های آن اتفاق افتاده است؟ توضیح داد: نه به هیچ وجه! از سال 2015 "ایپریل رین" یک هشتک در توییتر ایجاد کرد با عنوان"اسکار خیلی سفید" بسیاری به آن پاسخ مثبت داده و با آن همراه شدند اما همانطور که شاهد بودیم در دی ماه سال گذشته که نامزدهای جایزه اسکار اعلام و تمامی نامزدهای رشته‌های بازیگری مرد و زن سفیدپوست بودند، این حرکت شکل جدی‌تری به خود گرفت و اعتراض‌ها گسترش پیدا کرد. بسیاری از دست‌اندرکاران سینمای آمریکا و سینماگران بین المللی اعلام کردند که آکادمی رفتار نژادپرستانه داشته و پس از آن خانم "شریل بون" رییس آکادمی که خود سیاه پوست است قول داد که این شیوه را تغییر دهد. همین چهارشنبه گذشته آکادمی به قول‌اش عمل کرده و فهرست 683 سینماگری را که برای عضویت در آکادمی دعوت کرده، بر روی سایت خود گذاشت.
 
او یادآور شد:آکادمی تعداد اعضایش نزدیک به شش هزار نفر است، در نظر دارد تا سال 2020 میلادی تعداد اعضای زن و اقلیت‌ها را دو برابر کند. از این 683 نفر، 46 درصد زن و 41 درصد از اقلیت‌ها و از 59 کشور مختلف‌اند. اگر تمامی این افراد دعوت آکادمی را برای عضویت بپذیرند، 27 درصد کل اعضار آکادمی را زنان و 11 درصد را افراد غیر سفید پوست و اقلیت تشکیل خواهند داد در صورتی که اعضای آکادمی را در حال حاضر تنها 25 درصد زنان و 8 درصد اقلیت‌ها تشکیل می‌دهند.
 
اطبایی با اشاره به دعوت از عباس کیارستمی خاطرنشان کرد: به هر حال دعوت از چهار سینماگر ایرانی و ایرانی‌تبار باعث خوشحالی است. تا آنجا که ذهن من یاری می‌کند ما تنها شهره آغداشلو و اصغر فرهادی را به عنوان اعضای ایرانی اسکار داشتیم و اکنون از عباس کیارستمی، رامین بحرانی، مرجانه ساتراپی و آنا لیلی امیرپور دعوت شده است که رامین بحرانی و آنا لیلی امیرپور متولد خارج از ایران بوده و از نسل دوم مهاجران ایرانی به حساب می‌آیند.
 
او خاطرنشان کرد: به هر حال عضویت در آکادمی محدودیت زمانی ندارد و یک عضو می‌تواند به شکل نامحدود در آکادمی عضویت داشته باشد و حال باید دید عباس کیارستمی با توجه به شرایط جسمانی و نوع نگاهش به سینما این دعوت را خواهد پذیرفت یا نه.
 
او همچنین در پاسخ به اینکه روال بوده است که اعضاء آکادمی معرفی شوند؟ پاسخ داد: آکادمی هیچ‌گاه اسامی اعضای خود را فاش نکرده اما در یکی،دو سال اخیر نام افراد دعوت شده به آکادمی رسانه‌ای شده است. در یک مطلب تحلیلی که توسط لس آنجلس تایمز در سال 2012 انجام شده بود، اعلام می‌شود که 94 درصد اعضای آکادمی سفیدپوست بوده و 77 درصد مرد و 86 درصد هم بالای پنجاه سال سن دارند و متوسط سن اعضای آکادمی در آن سال 62 سال بوده است. این آمار و اطلاعات باید برای هیات ملی معرفی فیلم ایرانی برای اسکار غیر انگلیسی زبان تعیین کننده باشد و به خصوص اعضای آکادمی بخش اسکار غیر انگلیسی زبان که گویا بیشتر از بازنشسته‌های صنعت سینمای آمریکا تشکیل می‌شوند.
 
اطبایی در پایان گفت:‌ این اتفاق یک اعتبار برای سینمای ایران و یک ظرفیت جدید است و امید است شش ایرانی عضو آکادمی شده تاثیر خوبی بر توجه بیشتر به سینمای ایران داشته باشند. اما به سیاق ما ایرانی‌ها که در هر خبر خوبی هم یک "کاشکی" و "حیف" داریم معتقدم ظرفیت‌های سینمای ایران بسیار بیشتر از این بوده و در همین فهرست 683 تایی ببینید چند آسیایی و چینی‌تبار در آن دیده می‌شوند. بخشی از این نقصان به عدم مشارکت سینماگران ایرانی در پروژه‌های بین المللی و خلا موجود در بخش تولید مشترک است که چینی‌ها در این دو حوزه خیلی خوب کار کرده‌اند. شماری از استعدادهای سینمای ایران و به ویژه نسل جوان، شایستگی حضور در چنین جایگاه‌های بین المللی را دارند اما سینماگران ایرانی تنها هستند! به تنهایی و به واسطه توانایی‌های فردی خود این جایگاه بین‌المللی را برای سینمای ایران به وجود آورده‌اند، هیچ برنامه حمایتی و تشویقی برای ایشان وجود ندارد و اراده جدی هم در مسئولان دیده نمی‌شود. آنها تنها توقع دارند و خواسته خود را می‌خواهند تحمیل کند و هنرمند تنهاست و بدون پشتوانه در این عرصه‌ها حضور دارد اما استعداد این صنعت سینما به روشنی بیش‌تر از جایگاه فعلی است. آیا رضا میرکریمی به عنوان کارگردان فیلم "دختر" و نسرین میرشب به عنوان پخش کننده بین المللی این فیلم از حمایت و توجه‌ای برخوردار شدند که سه جایزه مهم را از جشنواره فیلم مسکو برای سینمای ایران به ارمغان آوردند؟ اما از همین فردا منتظر پیام‌ها و واکنش‌های مسئولان سینمایی باشید که گویی این موفقیت حاصل تلاش ایشان است!
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان