arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

کاهش ذخایر زیر زمینی عامل اصلی فرو نشست زمین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران یکی از مهمترین دلایل فرو نشست زمین را در این کلانشهر میزان ذخایر زیرزمینی دانست و گفت: کاهش میزان بارندگی ها نیز در این امر تاثیر بسزایی دارد .

به گزارش مهر، محمد سالاری به تغییرات در جداره های رود دره ها به واسطه مصنوع سازی ها اشاره کرد و ادامه داد: این عمل مانع نفوذ آب در طول مسیر رود دره ها به زمین می شود گرچه میزان استحصال آب از منابع زیرزمینی نیز از نکاتی است که باید به آن توجه داشت چرا که متاسفانه در حال حاضر قسمت عمده ای از برداشت آب پایتخت برای تامین آب شرب هم از گذشته چاه هایی است که در شهر تهران حفر شده است.

وی با تاکید بر اینکه این مسائل پدیده ای به اسم فرو نشست را به دنبال دارد، اظهار کرد: اعتقاد داریم که جلوگیری از بارگزاری بیشتر در شهر و جمعیت پذیری یکی از مهمترین دغدغه های پایتخت و مجموعه شهرهای تهران محسوب می شود زیرا که به سرعت جمعیت رو به افزایش است و آمارها نشان از آن دارند که ۳۰ درصد جمعیت کل کشور که در سال ۳۵ در شهرها زندگی می کردند اینک به ۷۰ درصد تا ۷۲ درصد رسیده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ایجاد جمعیت را برابر با افزایش میزان مصرف آب دانست و تصریح کرد: این امر در نهایت باعث می شود که استحصال بیشتر از منابع آب زیر زمینی داشته باشیم که به همراه جغرافیای خشک پایتخت و کاهش میزان بارندگی و برخی از مداخلات و عوامل انسانی که همزمان اتفاق افتاده است منجر به فرونشست پایتخت شده است.

سالاری با بیان این مطلب که مجموع این مسائل نشان ‌دهنده آن است که تهران آبستن اتفاقات وحشتناکی در زمان بروز حوادث غیرمترقبه خواهد بود، عنوان کرد: با توجه به گسل‌های فراوان و بافت‌های فرسوده ۴ هزار هکتاری موجود در پایتخت و همچنین بروز پدیده فرونشست زمین در زمان حادثه‌ای همچون زلزله عاملی برای افزایش خسارات و کشتار خواهند بود و موجب افزایش کشتارهای ناشی از زلزله می‌شود.

ظرفیت زیستی پایتخت سال ۷۵ تکمیل شده است

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن اعتقاد بر اینکه یکی از علل نشست زمین در پایتخت برداشت های بی رویه از منابع آب های زیر زمینی است، اظهار کرد: علت برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی، نیاز مصرف آب به دلیل افزایش جمعیت در کلانشهر تهران است چرا که جاذبه ها و انگیزه ها در شهر تهران به عنوان پایتخت، جمعیت سایر استان ها و دیگر شهرهای کشور را به سوی پایتخت روان کرده است.

محمد حقانی  اظهار کرد: تهران شهری است که سال ۷۵ ظرفیت زیستی آن تکمیل شده و اکنون ۱۹ سال از آن تاریخ می گذرد و هر روز شاهد افزایش جمعیت تهران هستیم. حال اینکه این جمعیت نیاز به آب پیدا می کند و مهاجرت را به دنبال دارد و این امر منجر به برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی را به همراه دارد.

وی با بیان این مطلب که یکی از مهمترین سئوالاتی که در این زمینه پیش می آید این است که چرا آب های زیر زمینی نشست می کند، تصریح کرد: ساخت و سازهای بی رویه، گودبرداری های بسیار عمیق که ارتباط قنوات را با یکریگر قطع می کند، کاهش بارندگی و در پی آن خشکسالی بطوریکه دوباره حتی با بارندگی نیز جبران نخواهد شد علل مهمی هستند که می توان برای بروز فرونشست نام برد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران پیرامون راهکار و اقداماتی که در این زمینه می توان انجام داد، عنوان کرد: اگرچه برای پیشگیری در این زمینه دیر شده و زمان بسیاری را از دست رفته است اما باز هم می بایست تا بیش از این دیر نشده زمان را از دست ندهیم و مسئولان امر اعم از دولت و شهرداری بایستی به دنبال مدیریت جمعیت و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه که تا دامنه کوه ها پیش رفته باشند.

نظرات بینندگان