arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۷۸۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

تکیه معاون‌الملک برای درج در فهرست موقت یونسکو معرفی می‌شود

تکیه معاون‌الملک استان کرمانشاه امسال به دلیل داشتن ارزش‌های معماری برای درج در فهرست میراث موقت ایران در یونسکو مطرح می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت: سال گذشته تکیه معاون الملک را در فهرست موقت ثبت جهانی پیشنهاد کردیم و امسال قرار است که پرونده این تکیه در فهرست موقت یونسکو معرفی شود. چون قبلا وجود نداش.   این تکیه دائره المعارف معماری اهل تشیع و  بنایی کاملا مربوط به فرهنگ تشیع است که تمام اجزای یک تکیه شامل حمام، عباسیه، زینبیه و حسینیه را دارد. هیچ جای ایران چنین تکیه ای را نداریم. از حیث کاشی‌کاری‌ها و داستان پردازی‌هایی که به صورت تصویری در آنجاست، اگربخواهم بگویم یک اثر تاریخی در ایران وجود دارد که می تواند تمام ابعاد فرهنگ ایرانی را بازگو کند، تکیه معاون الملک است. هیچ بنای دیگری این پتانسیل را ندارد.

وی ادامه داد: در یک تکیه مذهبی به محض وارد شدن به آن، بالای سردر، الهه‌های طاق بستان نقاشی شده‌اند ولی به جای اینکه هلال ماه در دستشان باشند، پرچم یا مظلوم حسین در دستشان است. صحنه‌هایی از شاهنامه، گل و مرغ، اساطیر، پادشاهان ایران، علما و مشایخ دین و... طراحی شده است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور  نیز گفته است: کاشی‌های برجسته تکیه معاون‌الملک از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار نیست و لازم است که اقدامات جدی مرمتی و پژوهشی ویژه و کاملا استاندارد روی این بنا صورت بگیرد. تاکنون اقدامات مرمتی که روی کاشی‌های تکیه معاون‌الملک کرمانشاه صورت گرفته بود در جهت تثبیت اثر بود اما درحال حاضر با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده قرار است رسیدگی به این اثر شاخص استان کرمانشاه جزو یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی باشد تا به عنوان یک مجموعه منحصر به فرد مطرح شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان