arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۷۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۵

عثمانی: توقعی که از فراکسیون امید می‌رفت برآورده نشد/تشکیل «فراکسیون سوم» یک تهدید است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فراکسیون امیدی ها پرقدرت وارد مجلس دهم شدند، واقعیتی که به آشکارا اکثریت بودند اصولگرایان مجلس دهم را چالش کشید اما انتخابات درون پارلمانی نشان داد این حضور پررنگ از نظر تعداد و کثرت اعضا هنوز قدرت مقابله با تاثیرگذاری اصولگرایان در پارلمان را ندارد، امری که در انتخابات هیات رییسه مجلس و هیات رییسه کمیسیون ها خود را نشان داد و زنگ خطری را برای اعضای فراکسیون امید به صدا در آورد تا امیدی های مجلس دهم متوجه عدم انسجام وبرنامه ریزی درون فراکسیونی خود شوند.

به گزارش انتخاب،  قسیم عثمانی معتقد است فراکسیون امید در داخل مجلس نیروها و چهره‌های شاخصی دارد که توانایی هدایت این فراکسیون بدون نیاز به اتاق فکر بیرون پارلمان را دارند.

قسیم عثمانی عضو فراکسیون امید، جز آن دسته از نمایندگانی است که نوپا بودن فراکسیون امید را عامل اصلی، موفق نشدن  اصلاح طلبان مجلس دهم در گام‌های نخستین می‌داند.

او معتقد است که فراکسیون امید از نیروهای فکری کافی و شایسته در داخل مجلس برای برنامه‌ریزی برخودار است و ایده هایی همچون اتاق فکر بیرون پارلمان برای هدایت نیروهای درون پارلمان را مناسب نمی داند.

گفتگوی قسیم عثمانی با خبرآنلاین را در ادامه بخوانید:

*وضعیت انسجام و هماهنگی اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم را چطور ارزیابی می‌کنید، با توجه به حضور پررنگ اعضای این فراکسیون در پارلمان خصوصا رای آوردن کل لیست تهران انتظار همراهی بیشتر بین آنها می رفت ولی انتخابات هیات رییسه کمیسیون‌ها و بلاتکلیفی این روزهای اعضای این فراکسیون نشان میدهد این فراکسیون هنوز برنامه خاصی برای 4 سال پیش رو ندارد؟

فراکسیون امید متشکل از اصلاح طلبان و اعتدالیون است. بخش عمده‌ای از این فراکسیون را نمایندگانی تشکیل داده اند که برای اولین بار وارد مجلس شده‌اند. ناآشنایی آنها با فضای مجلس، نتایج انتخابات هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها شرایطی را پیش آورد و برخی انتظارات محقق نشد. در واقع با آن انتظاری که تصور شده بود، مقداری فاصله داشت. با وجود اینکه در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها سازماندهی درستی انجام نشد، ولی فراکسیون امید در کمیسیون‌ها وزن خوبی دارد و میتوانند نقش خودشان را نه به عنوان هیئت رئیسه بلکه به عنوان بخشی از کمیسیون که نگاه علمی به موضوع دارند، به خوبی ایفاء کنند و تأثیر گذاری لازم را داشته باشند.

*یعنی فکر می کنید فراکسیون امید در شرایط فعلی قدرت تاثیرگذاری بر مناسبات و تصمیم گیری های مجلس را دارد؟

معتقدم فراکسیون امید در مجلس تاثیر گذار است ، اما چون بالاخره سال اول تشکیل کمیسیون ها بود، طبیعی است که از پختگی کافی برخوردار نبود. امید داریم که در آینده گام های استواری بردارد.

* نماینده های جدیدالورود باعث شدند که اصلاح طلب ها به خواسته خودشان در مجلس نرسند؟

نمی گویم نماینده های جدیدالورود، سوال من این است که که مگر این فراکسیون چه مدت از عمرش میگذرد که بخواهیم توقع تأثیرگذاری بالایی داشته باشیم.

به هر حال اصلاح طلبان در همین مدت کم هم توانستند به مقداری از خواسته های خودشان در مجلس، دست پیدا کنند اما اگر تجربه در مجلس بیشتر بود، می‌توانستند بیشتر از شرایط فعلی برای خودشان جایگاه کسب کنند. ضمن اینکه الزاما هیئت رئیسه کمیسیون ها نیستند که میتوانند نقش آفرینی کنند و هر یک از اعضای کمیسیون نسبت به ظرفیت کمیسیون میتوانند موثر باشند.

*سوال من در رابطه با باید و نباید‌های تاثیرگذاری هیئت رئیسه کمیسیون‌ها نیست. بحث این است که ساختار هیئت رئیسه کمیسیون‌ها، نمود بیرونی، قدرت فراکسیون‌ها در مجلس هستند. آقای عارف اخیرا گفتند «اگر برخي كم‌لطفي‌ها از جانب كساني كه در ائتلاف اميد بودند، صورت نمي‌گرفت، بهتر به هدف خود مي‌رسيديم و به همين دليل گلايه‌هاي جدي در اين خصوص وجود دارد كه در زمان مناسب مطرح خواهد شد.». نظرتان در این خصوص چیست؟

شاید آن توقعاتی که از فراکسیون امید انتظار می‌رفت، برآورده نشد. آن مجلسی که از بیرون تصور می‌شد با آن مجلسی که در عمل اتفاق افتاد، فاصله داشت. با گذشت زمان وقتی شناخت حاصل شد، مقداری دلسردی ایجاد کرد. اما این اتفاق ها مقطعی است و با شروع بحث های مهم در مجلس، نقش فراکسیون امید بیشتر نمایان می‌شود.

*یعنی شما می گویید برای آنکه فراکسیون امید جایگاه اصلی خودش را در مجلس نشان دهد، نیاز به گذر زمان است؟

بله هرچه زمان بگذرد فراکسیون امید می‌تواند امیدوارانه تر موضوعات را پیگیری کند و نقشش را در تصمیمات پر رنگ تر نشان دهد.

* شما در صحبت‌هایتان اشاره کردید، آن نقش و تاثیری که قبل از شروع مجلس از اعضای لیست امید انتظار میرفت در صحنه عملی اتفاق نیفتاد. فکر می کنید انسجام اصلاح طلبان و اعتدالیون درون مجلس از چه طریقی حاصل شود؟

این نبود انسجام حاصل تجربه کم فراکسیون امید و ناآشنایی اعضا به فرایند خاص و لابی های مجلس بود. به نظرم همین بحثی که در انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون و مجلس پیش آمد، تلنگری بود تا فراکسیون دقیق تر عمل کند.

*یک نگاهی هم تحت عنوان نیاز اصلاح طلب ها به وجود اتاق‌های فکر درون پارلمانی و بیرون پارلمانی مطرح می‌شود.چقدر این موضوع می‌تواند به وحدت بخشی میان اصلاح طلب‌های مجلس کمک کند؟ چقدر نیاز هست که نیروهای اصلاح طلب مجلس دهم از پشتیبانی فکری در بیرون مجلس برخودار باشند؟

ما در داخل مجلس نیروها و چهره های شاخص فکری داریم و به نظرم این که لیدر فکری اصلاح طلبان مجلس از بیرون باشد یا اتاق فکر بیرون پارلمانی داشته باشند چندان مورد توجه نیست.

*پس همین حد همفکری که درون مجلس است برای اصلاح طلب‌‌های مجلس دهم کفایت می‌کند؟

به نظر من مشکل از آنجا نیست. مشکل از سابقه کم فراکسیون است. نباید تصور کنیم که در داخل مجلس دهم، افراد با صلاحیتی وجود ندارد. افراد شایسته ای در مجلس دهم از اصلاح طلب ها هستند که به دلیل تازه کار بودن فراکسیون، حضورشان چندان مفید واقع نشد. به همین دلیل نیاز است که هوشیارانه تر عمل کنیم.

*فراکسیون چقدر برای جذب مستقل‌ها برنامه دارد. صحبت‌هایی مبنی بر اینکه که مستقلین در حال دور شدن از فراکسیون های امید و ولایت و رفتن به سمت تشکیل فراکسیون مستقل هستند، شنیده می‌شود. این موضوع چقدر صحت دارد؟

بالاخره الان طیفی از نمایندگان مجلس که مستقل هستند، میتوانند در اکثریت مجلس تعیین کننده باشند. هر دو فراکسیون تلاش کرده‌اند که رای مستقل ها را به سمت خود جذب کند، اما خب در انتخاب هیئت رئیسه، این فراکسیون ولایت بود که توانست به جذب درست مستقلین بپردازد. به نظرم هر دو فراکسیون امید و ولایت تلاش میکنند که این طیف تأثیر گذار را جذب کنند.

این بحث که اعتدالیون در حال جدا شدن از بدنه فراکسیون امید و حرکت به سمت فراکسیون ولایت  هستند. چقدر صحت دارد؟

من بحث جدی در رابطه با این موضوع نشنیده‌ام.

*فراکسیون امید برای جذب مستقل‌ها برنامه ای دارد؟ برخی نمایندگان از تشکیل فراکسیون اعتدال با محوریت مستقل‌ها خبر دادند.

نمیدانم. در این رابطه بحث جدی مطرح نیست.

* اعلام شد که حتی این فراکسیون  میخواهد با 100 عضو کار خودش را شروع کند. این زنگ خطری برای فراکسیون امید نیست؟

این فراکسیون سوم برای هر دو فراکسیون می‌تواند تهدید باشد، تهدیدی که هر دو فراکسیون امید و ولایت را به اقلیت بکشاند. هر فراکسیون جدید به این معناست که از بدنه این دو فراکسیون افراد جدا شده و به مسیری جدید میروند.

*با توجه به این نکات فراکسیوشن امید برنامه ای ندارد که این مستقل‌ها را جذب کند و در فراکسیون نگه دارد؟

به نظرم این موضوع را باید از هیئت رئیسه فراکسیون پیگیری کنید.

نظرات بینندگان